display result search
منو
تقابل جریان هدایت و ضلالت و راهبری امام زمان (ع) در دوران غیبت

تقابل جریان هدایت و ضلالت و راهبری امام زمان (ع) در دوران غیبت

  • 1 تعداد قطعات
  • 50 دقیقه مدت قطعه
  • 146 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تقابل جریان هدایت و ضلالت و راهبری امام زمان (ع) در دوران غیبت"، سال 1399

امروز آغاز امامت امام زمان علیه السلام است که در واقع امامت وارد یک مرحله جدیدی می شود. گرچه امام کلمه غیبی الهی و کلمه تامه مغیب است ولی خود این غیبت امام علیه السلام که امامت در پرده اتفاق می افتد، یک مسئله فوق العاده عجیبی است و اسراری هم دارد. امام زمانی که غایب هستند واقعا امام هستند و کائنات را اداره می کنند و ملائکه شب قدر بر حضرت نازل می شوند، یعنی اینطور نیست که امامی که در غیبت است یعنی امامت نمی کند ولی این چه امتحان سنگینی است که خدا قرار داده و چه طرح و برنامه ای دارند که در غیبت عالم را اداره می کنند، این جزو اسرار است. یک تعبیری را خدای متعال در قرآن فرمودند که «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم »(اسراء/71) ما وقتی انسان ها را در قیامت صدا می زنیم و دعوتشان می کنیم که پرونده شان رسیدگی بشود و هم وارد مدارج خودشان بشوند، مردم را با امامشان صدا می زنیم؛ یعنی در اینجا ممکن است هر کدام از ما برای خود تعیّناتی داشته باشیم و با عناوینی شناخته شویم ولی در آن عالم که میزان یک میزان حقیقی است و ترازوی حق نصب می شود «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»(اعراف/8) آنجا مردم به امامشان شناخته می شوند. می گویند پیروان امیرالمؤمنین در محشر بیایند و از آن طرف هم می گویند پیروان معاویه در محشر بیایند و اینطوری به حساب و کتاب رسیده می شود. در قرآن ما دو امام داریم؛ «امام یدعوا الی الله» و «امام یدعوا الی النار» یکی امامی است که امامت می کند و امت می سازد و دعوت و راهبری می کند و تلاش می کند ولی حاصل تلاش و راهبری و جامعه سازی و امت سازیش این است که «یَدْعُونَ إِلَى النَّار»(بقره/221) مردم را به آتش دعوت می کند و آنها را در وادی جهنم می برد و ائمه ای که به سوی خدا دعوت می کنند، آنها هم دعوت و راهبری می کنند و زحمت می کشند ولی پایان دعوت آنها تقرب به خدای متعال است. ما در حرکت با این دو امام در عالم مخیر هستیم و تمام مسئله همین است و تمام ابتلائات و امتحانات عالم در همین خلاصه می شود. این امتحان به فروع است و نوعی مقدمه است.

دو جریان امامت در عالم هستند که یکی ائمه یدعون الی الله و دیگری ائمه یدعون الی النار است و ائمه ضلال با ائمه حق درگیر هستند، چون ائمه حق می خواهند راه خدا را در عالم جلو ببرند و آنها هم می خواهند راه شیطان را پیش ببرند. شیطان محور ائمه ضلال است و شیاطین انس و جن دور هم جمع شدند و تصرف می کنند و بر محور ائمه ضلال هم جامعه و جمع شکل می گیرد و در طول تاریخ هم اینطوری بوده و نمرودها و فرعون ها برای خودشان تجمع داشتند و تا سطح مدنیت و تمدن هم می رفتند و اینها به کمتر از این راضی نیستند که مردم آنها را بپرستند. مستکبرین عالم همیشه می خواهند منابع اقتصادی عالم را ببرند و استفاده کنند و این حداقل امر است و آن ها به کمتر از این که ما عبد آنها باشیم و در مقابل آنها خضوع کنیم و آنها را به منزله اله خودمان بدانیم راضی نیستند و این کار را هم در تاریخ کردند. شیطان مسیری را هموار می کند که او را بپرستند. آن روزی که شیطان با خدای متعال سر جنگ گذاشت و عداوت کرد که خدایا یا من را جلو بیانداز یا من همه را بنده خودم می کنم، حرفش این بود که اگر من را جلودار نکنی که من به سوی تو بیایم، من راه تو را می بندم و همه را برده خودم می کنم می شود. شیطان واقعا این کار را می کنند. ائمه نار دعوت به پرستش خودشان می کنند. در طول تاریخ مستکبرین عالم یک کاری می کردند که ملت ها در مقابل آنها احساس حقارت و کوچکی بکنند و الان هم این کار را می کنند. الان هم تقسیم بندی هایی که در دنیای توسعه یافته و توسعه نیافته و جوامع پیشرفته و عقب افتاده می کنند از اول تحقیر است. شما هیچ وقت در دستگاه انبیاء و اولیاء چنین چیزی نمی بینید. منابع ما فرعی است و در واقع مستکبرین خود ما را می خواهند که برده شان باشیم و دعوا هم بر سر همین است. دعوا این دو امامی که در عالم هستند بر سر امکانات عالم نیست.

طرح شیطان هم بسیار پیچیده است و اگر کسی خیال کند طرح شیطان ساده است، خودش ساده است. شیطان شش هزار سال عبادت کرده که در این باب حضرت می فرمایند شما نمی فهمید که شش هزار سال یعنی چه. او همه را به آتش کشیده تا یقه ما را بگیرد. کارش در عالم همین است، امکانات عجیبی هم از خدا خواسته و حتی خدا به او اجازه داده که در قلب انسان ها هم نفوذ کند. ما باید واقعا شیطان و اولیاء طاغوت و دشمنان نبی اکرم و طرحشان را بشناسیم. واقعا یک طرح بزرگ تاریخی دارند که ادامه اش طرح امروز مستکبرین عالم می شود و ادامه آن طرح خیلی پیچیده است. برای همه دنیا آن ها از روز تولد تا مرگ نقشه دارند. شیطان یک لحظه هم ما را خالی نگذاشته است. شیطان از روز قبل از تولد انسان که چطور باید در کدام بیمارستان متولد شود تا زمانیکه انسان در دوران پیری و کهنسالی وارد می شود برنامه و نقشه دارد و این نقشه هم پیچیده است و خیال نکنید که به راحتی از این دام می توان فرار کرد.

تنها نجاتی که در مقابل دام شیطان است، طرح خداست و خدای متعال هم یک برنامه ای در عالم دارد که برنامه شیطان تحت اشراف این برنامه است. خدای متعال هم یک طرحی دارد و ما را رها نکرده است. آن روزی که شیطان رجز می خواند که «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعین »(ص/82) به خدا گفت تو من را گول زدی و من هم بندگانت را گول می زنم. آیا اینکه به تو می گویند در مقابل امیرالمؤمنین تواضع کن، واقعا تو را فریبت دادند؟ تو واقعا در مقابل امیرالمؤمنین مالی هستی؟ تو از امیرالمؤمنین بهتر هستی؟ او خودش را دیده و امیرالمؤمنین را ندیده ولی اگر می دیدید می فهمید. هیچ وقت هم نمی تواند ببیند چون متکبر است. الان هم خیال می کند به او ظلم شده که امیرالمؤمنین را جلو انداختند تا همه دنبال امیرالمؤمنین بیایند. در مقابل این برنامه یک چیز بیشتر وجود ندارد و آن هم برنامه خداست که به وسیله انبیاء و به وسیله وجود مقدس نبی اکرم این برنامه پیاده می شود. طرحی که نبی اکرم برای عالم دارند این است که امت را نجات می دهد و لذا این را در خطبه قاصعه امیرالمومنین فرمود: «من در حرا بودم و وقتی حضرت مبعوث شد، صدای ناله و فریاد شیطان بلند شد. عرض کردم یا رسول الله این صدا چه بود؟» حضرت فرمودند: «شیطان بود که با مبعوث شدن من از این که او را بپرستند مأیوس شد.»

قرآن طرح الهی است و این کتاب برنامه هدایت بشری و چراغ است «لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزیزِ الْحَمید»(ابراهیم/1) خدای متعال می فرماید که ای پیامبر ما، با این کتاب مردم را از ظلمات به سمت نور بیرون ببر و این کتاب هم در محضر امام است «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب »(رعد/43) تو پرونده ات پیش امیرالمؤمنین است. حضرت فرمودند «یُقاتِلُ عَلَی التَّأویلْ» من به ظاهر قرآن با کفار می جنگم. حضرت با تأویل قرآن در عالم کار می کنند. اگر کسی خیال کند که این کتاب هم در دست ماست، مزاح است. این کتابی که مهیمن بر همه کتب انبیاست در نزد امام است. امیرالمؤمنین است که «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب » است، خدای متعال به پیامبر می گوید وقتی به تو می گویند که تو پیامبر نیستی، بگو من دو شاهد دارم، یکی الله تبارک و تعالی است و یکی هم کسی است که همه علم الکتاب در نزد اوست. در مقابل ائمه هدایت، ائمه ای که یدعون الی النار هستند و کارشان عداوت است قرار دارند. در مقابل این طرح، طرح نبی اکرم است که همه عالم در این طرح در اختیار نبی اکرم هستند و ملائکه و قوای ملکوتی عالم حضرت را امداد می کنند و مسیر هم قطعا مسیر فتح است. خدای متعال دو امکان به حضرت داده که یکی کتاب و یکی هم امام است. «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَق »(فتح/28) کتاب است «و لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه » امام است.

امام برنامه ای در عالم دارند و عالم را هم اداره می کنند و طرح شیطان هم این است که ما را از امام جدا کند و این هم طرح عظیمی است. گناه مقدمه جدا کردن ما از امام است و مثل آن طعمه ای است که در دام می گذارند تا این حیوان را بگیرند. یک روایتی از وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده بود که فرمودند: «از همزات شیطان و نفثات شیطان و نفخاتش پرهیز کنید» در دعای ابوحمزه هم چندین مورد ذکر شده است. اما حضرت این سه را حضرت توضیح داده و فرمودند: «همزات شیطان یعنی عیب جویی هایش، او می دمد تا از کسی عیب بگیرد.» حضرت فرمود: «همزات شیطان شما را با ما دشمن می کند.» انقدر می دمد تا آدم را با امیرالمؤمنین دشمن کند کما این که نفخات رحمانی نبی اکرم و نفحاتشان و نفثشان عالم را زنده می کند، این هم وقتی می دمد یک دشمنی درست می کند. مگر بنی امیه و قبلی ها و بعدی هایشان همینطور نبودند؟ همزاتشان همین بود و ابن ابی الحدید می نویسد در هفتاد هزار منبر امیرالمؤمنین ارواحنا فداه در زمان معاویه لعن می شد. این همزات شیطان است. بعد حضرت فرمود: «نفخاتش این است که بدل سازی می کند و می گوید فقط امیرالمؤمنین که نیست، بقیه هم هستند.» حضرت فرمودند: «اَنزَلَنِی الدَهر حَتَى قِیلَ مُعَاوِیَة وَ عَلِی». در آن شورا حضرت فرمود: «مَتَى اعْتَرَضَ الرَّیْبُ فِیَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِر» من چه وقتی با اولی شان قابل ملاحظه بودم؟ این گمان از کجا پیدا می شد؟ کار را به جایی رساندن که من را با طلحه و زبیر و ابو عبیده در یک شورا می گذارند، این ها چه نسبتی با من دارند؟ این همان نفخات است.
حضرت فرمود: «نفثات شان هم همین است که می گویند فقط نسخه امیرالمؤمنین که شفابخش نیست، هزار نسخه دیگر هم وجود دارد و طبقات مرجع درست می کنند.» این ها کارهایی است که ذیل سقیفه در دنیای اسلام شده و اینها کیدهایی است که ما را از امام جدا می کند. آن ها طبقات مرجع درست کردند که این دانشمند است و این فیلسوف است و این فلان است ولی امیرالمؤمنین چه ربطی به بقیه دارد؟ وقتی امیرالمؤمنین است بقیه اصلا کسی به حساب نمی آیند. «بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ»(جمعه/2) امیرالمؤمنین می گویند در مقابل این پیامبر همه امی هستیم. در روایت دیگری حضرت فرمود «بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ» یعنی ما اهل بیت، یعنی آن حقیقت نبی اکرم برای ماست. این پیامبر آمده و دیگر کسی باقی نمی ماند اما آن ها نسخه سازی و بدل سازی و دشمنی کردند و این سه چیز خیلی امر مهمی است. این سه کاری است که دشمن در طول تاریخ کرده و محورش هم همزات و نفخات و نفثات شیطان است.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 50:18

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی