- 2172
- 1000
- 1000
- 1000
جنگ روایتها، جلسه بیستم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «جنگ روایتها»، جلسه بیستم، سال 1399
در زمان رسول خدا (ص)، بعد از بیان احکام عبادی و فردی، و آن بخشی از اسلام که رسول خدا در جنگ و حکومت و حج و... بیان فرموده بودند، برای اینکه الگوی زندگی اجتماعی صحیحی درست شود این احکام و فرامین نیاز به تبیین و تفصیلات فراوانی داشت؛ یعنی ظرفیت در اسلام بود ولی عرصه اجرا هنوز فراهم نشده بود و هنوز تبیین و تبلیغ دین همه جانبه کامل نشده بود. لذا در یک برهه حساسی حکومت را از اهلبیت علیهم السلام غصب کردند. دنبال این بودند که از یک طرف خود درمانی کنند و از طرف دیگر کارآمدی اسلام و دین را برای اداره حکومت، جامعه سازی و سبک زندگی اجتماعی نفی کنند. برای این کار هم ساختار ایجاد کردند و هم رویه تولید کردند. سبک حکمرانی نسبت به زمان پیامبر تغییر کرد مثلا ارتش زمان پیامبر مردمی تر از بعد از رسول خداست و...
رویه ها بعدا به سنت شیخین تبدیل شد. بخشی از این روند رویه شد و بخش ساختار شد که حتی در زمان امیر مومنان هم بود و به گونه ای بود که آن را نمی شد بر هم زد چون هم خیلی کار داشت و هم هزینه. هر کس مخالفت می کرد به جرم کفر و ارتداد با او برخورد سخت می شد.
تغییر فرهنگی که با ساختار و رویه رخ بدهد با یک حادثه فرق می کند و اصلاح آن خیلی سخت است. وقتی مردم را به یک چیزهایی عادت بدهی و ساختار را به هم بزنی اصلاح این خیلی سخت می شود؛ مثل اینکه به مناسبت های قومی و قبیله ای بیش از حدی که باید، ارزش بدهی و آن هم مردمی که در حجاز زندگی می کردند و قبل از اسلام حکومت قبیله ای و طایفه ای داشته اند. همچنین مردمی که شاید چند سالی نبود که به اسلام ایمان آورده بودند و رگ و ریشه محکمی پیدا نکرده بودند.
مناسبت های قومی قبیله ای پر رنگ شد. ارزش گذاری ها عوض شد. برای اینکه کار خودشان را پیش ببرند مشوق هایی مانند ثروت حاصل از فتوحات در برخی زندگی ها وارد شد. اول کار فقط حکومت را گرفتند و چون رویه و ساختار را عوض کردند ولایت امیر مومنان فقط در حکومت غصب نشد. نظام ارزشیابی و آموزش و تبلیغات دین تغییر کرد و... سبک و مدل زندگی مردم عوض شد و عوض کردن این سبک کار آسانی نیست. باید با سیاست ها همراهی کنی وگرنه حقوقت را قطع می کنند.
امروز غدیر در جامعه ما از غریب ترین چیزها است با اینکه شعار ولایت بر در و دیوارها پرچم است؛ چون سبک زندگی و نوع تربیت ما با نوع آموزش و پرورشی است که نظامش آمریکایی و فنلاندی است و ما نسبت به این نوع مسائل و موضوعات حساس نیستیم و حساسیتی نداریم.
غاصبین دو عرصه را محکم گرفتند و به آن حمله کردند. یک با شیوه علی حکومت داری امکان ندارد. گفتند با حدیث و جزم به سنت پیامبر نمی توان حکومت کرد. دو یک جنگ روایت سنگین درست کردند که بله اگر علی بیاید جامعه دچار جنگ داخلی و ناکارآمدی و فقر و... می شود. سبک امام هادی علیه السلام برای مبارزه با چنین شرایطی، این بود که برائت را برای عموم بیت الغزل کارهایش قرار داد. لذا در نیمی از زیارت غدیریه روز غدیر امام هادی علیه السلام نفی شرک و طاغوت است.
در زمان رسول خدا (ص)، بعد از بیان احکام عبادی و فردی، و آن بخشی از اسلام که رسول خدا در جنگ و حکومت و حج و... بیان فرموده بودند، برای اینکه الگوی زندگی اجتماعی صحیحی درست شود این احکام و فرامین نیاز به تبیین و تفصیلات فراوانی داشت؛ یعنی ظرفیت در اسلام بود ولی عرصه اجرا هنوز فراهم نشده بود و هنوز تبیین و تبلیغ دین همه جانبه کامل نشده بود. لذا در یک برهه حساسی حکومت را از اهلبیت علیهم السلام غصب کردند. دنبال این بودند که از یک طرف خود درمانی کنند و از طرف دیگر کارآمدی اسلام و دین را برای اداره حکومت، جامعه سازی و سبک زندگی اجتماعی نفی کنند. برای این کار هم ساختار ایجاد کردند و هم رویه تولید کردند. سبک حکمرانی نسبت به زمان پیامبر تغییر کرد مثلا ارتش زمان پیامبر مردمی تر از بعد از رسول خداست و...
رویه ها بعدا به سنت شیخین تبدیل شد. بخشی از این روند رویه شد و بخش ساختار شد که حتی در زمان امیر مومنان هم بود و به گونه ای بود که آن را نمی شد بر هم زد چون هم خیلی کار داشت و هم هزینه. هر کس مخالفت می کرد به جرم کفر و ارتداد با او برخورد سخت می شد.
تغییر فرهنگی که با ساختار و رویه رخ بدهد با یک حادثه فرق می کند و اصلاح آن خیلی سخت است. وقتی مردم را به یک چیزهایی عادت بدهی و ساختار را به هم بزنی اصلاح این خیلی سخت می شود؛ مثل اینکه به مناسبت های قومی و قبیله ای بیش از حدی که باید، ارزش بدهی و آن هم مردمی که در حجاز زندگی می کردند و قبل از اسلام حکومت قبیله ای و طایفه ای داشته اند. همچنین مردمی که شاید چند سالی نبود که به اسلام ایمان آورده بودند و رگ و ریشه محکمی پیدا نکرده بودند.
مناسبت های قومی قبیله ای پر رنگ شد. ارزش گذاری ها عوض شد. برای اینکه کار خودشان را پیش ببرند مشوق هایی مانند ثروت حاصل از فتوحات در برخی زندگی ها وارد شد. اول کار فقط حکومت را گرفتند و چون رویه و ساختار را عوض کردند ولایت امیر مومنان فقط در حکومت غصب نشد. نظام ارزشیابی و آموزش و تبلیغات دین تغییر کرد و... سبک و مدل زندگی مردم عوض شد و عوض کردن این سبک کار آسانی نیست. باید با سیاست ها همراهی کنی وگرنه حقوقت را قطع می کنند.
امروز غدیر در جامعه ما از غریب ترین چیزها است با اینکه شعار ولایت بر در و دیوارها پرچم است؛ چون سبک زندگی و نوع تربیت ما با نوع آموزش و پرورشی است که نظامش آمریکایی و فنلاندی است و ما نسبت به این نوع مسائل و موضوعات حساس نیستیم و حساسیتی نداریم.
غاصبین دو عرصه را محکم گرفتند و به آن حمله کردند. یک با شیوه علی حکومت داری امکان ندارد. گفتند با حدیث و جزم به سنت پیامبر نمی توان حکومت کرد. دو یک جنگ روایت سنگین درست کردند که بله اگر علی بیاید جامعه دچار جنگ داخلی و ناکارآمدی و فقر و... می شود. سبک امام هادی علیه السلام برای مبارزه با چنین شرایطی، این بود که برائت را برای عموم بیت الغزل کارهایش قرار داد. لذا در نیمی از زیارت غدیریه روز غدیر امام هادی علیه السلام نفی شرک و طاغوت است.
کاربر مهمان