- 1136
- 1000
- 1000
- 1000
عوامل سقوط انسان، جلسه نهم
سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع «عوامل سقوط انسان»، جلسه نهم
چند عامل باعث سقوط انسان است و او را به شقاقت می کشاند و نمی گذارد سعادتمند بشود.
بحث این جلسه دربارۀ یک امر فوق العاده مهم است که متأسفانه در میان مردم مشهور شده و آن «زندگی تجمّلگرایی، زندگی مصرفی و زندگی توأم با اسراف و تبذیر» است.
در شعری که منسوب به امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» است، زندگی تجمّلی، عامل سقوط انسان شمرده شده است: و قد دقّت و رقّت و استرَقّت / فضول العیش اعناق الرجال
زندگی تجملی، زندگی مصرفی و زندگی که در آن اسراف و تبذیر باشد، انسان را نابود ساخته، موجب ضعف عصب برای او میشود؛ باعث میشود تا انسان ذلیل و خوار بشود و در نهایت مجبور میگردد در مقابل هر کس و نا کسی گردن کج کند.
هرکسی به اندازۀ وسعش تجمل گرا است. هرکس به اندازه ای که میتواند در زندگی اسراف و تبذیر دارد. این طرز زندگی، انسان را رو به سقوط میبرد و نمی گذارد سعادتمند بشود و دنیا و آخرتش را از دست می دهد.
قرآن کریم در آیۀ شریفهای علامت مؤمن را چنین بیان میکند که زندگی به حد توسّط دارد، به عبارت دیگر زندگی ساده زیستی دارد و در زندگی از اسراف و تبذیر پرهیز میکند. می فرماید:
«وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»
یعنی مؤمن آن کسی است که زندگی تجملی ندارد. البته در زندگی هم بخیل نیست که خانوادهاش در مضیقه باشند. مؤمن آنست که در زندگی حد توسّط را مراعات می کند. در زندگیاش نه اسراف و تبذیر دارد و نه بخل وجود دارد، بلکه یک زندگی متوسّط و ساده زیستی دارد، که این علامت مؤمن است.
قرآن کریم دربارۀ تجمل گرایی، اسراف و تبذیر می فرماید:
«وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، فی سَمُومٍ وَ حَمیمٍ، وَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ، لا بارِدٍ وَ لا کَریمٍ، إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ، وَ کانُوا یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظیمِ»
یعنی دست چپیها در روز قیامت چقدر شوم هستند. آنان کسانی هستند که زندگی تجملی و مصرفی دارند، در زندگی اسراف و تبذیر دارند. رسوایی و نامۀ عملشان به دست چپشان داده میشود و بالاخره در صف کفار و منافقین و فجّار قرار میگیرند. قرآن در ادامه می فرماید: زیر دود جهنّم و زیر هُرم آن باید حساب پس بدهند. زیرا این زندگی مصرفی و این زندگی تجملی موجب می شود مرتکب گناهان بزرگ بشوند.
اگر برای مذمّت زندگی تجملّی، مصرف گرایی و زندگی اسرافی و تبذیری، در قرآن شریف و روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم»، جز همین آیۀ شریفه که در سورۀ واقعه آمده، مطلب دیگری نداشتیم، برای انسان کافی بود تا مواظب باشد که در زندگی، تجمّل نداشته باشد.
انسان باید مواظب باشد تا حدّ توسط در زندگیاش مراعات بشود. باید مواظب باشد که همیشه به فکر خوراک، مسکن و ازدواج باشد، ولی نه از نوع تجملّی.
قرآن کریم در مورد ملّت تجمّلگرا می فرماید: این ملّت نابود است. می فرماید: وقتی که تجمل گرایی در میان مردم زیاد شد، آنان استحقاق عقوبت پیدا می کنند و بالاخره نابود می شوند، میفرماید:
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنا مُتْرَفیها فَفَسَقُوا فیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمیراً»
وقتی که زندگی تجملی شد، وقتی ملتی تجمل گرا شد، گناه هم در این ملت زیاد می شود. در واقع لازمۀ تجمل گرایی گناه است، لازمۀ تجملیگرایی، حقّالنّاس است، لازمۀ تجمل گرایی آنست که انسان به حق خود قانع نباشد و بخواهد از هر راهی که میشود کسب مال بکند تا این زندگی تجملی را ادامه بدهد.
چند عامل باعث سقوط انسان است و او را به شقاقت می کشاند و نمی گذارد سعادتمند بشود.
بحث این جلسه دربارۀ یک امر فوق العاده مهم است که متأسفانه در میان مردم مشهور شده و آن «زندگی تجمّلگرایی، زندگی مصرفی و زندگی توأم با اسراف و تبذیر» است.
در شعری که منسوب به امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» است، زندگی تجمّلی، عامل سقوط انسان شمرده شده است: و قد دقّت و رقّت و استرَقّت / فضول العیش اعناق الرجال
زندگی تجملی، زندگی مصرفی و زندگی که در آن اسراف و تبذیر باشد، انسان را نابود ساخته، موجب ضعف عصب برای او میشود؛ باعث میشود تا انسان ذلیل و خوار بشود و در نهایت مجبور میگردد در مقابل هر کس و نا کسی گردن کج کند.
هرکسی به اندازۀ وسعش تجمل گرا است. هرکس به اندازه ای که میتواند در زندگی اسراف و تبذیر دارد. این طرز زندگی، انسان را رو به سقوط میبرد و نمی گذارد سعادتمند بشود و دنیا و آخرتش را از دست می دهد.
قرآن کریم در آیۀ شریفهای علامت مؤمن را چنین بیان میکند که زندگی به حد توسّط دارد، به عبارت دیگر زندگی ساده زیستی دارد و در زندگی از اسراف و تبذیر پرهیز میکند. می فرماید:
«وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»
یعنی مؤمن آن کسی است که زندگی تجملی ندارد. البته در زندگی هم بخیل نیست که خانوادهاش در مضیقه باشند. مؤمن آنست که در زندگی حد توسّط را مراعات می کند. در زندگیاش نه اسراف و تبذیر دارد و نه بخل وجود دارد، بلکه یک زندگی متوسّط و ساده زیستی دارد، که این علامت مؤمن است.
قرآن کریم دربارۀ تجمل گرایی، اسراف و تبذیر می فرماید:
«وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، فی سَمُومٍ وَ حَمیمٍ، وَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ، لا بارِدٍ وَ لا کَریمٍ، إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ، وَ کانُوا یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظیمِ»
یعنی دست چپیها در روز قیامت چقدر شوم هستند. آنان کسانی هستند که زندگی تجملی و مصرفی دارند، در زندگی اسراف و تبذیر دارند. رسوایی و نامۀ عملشان به دست چپشان داده میشود و بالاخره در صف کفار و منافقین و فجّار قرار میگیرند. قرآن در ادامه می فرماید: زیر دود جهنّم و زیر هُرم آن باید حساب پس بدهند. زیرا این زندگی مصرفی و این زندگی تجملی موجب می شود مرتکب گناهان بزرگ بشوند.
اگر برای مذمّت زندگی تجملّی، مصرف گرایی و زندگی اسرافی و تبذیری، در قرآن شریف و روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم»، جز همین آیۀ شریفه که در سورۀ واقعه آمده، مطلب دیگری نداشتیم، برای انسان کافی بود تا مواظب باشد که در زندگی، تجمّل نداشته باشد.
انسان باید مواظب باشد تا حدّ توسط در زندگیاش مراعات بشود. باید مواظب باشد که همیشه به فکر خوراک، مسکن و ازدواج باشد، ولی نه از نوع تجملّی.
قرآن کریم در مورد ملّت تجمّلگرا می فرماید: این ملّت نابود است. می فرماید: وقتی که تجمل گرایی در میان مردم زیاد شد، آنان استحقاق عقوبت پیدا می کنند و بالاخره نابود می شوند، میفرماید:
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنا مُتْرَفیها فَفَسَقُوا فیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمیراً»
وقتی که زندگی تجملی شد، وقتی ملتی تجمل گرا شد، گناه هم در این ملت زیاد می شود. در واقع لازمۀ تجمل گرایی گناه است، لازمۀ تجملیگرایی، حقّالنّاس است، لازمۀ تجمل گرایی آنست که انسان به حق خود قانع نباشد و بخواهد از هر راهی که میشود کسب مال بکند تا این زندگی تجملی را ادامه بدهد.
تاکنون نظری ثبت نشده است