display result search
منو
تفسیر آیه 8- 16 سوره بلد

تفسیر آیه 8- 16 سوره بلد

  • 1 تعداد قطعات
  • 23 دقیقه مدت قطعه
  • 258 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بلد- آیه‌ 8- 16

أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَیْنَیْنِ

وَلِسَاناً وَشَفَتَیْنِ

وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ

فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ

وَمَآ أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ

فَکُّ رَقَبَةٍ

أَوْ إِطَعَامٌ فِى یَوْمٍ ذِى مَسْغَبَةٍ

یَتِیماً ذَا مَقْرَبَةٍ

أَوْ مِسْکِیناً ذَا مَتْرَبَةٍ

ترجمه
آیا براى او دو چشم قرار ندادیم.
و یک زبان و دو لب؟
و دو راه (خیر و شرّ) را به او نمایاندیم.
امّا او در آن گردنه سخت قدم نگذاشت.
و چه مى‏دانى که آن گردنه چیست؟
آزاد کردن برده.
یا غذا دادن به روز گرسنگى.
به یتیمى خویشاوند
یا بینوایى خاک نشین.


«نجد» به معناى مکان بلند، در برابر «تهامه» به معناى گود است. به فرموده امام صادق‏علیه السلام به راه خیر و شر، نجدین مى‏گویند.
تشبیه راه خیر و شر به راهى که در ارتفاعات است. شاید براى آن باشد که پیمودن راه خیر بخاطر مبارزه با هوسها و پیمودن راه شر به علّت عواقب تلخ آن. همچون عبور از راه مرتفع است، و براى هر عاقلى مسئله خیر و شر مثل زمین بلند روشن و برجسته است.
«عقبة» به معناى گردنه و گذرگاه باریک و سخت است و «اقتحام» به معناى خود را به سختى انداختن است. «مسغبة» به معناى گرسنگى، «مقربة» به معناى خویشاوندى و «متربة» از تراب به معناى خاک نشینى است.
در حدیثى مى‏خوانیم که امام رضاعلیه السلام هنگام غذا خوردن، سینى بزرگى کنار سفره‏اش قرار مى‏داد و از هر چه در سفره بود بهترینش را در آن مى‏گذاشت و براى فقرا مى‏فرستاد و آیه «او اطعام فى یوم ذى مسغبة» را تلاوت کرده و مى‏فرمود: خداوند مى‏داند همه مردم توان آزاد کردن برده را ندارند، لذا راه دیگرى را براى بهشت رفتن مردم باز کرد.(58)
در آیه قبل خواندیم: آیا انسان گمان مى‏کند که احدى او را نمى‏بیند؟ در این آیه مى‏فرماید: آیا ما براى او دو چشم قرار ندادیم؟ چگونه انسان مى‏بیند؟ ولى خیال مى‏کند خدا او را نمى‏بیند؟
خداوند براى چشم، چند محافظ قرار داده است:
جایگاه آن را در میان گودالى از استخوان‏ها قرار داده و چون چشم از پیه ساخته شده، آن را با اشک شور مخلوط کرده است تا فاسد نشود.
مژه، دربان و پلک، پوشش چشم است. ابرو، سایبان و خطوط پیشانى براى انحراف عرق به دو سوى صورت است.
هر شبانه روز ده‏ها هزار عکس رنگى مى‏گیرد، بدون آنکه به فیلم و یا تنظیمِ خاصى نیاز داشته باشد. راستى آیا وجود دوربینى که از پیه ساخته شده و دهها سال عکسبردارى و فیلمبردارى مى‏کند، نشانه قدرت معجزه‏گر الهى نیست؟!!
چشم، مظهر عاطفه و غضب و مظهر تعجب و ادب و مظهر زیبائى و عشق است.
چشم، رابط انسان با جهان خارج و زبان، وسیله ارتباط انسان با دیگر انسانها و بهترین و ارزان‏ترین و ساده ‏ترین و عمومى‏ ترین وسیله مبادلات علمى و فرهنگى و اجتماعى است.
شاید تأکید قرآن بر دو چشم، به خاطر آن باشد که تخمین مسافت و فاصله و عمق اشیا با یک چشم امکان‏پذیر نیست.
بگذریم که چشم نقش ویژه ‏اى در زیبائى افراد دارد و یکى از راه ‏هاى شناحت افراد است. اگر گوش یا دهان افراد پوشیده باشد به راحتى مى‏ توان آنان را شناخت در حالى که اگر چشم بسته باشد، شناخته نمى‏ شوند.
چشم، دریچه دل و عشق است. شاعر مى‏ گوید:
زدست دیده و دل هر دو فریاد
که هر چه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجرى نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
چشم، راه نفوذ در دیگران است. تفاوت شاگردى که استاد را ببیند و در چشم او نگاه کند با شاگردى که از طریق بلندگو یا نوار سخنى را بشنود، بسیار است.
زبان و لب، با هم کلمه را مى‏ سازند و بدون همکارى آنها بسیارى از حروف ساخته نمى‏ شوند.
انواع زبان‏ها و لهجه ‏ها، از آثار قدرت خداست. انسان در آفریدن کلمات و جملات محدودیّتى ندارد. زبان همچنین وسیله چشیدن و تشخیص مزه‏هاست. جالب آنکه هر گوشه‏اى از زبان براى تشخیص نوعى از مزه‏ هاست و با قدرت الهى مقدار آبى که نیاز دارد در درون دهان تولید مى‏شود، زبان غذا را به زیر دندان‏ها هل مى دهد بدون آنکه خودش آسیب ببیند، زبان لقمه‏ها را بازرسى مى‏کند که اگر استخوان و یا موئى در آن باشد شناسائى کند و در پایان، دهان را جاروب مى‏ نماید. از طریق همین شکاف ساده‏اى که ما آن را لب مى‏ نامیم، مکیدن، فوت کردن، جویدن، چشیدن و سخن گفتن صورت مى‏ گیرد.
چشم و زبان و لب، هم مى‏توانند ابزار خیر باشند و هم ابزار شرّ، لذا خداوند هر دو راه را به ما نشان داده است.
نجات دیگران از فقر و اسارت، لازم است، حتّى اگر کافر باشند. لذا در آیه، شرط آزاد کردن برده و سیر کردن فقیر، ایمان داشتن برده و فقیر نیست.
شرایط زمانى و مکانى و خصوصیات افراد ارزش کارها را تغییر مى ‏دهد:
اطعام ارزش دارد، ولى در زمان قحطى ارزش بیشترى دارد. «فى یوم ذى مسغبة»
یتیم نوازى با ارزش است، ولى یتیمى که فامیل باشد اولویّت بیشترى دارد. «ذا مقربة»
رسیدگى به فقرا مهم است، به خصوص آنانکه از شدّت فقر خاک‏نشین هستند. «ذا متربة»
دل کندن از مال به نفع فقرا همچون عبور از گردنه‏ هاست، و راه بهشت از میان این گردنه‏ها مى‏ گذرد.
شاید بتوان براى این آیات، مصادیق معنوى در نظر گرفت و گفت: مراد از «فکّ رقبة» آزاد کردن مردم از آتش دوزخ، با هدایت است و مراد از اطعام «او اطعام فى یوم ذى مسغبة» اطعام روحى نیازمندان به وسیله تعلیم و ارشاد است و مراد از «یتیماً ذا مقربة» ایتام آل‏محمّد هستند و مراد از «مسکیناً ذا متربة»، نیازمندان به هدایت هستند.
ناگفته نماند که براى تأکید این معانى، در حدیث مى‏خوانیم: مراد از آیه «فلینظر الانسان الى طعامه» نظر به علمى است که انسان مى‏آموزد که طعام معنوى است.
در حدیثى مى‏ خوانیم که رسول خدا فرمودند: «عتق رقبه» آن است که شخصى خودش به تنهائى برده ‏اى را آزاد کند، ولى «فکّ رقبه» آن است که به آزاد کردن برده‏اى کمک کند.


پیام ها
1- بهترین راه خداشناسى، دقّت و مطالعه در آفریده‏هاى حکیمانه خداوند است. «الم نجعل له...»
2- با سؤال‏هاى مناسب، وجدان‏هاى خفته را بیدار کنید. «الم نجعل له...»
3- همه انسانها از طریق عقل یا فطرت یا راهنمایى انبیا و اوصیا و علما، خیر و شر را مى‏شناسند. «هدیناه النّجدین»
4- انجام وظیفه و تکلیف، همچون عبور از گردنه است. «العقبة»
5 - افراد مرفّه و راحت‏طلب که از انجام کار و پذیرش مسئولیّت فرار مى‏کنند، مورد انتقاد قرآن‏اند. «فلا اقتحم العقبه»
6- انسان، مسائل معنوى را بدون هشدارهاى الهى درک نمى‏کند. «و ما ادریک ما العقبة»
7- آزاد سازى بردگان و اسیران در رأس کارهاى خیر است. «فکّ رقبة»
8 - همیشه کلى گویى مفید نیست، گاهى باید نمونه ‏ها و مصادیق را نام برد. «فکّ رقبة... اطعام»
9- براى تحریک عواطف مردم و بیدارسازى وجدانها دردها را مطرح کنید. «مسغبة... مقربة... متربة»
10- براى تشویق مردم به کارهاى خیر، ابتدا الطاف خدا را یادآور شوید. «عینین - لساناً شفتین - یتیما ذا مقربة»
11- اسلام به مسائل مادى طبقه محروم و لزوم حل مشکلات آنان تأکید و اصرار دارد. «یتیماً مسکیناً»
12- سرمایه ‏ها خرج مى‏ شود ولى مهم مسیر خرج است. «اهلکت مالاً لُبداً... فلا اقتحم العقبة... فکّ رقبة... او اطعام...»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 23:09

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی