display result search
منو
شرح بیانیه گام دوم، جلسه پنجم

شرح بیانیه گام دوم، جلسه پنجم

  • 1 تعداد قطعات
  • 25 دقیقه مدت قطعه
  • 230 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی با موضوع "شرح بیانیه گام دوم"، جلسه پنجم، سال 1397


فراز دیگر این نامه را عرض بکنم. ایشون می فرمایند: «جمهوری اسلامی متحجر و در برابر پدیده ها و موقعیت های نو به نو فاقد احساس و ادراک نیست. اما به اصول خود به شدت پایبند و به مرز بندی های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی مبالاتی نمی کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند؟! بی شک فاصله ی میان روایت ها و واقعیت ها، همواره وجدان های آرمان خواه را عذاب داده و می دهد. اما؛ این فاصله ای طی شدنیست. و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است. و بی شک در آینده با حضور نسل جوان ومومن و دانا و پر انگیزه با قدرت بیشتر طی خواهد شد.»
خب؛ در این فراز حضرت آقا چند نکته را بیان می کنند:
اولین نکته، جمهوری اسلامی متحجر و در برابر پدیده ها و موقعیت های نو به نو فاقد احساس و ادراک نیست. دو نوع دعوا همیشه بوده؛ یکی بحث متحجرین است که در جمهوری اسلامی مخالفینش بعضا روشنفکران هستند. هر دو معمولا در مقابل جمهوری اسلامی بوده اند. (این تفکر؛ تفکرکسانی بود که حضرت آقا لفظ تحجر را برایشان استفاده می کند. کسانی بودند که می گفتند ما نباید نسبت به پدیده های نو و جریان های جدید واکنش نشان بدهیم. گاهی وقت ها می بینیم که دعوای بین "سنت" و "مدرنیته" هم هست. می گویند که ما نباید از چیزهای جدید استفاده کنیم. زیرا این چیزها را بد و نامناسب می دانند. حضرت آقا می فرمایند: «جمهوری اسلامی این چنین نبوده است.» حضرت امام (ره) در همان ابتدا؛ حتی در بحث فقه، فقه پویا را مطرح کردند. که زمان و مکان نسبت به بعضی از اجزاء فقه، یک تغییری در بحث فقه درست می کند. نه روی اصول، روی مصادیق تغییراتی به وجود می آورد. یک جمله از حضرت آقا برایتان بخوانم: «تحول در جامعه ی انسانی و برای بشر سنت لا یتغیر اللهی است. که هیچ کس نمی تواند در مقابل تحول بشری بایستد. امکان ندارد؛ دیر یا زود یکی پس از دیگری “تحولات بشری” اتفاق می افتد. این راز ماندگاری و تعالی بشر است. اصلا؛ خدا بشر را اینطور قرار داده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست. در بشریت تحول حتمیست. و با تحول نباید مقابله کرد؛ تحول را نباید انکار کرد؛ و باید به سوی تحول و با همان معنایی که عرض خواهم کرد، به شکل درست حرکت کرد.» در مقابل تحول چه چیزی هست؟ رکود هست که نقطه ی مقابل تحول است. بعضی این ها را غلط می فهمند! و اشتباه معنا می کنند. بعضی رکود را با ثبات اجتماعی اشتباه می کنند. رکود بد است وثبات اجتماعی خوب است. یک عده ای که طرفدار ثبات اجتماعی هستند، با هر تحولی مخالفت کنند. به خیال اینکه این تحول؛ ثبات را به هم می زند. از طرف دیگر، کسانی که خیال می کنند هرتحولی به معنای ساختار شکنی و شالوده شکنی و زیر سوال بردن تمام اصالت هاست، این ها هم برای اینکه تحول ایجاد کنند؛ ثبات اجتماعی را از بین می برند و دچار خطر می کند. این دو اشتباه از دو طرف وجود دارد. تحول یک چیزی است و آناراشیسم هم یک چیز دیگر و هرج ومرج هم یک چیز دیگر. همچنان که رکود اجتماعی یک چیز دیگر است و ثبات اجتماعی و ایستایی اجتماعی هم یک چیز دیگر است. این ها را نباید با هم اشتباه کرد. آنچه که خوب و درست است، جامعه ی باثبات، اما غیر راکد و دارای تحول است. جامعه ای که حتی تحولات صحیح را سریع در خودش به وجود می آورد. حضرت امام (ره) هم در سال آخر عمر شریفشان در نامه ای که خطاب به روحانیت و امثال این ها مطرح کرده است که به نام "صحیفه روحانیت" و یا "منشور روحانیت" معروف شد؛ در آنجا به یک اصلی اشاره می کنند، که بعضی از آخوندها کسانی بودند که: «در مقابل تحولات نو همیشه واکنش نشان دادند. با امام (ره) اصلا موافق نبودند. برای همین هم با جمهوری اسلامی مقابله کردند. حضرت امام (ره) به یک جمله اشاره می کنند، که این جمله بسیارمهم است. و می فرمایند که: «بله! درست است؛ ما روحانیون نسبت به اتفاقاتی که در سراسر دنیا اتفاق افتاده، به واسطه ی سالوسی غربی ها، همیشه با دید تردید نگاه کرده ایم». پس حضرت آقا در اینجا می فرمایند: «جمهوری اسلامی متحجر و در برابر پدیده ها و موقعیت های نو به نو فاقد احساس و ادراک نیست. اما به اصول خود به شدت پایبند و به مرز بندی های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است.»

نکته ی اول بحث اصول را مطرح می کند . نکته ی دومی که حضرت آقا می فرمایند، این هست که به مرز بندی های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است. ما به شدت روی مرز بندی با دشمن حساس هستیم. 40 سال است که جمهوری اسلامی، مرز بندی خود را با دشمنان حفظ کرده است. اینکه الان با آمریکا ارتباط نداریم، به خاطر همان اصل است. این که در بعضی از مصادیق با آمریکا ارتباط داریم، به خاطر همان اصل است (عزت، حکمت، مصلحت). ما روی این اصول حرکت کردیم.
آقا می فرمایند: «و با مرز بندی های خود با رقیبان و با دشمنان بسیار حساس است و با خطوط اصلی خود هرگز بی مبالاتی نمی کند. و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند؟»
برای جمهوری اسلامی مهم است که چرا بماند و چگونه بماند؟ بی شک فاصله ی میان باید ها و واقعیت ها، همواره وجدان های آرمان خواه را عذاب داده و می دهد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 25:43

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    با سلام و تشکر فراوان این قسمت خراب است
  • کاربر مهمان
    متاسفانه قسمت پنجم صدا کاملآ نامفهوم است
  • کاربر مهمان
    صدا خراب است
  • کاربر مهمان
    چرا صداش اینطوره
  • کاربر مهمان
    لطفا صوت اصلی رو بفرستید، این صوت خیلی خرابه

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی