display result search
منو
شرح بیانیه گام دوم، جلسه بیستم

شرح بیانیه گام دوم، جلسه بیستم

  • 1 تعداد قطعات
  • 17 دقیقه مدت قطعه
  • 181 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی با موضوع "شرح بیانیه گام دوم"، جلسه بیستم، سال 1397


حضرت آقا می فر مایند: «برخی ملت ها به خاطر علم اقتدار پیدا کردند و مسلط شدند؛ دنبال علم بودند، ما غفلت کردیم، با آن سابقه تاریخی و استعداد درخشان از قافله علم عقب ماندیم. اما دیگران جلو افتادند و ما باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.»
نقشه ای وجود دارد که این نقشه را سازمان ملل به عنوان کشورهایی که زیر سلطه و تحت قدرت های سلطه گر بودند یا نبودند مطرح می کند. این تصویر سال 1754را که کشورهایی که تحت استعمار قرار گرفتند را نشان می دهد. بریتانیا را در وسط نقشه نگاه کنید. فقط کشور خودش است. اولین کشوری که به علم دست پیدا کرد بریتانیا بود که شامل انگلستان و ولز می شود. بعد از ده سال و بعد از مدت دیگری کشورهای دیگر به علم دست پیدا کردند، اولین کشوری که به علم دست پیدا کرد بریتانیا بود، کشورهایی که تسلط و استعمار پیدا کردند بیش از یک سوم دنیا را بریتانیا گرفته است، چون اولین کشوری بود که به علم دست پیدا کرد.

یعنی کشوری که موفق شد به علم دست پیدا کند تقریبا یک سوم دنیا راگرفت. در نقشه، رنگ قرمز متعلق به بریتانیا است. بریتانیا توانست بر کشورهای مختلف تسلط پیدا کند، چرا؟ چون علم را زودتر از کشورهای دیگر فراگرفته بود، به همین ترتیب جلو بروید… ما در آن دورانی که همه در حال دست پیدا کردن به علم بودند، پادشاهان ما دنبال عیاشی بودند. پادشاهان قاجار تمام همّ و غمّ شان اندازه سبیلشان بود، کلّا اینطور بودند. کلّا دنبال عیاشی بودند. تمام مطلب این است روزی که کشورها به علم دست پیدا کردند، برای آن ها انقلاب صنعتی شد، و توانستند دنیا را غارت کنند.
حضرت آقا همین مطلب را برای انگلیس و آمریکا و فرانسه و… مطرح می کنند، می فرمایند: «روزی که آن ها به علم دست پیدا کردند، توانستند بر دنیا تسلط داشته باشند و دستِ برتر باشند.» این کاری بود که این ها انجام دادند اما فرقی بین ما و این کشور ها وجود دارد. حضرت آقا این را اینجا می فرمایند: «وقتی آن ها به علم دست پیدا کردند، علم را در انحصار خود قرار دادند، و قوانین بین المللی و کنوانسیون هایی ایجاد کردند. (WIQ) حق مالکیت انحصاری کشورهاست که هر کشوری که به یک چیزی دست پیدا کرد انحصاراً مال آن کشور شد، و هر کشور دیگری که می خواست از آن استفاده کند باید به آن کشور پول می داد». آنها کشورهای مختلف را تحت منشور و کنوانسیون ها، زیر سلطه خود قرار دادند که کشورهایی که می خواستند چیزی را تولید کنند، به آن ها گفته شد باید به آن کشور ها پول بدهید، کشورها این را قبول نکردند، پس آن کشور ها امتیازات و پوئن های مثبتی برای کشورهای درحال توسعه و جهان سومی قائل شدند و گفتند در این کنوانسیون قرار بگیرید، ما از شما حمایت می کنیم.
ایران جزء معدود کشورهایی است که به آن کنوانسیون نپیوسته است، اما این سیستم دنیا است، ما وقتی به یک علم و الگو و قدرتی دست پیدا می کنیم، سریع آن را به کشورهای دیگر می دهیم. فرق ما با آن ها این است، آن ها علم را در انحصار خود قرار می دهند ولی ما اینطور نیستیم، ما می گوییم برای رهایی مردم از دستِ سلطه گران، علم خود را به آن ها یاد می دهیم.
آقا می فرمایند: «ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه که غرب کرد توصیه نمی کنیم. اما مؤکداً به نیاز کشور و جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار می کنیم. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در میان ملت ما از متوسط جهان بالاتر است، اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیر کننده بود یعنی 11 برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان به پیش رفته است.»
دستاوردهای دانش و فناوری ما در این مدّت که ما را به رتبه 16ام در میان بیش از 200 کشور جهان رسانده و مایه شگفتی ناظران جهانی شد در برخی از رشته های حساس و نو پدید به رتبه های نخست ارتقا داد.
«همه و همه درحالی اتفاق افتاده است که کشور دچار تحریم مالی و علمی بوده است، ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن ساز به رکوردهای بزرگ دست یافته ایم. و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت. اما آنچه من می خواهم بگویم این است که این راه طی شده با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقب هستیم، باید به قله ها دست یابیم، باید از مرز های کنونی دانش در مهم ترین رشته ها عبور کنیم، ما هنوز از این مرحله بسیار عقب هستیم.

ما از صفر شروع کرده ایم، عقب ماندگی شرم آور علمی در دوران پهلوی و قاجار در هنگامی که مسابقه علمی دنیا تازه شروع شروع شده بود، ضربه سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان فرسنگ ها عقب نگه داشته است. ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش می رویم ولی این شتاب بایدسال ها با شدت بالا ادامه یابد تا آن عقب افتادگی جبران شود.»
بعد حضرت آقا می فرمایند: «اینجانب همواره به دانشگاه ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده ام. ولی این مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچنین یک جهاد در پیش گیرید.»
حکم جهاد را آقا صادر کردند، «جهاد علمی، سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب شهیدانی از قبیل شهدای هسته ای نیز داده است. به پا خیزید و دشمن کینه توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است ناکام سازید.» این اولین توصیه مقام معظم رهبری بود که خدمتتان عرض کردم.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 17:23

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    دست شما درد نکنه متشکریم

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی