display result search
منو
بهره مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان، جلسه هشتم

بهره مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان، جلسه هشتم

  • 1 تعداد قطعات
  • 25 دقیقه مدت قطعه
  • 55 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "معنای موذن در سوره اعراف"، سال 1399

وجود مقدس اهلبیت دارای دو جنبه بشری و قدسی هستند که وجود هر دو بعد برای آن ها ضرورت دارد و اگر هرکدام را نداشته باشند نمی توانند ما را در سیر به سمت حق تعالی راهنمایی و یاری کنند و لازم است بدانیم که پیشروی در این مسیر نیازمند امتحان و آزمایش است و به سادگی بدست نمی آید.

مسیر معرفت هم مسیر ابتلاء و امتحان است و با خواندن و نوشتن و امثال این ها بدست نمی آید. البته که مرتب باید قرآن و معارف را خواند اما فهم قرآن و فهم معارف براساس امتحان و ابتلاء حاصل می شود. انسان به اندازه ای که امتحان پس بدهد، معارف هم بهش عطا می شود، البته همه اینها تفضل الهی هم هست و الا اگر تفضل نباشد، احدی به هیچ معرفتی از معارف دست پیدا نمی کند. جنبه بشری ائمه به صورت مفصل باید براساس آیات قرآن و روایات مورد تحلیل قرار بگیرد و آیات و روایات ناظر به همین جنبه بشری، فوق العاده است اما آن جنبه قدسی شان هم در معارف قرآن بسیار لطیف بیان شده و خدای متعال باید اسماء حسنای خودش را توصیف کند.

یکی از مقامامات ائمه که در قرآن هم به آن اشاره شده اینست که از آن ها به اعراف یاد شده است. در قیامت و بر صراطی که همه باید از آن عبور کنند خداوند اهلبیت را معرفی می کند و کسی از آن رد شده و وارد بهشت می شود که آنها را بشناسد و آنها هم او را بشناسیم. البته معرفت ما نسبت به امام از دنیا شروع می شود و در آخرت به اوج خواهد رسید و اینکه هرکس چه مقام و جایگاهی در بهشت خواهد داشت، بستگی به میزان توحید او دارد و درجات بهشت تابع درجات معرفت به خداست.این دوتا معرفت متفاوت است ولی دو طرفه است یعنی هم امام ما را جزء مومنین و متولیان به خودشان می شناسند و هم ما باید امام را به عنوان ولی خودمان بشناسیم. خدای متعال دوست داشته که از طریق ائمه شناخته بشود و آن ها را واسطه معرفت نسبت به خودش قرار داده و معرفت الله تابع معرفت نسبت به امام است و آن ها را باب الله و وجه الله در دنیا و آخرت قرار داده است.

پس سیر در دنیا و در وادی بهشت، با مقامات توحید و با معرفت الله است و سیر در آخرت در مقامات معرفت ادامه دارد و معرفت هایی که در دنیا کسب کردیم، برای سیر در درجات قیامت کافی نیست. آنجا هم معرفت ها اضافه می شود منتها کسانی که در دنیا و در وادی معرفت بودند، در آخرت هم می توانند آن معارف بالاتر را به دست بیاورند اما کسانی که در دنیا خارج از وادی معرفت بودند، در آخرت هم نمی توانند وارد این وادی بشوند. تمام رحمتی که بر جبهه مومنین نازل می شود، ناشی از صلوات خدا بر نبی اکرم است. حتی اگر غصه ای یک جایی در دنیا از دل یک کافری هم برداشته می شود، شاید به خاطر همین و به برکت همین صلوات است. لعن هم همینطوری است، لعنی که خدای متعال بر دشمنان نبی اکرم می فرستد و تمام انواع عذابی که بر خودشان و بر پیروانشان جاری می شود نتیجه همین لعن است.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 25:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی