- 753
- 1000
- 1000
- 1000
نیم نگاهی به مفاهیم سورۀ عصر با رویکرد مهدویّت
سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع «نیم نگاهی به مفاهیم سورۀ عصر با رویکرد مهدویّت»، سال 1390
به تناسب مولود پربرکت حضرت ولی عصر«ارواحنافداه»، نیم نگاهی به مفاهیم سورۀ عصر با رویکرد مهدویّت داشته باشیم.
یکی از سورههای مهم قرآن کریم، سورۀ مبارکۀ «عصر» است. این سوره، به اندازهای نزد مسلمانان صدر اسلام اهمیت داشته که از آیات آن به عنوان تعارف و احوالپرسی استفاده میکردهاند. یعنی در مواجهه با یکدیگر، بعد از سلام، یک نفر قرائت سورۀ عصر را آغاز میکرده و نیمی از آن را میخوانده و دیگری در جواب، نصف دیگر آن سوره را میخوانده است:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ، وَ الْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ ، إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
اهتمام و توجّه ویژۀ مسلمانان به این سوره، نشانگر محتوای والا و معانی ارزشمند و کاربردی آن در زندگی است. اگر در جامعۀ فعلی نیز این سوره سرمشق و مورد توجّه باشد، افراد جامعه به سعادت دنیوی و اخروی دست خواهند یافت.
این سوره، از محکمات قرآن کریم است. اگر انسان کمی با ادبیّات عربی آشنا باشد، میتواند این سوره را به خوبی معنا کند. البته بیان معنای حقیقی «وَ الْعَصْرِ»، که پروردگار عالم قسم به عصر خورده است، مشکل است. امّا بقیۀ کلمات این سوره، از محکمات هستند و همه میتوانند معنا کنند.
لازم به ذکر است که گرچه ترجمه و معنا کردن این سوره آسان است، اما عمل کردن به آن فوقالعاده مشکل است. اگر فردی یا جامعهای به دستورات، مفاهیم و مضامین این سوره عمل کند، میتواند به سعادت دنیا و آخرت نائل شود.
قرآن کریم در سورۀ عصر میفرماید: قسم به عصر که همۀ انسانها در دنیا و آخرت بدبخت هستند؛ مگر یک طایفه، و آنها کسانی هستند که«الذّین آمنوا»، یعنی کسانی که مؤمن و شیعه باشند، البته نه تنها به صورت اسمی، بلکه آنان که طبق «وعملوا الصالحات» به عقاید حقّۀ خود، عمل کنند و به تشیّع پایبند باشند. کسانی که به همۀ واجبات و مستحبات اهمیت دهند و از گناه اجتناب کنند. این یک بال حرکت و صعود است. بال دوم «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند. آنچه خود دارند به دیگران بگویند. اعتقادات حقّه را، نه فقط به فرزندان، بلکه به همگان یاد دهند. آنچه که خود عمل میکنند، از دیگران هم بخواهند که عمل کنند.
اگر در هر جامعهای، این سورۀ مبارکه حکمفرما شود، آنگاه آن جامعه، بهشتی خواهد شد. حکومت امام زمان«ارواحنافداه»، پس از ظهور آن حضرت، بهشت دنیا را برای مردم به ارمغان میآورد. علّت این امر، معجزه نیست، بلکه به خاطر عملام/ده به دستورات قرآنی، بالاخص این سورۀ مبارکه است. در حکومت سراسری اهل بیت«سلاماللهعلیهم» در دوران ظهور و دوران رجعت، به آیات نورانی قرآن کریم و از جمله به سورۀ «عصر» عمل میشود و در نتیجه، زندگی مردمان به زندگی منهای فقر، تبعیض، نارسایی، ظلم و ستم مبدّل شده، زندگی آنان سرشار از آرامش و آسایش و برخوردار از رفاه و امنیّت خواهد شد.
عمل به این سوره، در هر عصر و زمانی، رافع مشکلات خواهد بود و تمام گرفتاریها را از بین میبرد. الان نیز در نظام جمهوری اسلامی، اگر صددرصد به مفاهیم بلند این سورۀ مبارکه عمل شود، آنگاه تمام مشکلات رفع میشود و تمام گرفتاریها از بین میرود و یک زندگی صد درصد رفاهی برای مردم فراهم میگردد.
لذا چون مسلمانان صدر اسلام، اثر این سوره را در زندگی حس کرده بودند، به جای تعارفات معمول، که گاهی پر از دروغ و تملّق است، این سوره را برای یکدیگر قرائت میکردند.
همانگونه که بیان شد معنای ظاهری سورۀ عصر آشکار است، امّا از نظر عمل، عمل کردن به آن مشکل است. زیرا از نظر این سوره، شیعۀ حقیقی و نجات یافته کسی است که دو بال داشته باشد. یک بال آن است که از نظر اعتقادی به اسلام پایبند باشد و از نظر عمل به اعتقاداتش عمل کند و بال دوّم آن است که در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد. اگر اجتماعی به این دستور انسانساز عمل کند، سعادتمند است و یک زندگی صد درصد رفاهی برای آن فرد و خانواده و اجتماع او پدیدار میشود.
به تناسب مولود پربرکت حضرت ولی عصر«ارواحنافداه»، نیم نگاهی به مفاهیم سورۀ عصر با رویکرد مهدویّت داشته باشیم.
یکی از سورههای مهم قرآن کریم، سورۀ مبارکۀ «عصر» است. این سوره، به اندازهای نزد مسلمانان صدر اسلام اهمیت داشته که از آیات آن به عنوان تعارف و احوالپرسی استفاده میکردهاند. یعنی در مواجهه با یکدیگر، بعد از سلام، یک نفر قرائت سورۀ عصر را آغاز میکرده و نیمی از آن را میخوانده و دیگری در جواب، نصف دیگر آن سوره را میخوانده است:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ ، وَ الْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ ، إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
اهتمام و توجّه ویژۀ مسلمانان به این سوره، نشانگر محتوای والا و معانی ارزشمند و کاربردی آن در زندگی است. اگر در جامعۀ فعلی نیز این سوره سرمشق و مورد توجّه باشد، افراد جامعه به سعادت دنیوی و اخروی دست خواهند یافت.
این سوره، از محکمات قرآن کریم است. اگر انسان کمی با ادبیّات عربی آشنا باشد، میتواند این سوره را به خوبی معنا کند. البته بیان معنای حقیقی «وَ الْعَصْرِ»، که پروردگار عالم قسم به عصر خورده است، مشکل است. امّا بقیۀ کلمات این سوره، از محکمات هستند و همه میتوانند معنا کنند.
لازم به ذکر است که گرچه ترجمه و معنا کردن این سوره آسان است، اما عمل کردن به آن فوقالعاده مشکل است. اگر فردی یا جامعهای به دستورات، مفاهیم و مضامین این سوره عمل کند، میتواند به سعادت دنیا و آخرت نائل شود.
قرآن کریم در سورۀ عصر میفرماید: قسم به عصر که همۀ انسانها در دنیا و آخرت بدبخت هستند؛ مگر یک طایفه، و آنها کسانی هستند که«الذّین آمنوا»، یعنی کسانی که مؤمن و شیعه باشند، البته نه تنها به صورت اسمی، بلکه آنان که طبق «وعملوا الصالحات» به عقاید حقّۀ خود، عمل کنند و به تشیّع پایبند باشند. کسانی که به همۀ واجبات و مستحبات اهمیت دهند و از گناه اجتناب کنند. این یک بال حرکت و صعود است. بال دوم «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند. آنچه خود دارند به دیگران بگویند. اعتقادات حقّه را، نه فقط به فرزندان، بلکه به همگان یاد دهند. آنچه که خود عمل میکنند، از دیگران هم بخواهند که عمل کنند.
اگر در هر جامعهای، این سورۀ مبارکه حکمفرما شود، آنگاه آن جامعه، بهشتی خواهد شد. حکومت امام زمان«ارواحنافداه»، پس از ظهور آن حضرت، بهشت دنیا را برای مردم به ارمغان میآورد. علّت این امر، معجزه نیست، بلکه به خاطر عملام/ده به دستورات قرآنی، بالاخص این سورۀ مبارکه است. در حکومت سراسری اهل بیت«سلاماللهعلیهم» در دوران ظهور و دوران رجعت، به آیات نورانی قرآن کریم و از جمله به سورۀ «عصر» عمل میشود و در نتیجه، زندگی مردمان به زندگی منهای فقر، تبعیض، نارسایی، ظلم و ستم مبدّل شده، زندگی آنان سرشار از آرامش و آسایش و برخوردار از رفاه و امنیّت خواهد شد.
عمل به این سوره، در هر عصر و زمانی، رافع مشکلات خواهد بود و تمام گرفتاریها را از بین میبرد. الان نیز در نظام جمهوری اسلامی، اگر صددرصد به مفاهیم بلند این سورۀ مبارکه عمل شود، آنگاه تمام مشکلات رفع میشود و تمام گرفتاریها از بین میرود و یک زندگی صد درصد رفاهی برای مردم فراهم میگردد.
لذا چون مسلمانان صدر اسلام، اثر این سوره را در زندگی حس کرده بودند، به جای تعارفات معمول، که گاهی پر از دروغ و تملّق است، این سوره را برای یکدیگر قرائت میکردند.
همانگونه که بیان شد معنای ظاهری سورۀ عصر آشکار است، امّا از نظر عمل، عمل کردن به آن مشکل است. زیرا از نظر این سوره، شیعۀ حقیقی و نجات یافته کسی است که دو بال داشته باشد. یک بال آن است که از نظر اعتقادی به اسلام پایبند باشد و از نظر عمل به اعتقاداتش عمل کند و بال دوّم آن است که در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد. اگر اجتماعی به این دستور انسانساز عمل کند، سعادتمند است و یک زندگی صد درصد رفاهی برای آن فرد و خانواده و اجتماع او پدیدار میشود.
تاکنون نظری ثبت نشده است