display result search
منو
تفسیر آیه 21 - 26 سوره غاشیه

تفسیر آیه 21 - 26 سوره غاشیه

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 228 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غاشیه- آیه‌ 21 -26

فَذَکِّرْ إِنَّمَآ أَنتَ مُذَکِّرٌ

لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ

إِلَّا مَن تَوَلَّى‏ وَکَفَرَ

فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَکْبَرَ

إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ

ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُم‏

ترجمه
پس تذکّر بده که همانا تو تذکّر دهنده ‏اى،
و بر آنان سیطره و تسلّطى ندارى (که به ایمان آوردن مجبورشان کنى).
مگر آن کس که روى گرداند و کفر پیشه کرد.
که خداوند او را به بزرگترین عذاب مجازات مى‏ کند.
همانا بازگشت آنان به سوى ماست.
آنگاه حسابشان بر ماست.


تذکّر براى اتمام حجت است تا کافران در قیامت نگویند: «لولا ارسلت الینا رسولاً فنتّبع» خدایا! چرا براى ما هشدار دهنده‏ا ى نفرستادى، که از او پیروى کنیم. البتّه جز صاحبان خرد از این تذکّرها پند نمى‏گیرد. «انّما یتذکّر اولوا الالباب»
در سوره قبل (سوره اعلى) خداوند به پیامبرش دستور تذکّر داد و فرمود: تو تذکّر بده که هر کس خشیت دارد متذکّر مى‏شود و افراد شقى از تذکّر دورى خواهند کرد و به بزرگترین عذاب گرفتار خواهند شد. «یتجنّبها الاشقى الّذى یصلى النّار الکبرى»
در این سوره نیز مى‏فرماید: تو تذکّر بده ولى بدان که گروهى اعراض خواهند کرد و به عذاب اکبر گرفتار خواهند شد. «الاّ من تولّى و کَفَر فَیُعذّبه اللّه العذاب الاکبر» به هر حال «نار کبرى‏» در سوره اعلى و «عذاب اکبر» در این سوره، کیفر کسانى است که تذکّرپذیر نیستند و پند و اندرز الهى را پشت گوش مى‏اندازند.
«مُصیطر» از «سطر» و «سیطره» به کسى گفته مى‏ شود که افراد تحت امر خود را به بند مى‏کشد و آنان را در جهتى که خود مى‏خواهد تنظیم مى‏کند.
امام صادق علیه السلام فرمود: «کلّ امّة یحاسبها امام زمانها و یعرف الائمة اولیائهم و اعدائهم بسیماهم» حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سیمایشان مى‏شناسند، همان گونه که در سوره اعراف چنین آمده است: «و على الاعراف رجال یعرفون کلا بسیماهم»
در زیارت جامعه خطاب به معصومین نیز مى‏خوانیم: «و ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم» رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست.
از امام کاظم و امام باقر و امام هادى‏ (ع) نیز این معنا نقل شده است.
جمله «الاّ من تولّى و کفر»، استثناء از جمله‏ «انّما انت مذکّر» است. یعنى اى پیامبر! تو تذکّر دهنده‏اى، جز آن که کفر ورزد که تذکّر تو در او اثرى ندارد.
امام باقر (ع) فرمود: مراد از عذاب اکبر، عذاب شدید و ابدى است.


پیام ها
1- پیامبر، مأمور به وظیفه است نه نتیجه. «انّما انت مُذکّر» (پیامبر براى هدایت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذکّر است.)
2- وظیفه پیامبران، تذکّر است نه تسلط و تحمیل عقیده. «لَسْت علیهم بمصیطر»
3- بى‏اعتنایى مردم، وظیفه را ساقط نمى‏کند. «انما انت مذکّر لَست علیهم بمصیطر»
4- منشأ کفر، عناد و لجاجت و روى گردانى از حق و حقیقت است. «من تولّى و کفر»
5 - قهر خدا درجاتى دارد. «العذاب الاکبر»
6- فرار از قهر الهى براى هیچکس امکان ندارد. «انّ الینا ایابهم»
7- حسابرسى از سنّت‏هایى است که خداوند بر خود واجب کرده است. «انّ علینا حسابهم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:00

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی