display result search
منو
تفسیر آیه 7 - 13 سوره مطففین

تفسیر آیه 7 - 13 سوره مطففین

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 319 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مطففین- آیه‌ 7 - 13

کَلَّا إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِى سِجِّینٍ

وَمَآ أَدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ

کِتَابٌ مَّرْقُومٌ

وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ

الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ

وَمَا یُکَذِّبُ بِهِ إِلَّا کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ

إِذَا تُتْلَى‏ عَلَیْهِ آیَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ‏

ترجمه
چنین نیست (که آنان مى‏پندارند)، همانا پرونده بدکاران در سجّین است.
و تو چه مى‏دانى که سجّین چیست؟
این، سرنوشتى است رقم خورده (و حتمى).
واى بر تکذیب کنندگان در آن روز.
کسانى که روز جزا را انکار مى‏کنند.
و جز تجاوزگر گناهکار، کسى آن را تکذیب نمى‏ کند.
هرگاه آیات ما بر او تلاوت شود، گوید: افسانه هاى پیشینیان است.

«سجّین» از «سِجْن» به معناى زندان و وزنِ فِعّیل براى مبالغه است: زندان ابد و سخت.
«مرقوم» از «رقم»، به معناى خط درست و مشخص است، به گونه‏اى که با دیگر نوشته‏ها اشتباه نشود. بنابراین، «کتاب مرقوم» یعنى سرنوشت فاجران، کاملاً مشخص و معیّن است و آنان گرفتار زندانِ همیشگى در دوزخ‏اند.
مراد از «دین» در آیات مربوط به قیامت، جزاست. «یکذّبون بیوم الدّین» همان گونه که در سوره حمد، آیه «مالک یوم الدین» به معناى مالک روز جزاست.
«أثیم» از «اِثم» به کسى گویند که در گناه فرو رفته باشد.
جمله «ویل یومئذ للمکذّبین» را دو گونه مى‏توان تفسیر کرد:
الف: واى به کم فروشى که سرنوشتش به تکذیب قیامت مى‏انجامد.
ب: واى به کسانى که کیفر کم فروشان در قیامت را باور ندارند.
«اساطیر» جمع «اسطورة» به معناى افسانه است که مطالب زیبا و دل‏نشین دارد ولى واقعیّت ندارد و بافته ذهن و خیال داستان سرایان است. «اساطیر الاولین» یعنى آنکه پیشینیان افسانه‏ها را ساخته‏اند و پیامبر آنها را بازگو مى‏کند.
در تاریخ عاشورا مى‏خوانیم که امام حسین‏علیه السلام چندین مرتبه لشگر یزید را موعظه کرد و از آنان اقرار گرفت که مگر من فرزند فاطمه دختر پیامبر شما نیستم، مگر حلالى را حرام یا حرامى را حلال کرده‏ام؟ مگر شما با هزاران نامه از من دعوت نکردید؟ و... در پایان فرمود: «قد مُلئت بطونکم من الحرام» شکم‏هاى شما از حرام پر شده و دیگر سخن حق در روح شما اثرى ندارد.
امروزه هیچ یک از دانشکده‏هاى علوم تربیتى و روانشناسى دنیا، سخنى از تأثیر لقمه‏ حلال و حرام در تربیت و روح انسان مطرح نمى‏ کنند و دانشمندان شرق و غرب عالم از تأثیر تغذیه بر تربیت غافلند.

پیام ها
1- کم فروش، فاجر است و پرده دیانت را مى‏درد. «للمطفّفین... الفجّار»
2- سرنوشت فاجران، قطعى و مشخص است. «کتاب مرقوم»
3- گناه، انسان را به کفر و انکار حقایق وامى‏ دارد. «و ما یکذّب به الاّ کُل معتد اَثیم»
4- کسانى آیات قرآن را افسانه و اسطوره مى‏ خوانند که در گرداب گناه و طغیان فرو رفته‏اند. «کُلّ معتد اَثیم اذا تتلى علیه آیاتنا قال اساطیر الاولین»
5 - توجیه وحى به افسانه، راهى است براى کافر ماندن. «قال اساطیر الاولین»
6- لقمه‏ حرام، انسان را تا مرز کفر پیش مى‏برد. (در آغاز سوره سخن از کم فروشى بود که عامل کسب لقمه حرام است، در آیات بعد سخن از فجور شد و در ادامه سخن از تکذیب است.) «ویل یومئذ للمکذّبین»
7- رفتار انسان، در عقائد و باورهاى او اثر مى‏ گذارد. تجاوز و گناه پى‏درپى، انسان را به تکذیب وامى‏ دارد. «و ما یکذّب به الاّ کلّ معتد اثیم»
8 - به یک تذکّر و انذار نباید قناعت کرد، تذکّر و تلاوت باید دائمى باشد. «تُتلى علیه آیاتنا» (فعل مضارع، نشان استمرار است.)
9- قرآن، حتّى نزد مخالفان پرجاذبه است. «قال اساطیر الاولین» (اسطوره به داستان‏هاى زیبا و پر جاذبه گفته مى‏شود.)


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام. خیلی خوب

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی