- 706
- 1000
- 1000
- 1000
تحقق وعدۀ الهی با زمینهسازی و تحقق شرایط توسّط شیعیان
سخنرانی از آیت الله حسین مظاهری با موضوع «تحقق وعدۀ الهی با زمینهسازی و تحقق شرایط توسّط شیعیان»، سال 1390
آیات فراوانی از قرآن کریم و نیز بیش از ده هزار روایت از اهلبیت«علیهمالسلام» دلالت بر غیبت حضرت ولیعصر «ارواحنا فداه» و ظهور عدالتگستر ایشان دارد و شیعیان راستین لازم است با مطالعه و بررسی دقیق آیات و روایات مهدویّت و کتب معتبری که در این زمینه منتشر شده است، بر انتشار و تولید آثار فاخر و علمی در زمینۀ مهدویّت ببفزایند و بدین طریق سطح معرفت خود و دیگران را نسبت به حضرت بقیّت الله الاعظم «ارواحنا فداه» ارتقاء بخشند.
دشمنان اسلام و تشیّع همواره در صدد تخریب و تضعیف تشیّع بوده و هستند و امروزه نیز برخی برای نیل به مقاصد دنیوی و محو فرهنگ مهدویّت، به ترویج نحلههای کاذب، خرافات و مطالب خلاف واقع و بیارزش در زمینۀ مهدویّت، میپردازند که اگر جوانان شیعه در خصوص اصول اعتقادی تشیّع و به ویژه پیرامون موضوع مهدویّت، تحقیق و مطالعۀ کافی داشته باشند، میتوانند با غلبۀ عقل بر احساسات و با به کارگیری منطق و استدلال، به رفع شبهات پرداخته و حقیقت از از خرافت تشخیص دهند.
خداوند متعال در قرآن کریم، وعدۀ حتمی داده است که به دست شیعیان و به رهبری امام زمان«ارواحنا فداه» پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شده و پس از آن عدالت اجتماعی و امنیّت اقتصادی و اخلاقی، سرتاسر جهان را فرا خواهد گرفت.
تحقّق وعدۀ الهی نیاز به زمینهسازی و تحقیق شرایط آن توسّط خود شیعیان دارد و تا وقتی شیعیان راستین از نظر اعتقاد، شعار و عمل، مهیّای ظهور امام زمان«اروحنا فداه» نشوند، وعدۀ الهی تحقّق نخواهد یافت.
شیعۀ راستین کسی است که قبل از هر چیز، به ابعاد چهارگانۀ توحید که عبارتند از توحیدذاتی، توحید صفاتی، توحید عبادی و توحید افعالی، معتقد باشد و عقیدۀ خویش را در عمل به اثبات برساند. به خصوص در توحید عبادی و توحید افعالی حقیقتاً موحد باشد به گونهای که به جز خدای متعال معبود دیگری را پرستش نکرده و مؤثری در این جهان به غیر از ذات باریتعالی نشناسد و از شیطان درون و برون، نفس امّاره و صفات زذیله تبعیّت ننماید.
گرچه جامعۀ کنونی از نظر اعتقاد و شعار، جامعۀ توحیدی به شمار میرود، امّا رواج فساد اخلاقی و گناه در جامعه، حاکی از آن است که بسیاری از افراد جامعه با ارتکاب گناه، عملاً شیطان و نفس امّاره را به جای خداوند میپرستند و با توسّل به دروغ، تقلّب و نیرنگ، اثبات میکنند که مبتلا به شرک افعالی بوده و بسیاری از امور را مؤثر تر از خدای تعالی میدانند. بنابراین چنین جامعهای نمیتواند ادعا کند که منتظر فرج است و آمادگی ظهور امام زمان«ارواحنا فداه» را دارد.
شیعۀ واقعی که میتواند ادّعای انتظار فرج داشته باشد کسی است که از طریق اهمیّت به اقامۀ نماز، با معبود خویش و از طریق انفاق و عمل به قانون تعاون و مواسات، با مخلوقات خداوند ارتباط دارد. و جامعۀ متّقی و لایق ظهور، جامعهای است که در وقت نماز، فقط به نماز بپردازد و نیز به واسطۀ عمل به قوانین اقتصادی اسلام و انفاق، مشکلات اقتصادی و معضلات معیشتی نظیر فقر و عزوبت و بیکاری در آن جامعه وجود نداشته باشد.
امام زمان«ارواحنا فداه» با معجزه و خرق عادت، بر کرۀ زمین مسلّط شده و حکومت جهانی تشکیل خواهند داد، اما در ادارۀ حکومت عادلانۀ خویش از معجزه و خرق عادت بهره نمیگیرند، بلکه با اجرای دقیق احکام و قوانین جامع و مترقّی اسلام، همۀ معضلات اقتصادی، معیشتی و اخلاقی جهان را رفع کرده و امنیّت ظاهری و باطنی و زندگی عاری از فقر، عزوبت، غم، غصه، نگرانی، دلهره و اضطراب برای همۀ جهانیان به ارمغان میآورند.
شب نیمۀ شعبان، یکی از لیالی قدر است و شب و روز آن عید بزرگ، زمان استغفار، نیایش، راز و نیاز با خدای متعال، اعمال خیر و دعا برای فرج و ظهور حضرت ولیعصر«اروحنافداه»، است. اما متأسّفانه بسیاری از مردم در این روزها و شبها، به گناهانی نظیر اختلاط زن و مرد که با نگاههای آلوده و بیحیایی برخی از فرصتطلبان همراه است، مبتلا میشوند و نسبت به عظمت این ساعات و لحظات غافل هستند. از اینرو به همۀ مسئولان مربوطه و اقشار مختلف مردم توصیه میشود که با اجتناب از گناه، به ویژه در مجالس جشن و سرور و نیز دعا و نیایش به درگاه الهی، زمینۀ ظهور حضرت ولیعصر«ارواحنا فداه» را فراهم آوردند.
آیات فراوانی از قرآن کریم و نیز بیش از ده هزار روایت از اهلبیت«علیهمالسلام» دلالت بر غیبت حضرت ولیعصر «ارواحنا فداه» و ظهور عدالتگستر ایشان دارد و شیعیان راستین لازم است با مطالعه و بررسی دقیق آیات و روایات مهدویّت و کتب معتبری که در این زمینه منتشر شده است، بر انتشار و تولید آثار فاخر و علمی در زمینۀ مهدویّت ببفزایند و بدین طریق سطح معرفت خود و دیگران را نسبت به حضرت بقیّت الله الاعظم «ارواحنا فداه» ارتقاء بخشند.
دشمنان اسلام و تشیّع همواره در صدد تخریب و تضعیف تشیّع بوده و هستند و امروزه نیز برخی برای نیل به مقاصد دنیوی و محو فرهنگ مهدویّت، به ترویج نحلههای کاذب، خرافات و مطالب خلاف واقع و بیارزش در زمینۀ مهدویّت، میپردازند که اگر جوانان شیعه در خصوص اصول اعتقادی تشیّع و به ویژه پیرامون موضوع مهدویّت، تحقیق و مطالعۀ کافی داشته باشند، میتوانند با غلبۀ عقل بر احساسات و با به کارگیری منطق و استدلال، به رفع شبهات پرداخته و حقیقت از از خرافت تشخیص دهند.
خداوند متعال در قرآن کریم، وعدۀ حتمی داده است که به دست شیعیان و به رهبری امام زمان«ارواحنا فداه» پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شده و پس از آن عدالت اجتماعی و امنیّت اقتصادی و اخلاقی، سرتاسر جهان را فرا خواهد گرفت.
تحقّق وعدۀ الهی نیاز به زمینهسازی و تحقیق شرایط آن توسّط خود شیعیان دارد و تا وقتی شیعیان راستین از نظر اعتقاد، شعار و عمل، مهیّای ظهور امام زمان«اروحنا فداه» نشوند، وعدۀ الهی تحقّق نخواهد یافت.
شیعۀ راستین کسی است که قبل از هر چیز، به ابعاد چهارگانۀ توحید که عبارتند از توحیدذاتی، توحید صفاتی، توحید عبادی و توحید افعالی، معتقد باشد و عقیدۀ خویش را در عمل به اثبات برساند. به خصوص در توحید عبادی و توحید افعالی حقیقتاً موحد باشد به گونهای که به جز خدای متعال معبود دیگری را پرستش نکرده و مؤثری در این جهان به غیر از ذات باریتعالی نشناسد و از شیطان درون و برون، نفس امّاره و صفات زذیله تبعیّت ننماید.
گرچه جامعۀ کنونی از نظر اعتقاد و شعار، جامعۀ توحیدی به شمار میرود، امّا رواج فساد اخلاقی و گناه در جامعه، حاکی از آن است که بسیاری از افراد جامعه با ارتکاب گناه، عملاً شیطان و نفس امّاره را به جای خداوند میپرستند و با توسّل به دروغ، تقلّب و نیرنگ، اثبات میکنند که مبتلا به شرک افعالی بوده و بسیاری از امور را مؤثر تر از خدای تعالی میدانند. بنابراین چنین جامعهای نمیتواند ادعا کند که منتظر فرج است و آمادگی ظهور امام زمان«ارواحنا فداه» را دارد.
شیعۀ واقعی که میتواند ادّعای انتظار فرج داشته باشد کسی است که از طریق اهمیّت به اقامۀ نماز، با معبود خویش و از طریق انفاق و عمل به قانون تعاون و مواسات، با مخلوقات خداوند ارتباط دارد. و جامعۀ متّقی و لایق ظهور، جامعهای است که در وقت نماز، فقط به نماز بپردازد و نیز به واسطۀ عمل به قوانین اقتصادی اسلام و انفاق، مشکلات اقتصادی و معضلات معیشتی نظیر فقر و عزوبت و بیکاری در آن جامعه وجود نداشته باشد.
امام زمان«ارواحنا فداه» با معجزه و خرق عادت، بر کرۀ زمین مسلّط شده و حکومت جهانی تشکیل خواهند داد، اما در ادارۀ حکومت عادلانۀ خویش از معجزه و خرق عادت بهره نمیگیرند، بلکه با اجرای دقیق احکام و قوانین جامع و مترقّی اسلام، همۀ معضلات اقتصادی، معیشتی و اخلاقی جهان را رفع کرده و امنیّت ظاهری و باطنی و زندگی عاری از فقر، عزوبت، غم، غصه، نگرانی، دلهره و اضطراب برای همۀ جهانیان به ارمغان میآورند.
شب نیمۀ شعبان، یکی از لیالی قدر است و شب و روز آن عید بزرگ، زمان استغفار، نیایش، راز و نیاز با خدای متعال، اعمال خیر و دعا برای فرج و ظهور حضرت ولیعصر«اروحنافداه»، است. اما متأسّفانه بسیاری از مردم در این روزها و شبها، به گناهانی نظیر اختلاط زن و مرد که با نگاههای آلوده و بیحیایی برخی از فرصتطلبان همراه است، مبتلا میشوند و نسبت به عظمت این ساعات و لحظات غافل هستند. از اینرو به همۀ مسئولان مربوطه و اقشار مختلف مردم توصیه میشود که با اجتناب از گناه، به ویژه در مجالس جشن و سرور و نیز دعا و نیایش به درگاه الهی، زمینۀ ظهور حضرت ولیعصر«ارواحنا فداه» را فراهم آوردند.
تاکنون نظری ثبت نشده است