- 2211
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 - 23 سوره عبس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عبس- آیه 17 - 23
قُتِلَ الْإِنسَانُ مَآ أَکْفَرَهُ
مِنْ أَىِّ شَىْءٍ خَلَقَهُ
مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ
ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ
ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ
ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُ
کَلَّا لَمَّا یَقْضِ مَآ أَمَرَهُ
ترجمه
مرگ بر این انسان (سرکش) که چه ناسپاس است.
(مگر خداوند) او را از چه چیز آفریده است.
از نطفهاى ناچیز آفریدش و سامانش بخشید.
سپس راه (سعادت) را براى او آسان و فراهم نمود.
آنگاه او را میراند و در گورش نهاد.
پس هر زمان که بخواهد او را برانگیزد.
هرگز (چنین نیست)که هنوز آنچه را که خدا به او فرمان داده، انجام نداده است.
در میان انواع برخوردهایى که با مردگان مىشود، دفن آنها در گور، شیوه اى است که خداوند به انسان آموخته است. در آیه 31 سوره مائده مى خوانیم: «فبعث الله غراباً یبحث فى الارض لیریه کیف یوارى سوءة اخیه» آنگاه که قابیل در فکر چاره جویى و پنهان کردن جسد بىجان برادرش هابیل بود، خداوند با فرستادن کلاغى، دفن در خاک را به او آموخت.
پیام ها
1- انسانِ کافر و ناسپاس مورد لعن خداست. «قتل الانسان ما اَکفره»
2- در شیوه تبلیغ گاهى باید براى گروهى تند سخن گفت. «قتل الانسان»
3- به آفرینش خود از نطفه ناچیز بنگرید تا از کفر و غرور دست بردارید. «من نطفة خلقه»
4- آفرینش انسان تصادفى نیست، بلکه از روى حساب و کتاب و تقدیر و اندازه گیرى است. «فقدّره»
5 - آفریدن، دلیل قدرت و اندازه گیرى، دلیل حکمت است. «خلقه فقدّره»
6- با آسان بودن راه شناخت حق و پیمودن آن، چرا گروهى بىراهه مى روند؟ «قتل الانسان ما اکفره... ثم السّبیل یَسّره»
7- خداوند با آسان کردن راه تکامل، اتمام حجت کرده است. «ثم السبیل یَسّره»
8 - انسان داراى استعدادهاى زیادى است که با پیمودن راه حق به تکامل مىرسد. «ثم السّبیل یَسّره»
9- انسان که مرگ و قبر را مىبیند، چرا سرسختى مى کند؟ «قتل الانسان ما اکفره... ثم اماته فَاقبره»
10- تمام کارها در حقیقت منسوب به اوست. «اماته فاقبره»
11- معاد، جسمانى است. «اقبره... انشره» یعنى همان را که در قبر برد، بیرون آورد.
12- با اینکه راه باز و حرکت آسان است، امّا گروهى واماندهاند. «ثم السّبیل یسّره... لمّا یقض ما امره»
13- توحید و نبوت و معاد در کنار یکدیگر مطرحند. «خلقه - السّبیل یسّره - انشره»
14- زمان وقوع قیامت تنها در اختیار خداست. «اذا شاء انشره»
15- انسان از ابتدا تا انتها تحت تدبیر و در دست اوست. «خلقه - اماته - انشره»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُتِلَ الْإِنسَانُ مَآ أَکْفَرَهُ
مِنْ أَىِّ شَىْءٍ خَلَقَهُ
مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ
ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ
ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ
ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُ
کَلَّا لَمَّا یَقْضِ مَآ أَمَرَهُ
ترجمه
مرگ بر این انسان (سرکش) که چه ناسپاس است.
(مگر خداوند) او را از چه چیز آفریده است.
از نطفهاى ناچیز آفریدش و سامانش بخشید.
سپس راه (سعادت) را براى او آسان و فراهم نمود.
آنگاه او را میراند و در گورش نهاد.
پس هر زمان که بخواهد او را برانگیزد.
هرگز (چنین نیست)که هنوز آنچه را که خدا به او فرمان داده، انجام نداده است.
در میان انواع برخوردهایى که با مردگان مىشود، دفن آنها در گور، شیوه اى است که خداوند به انسان آموخته است. در آیه 31 سوره مائده مى خوانیم: «فبعث الله غراباً یبحث فى الارض لیریه کیف یوارى سوءة اخیه» آنگاه که قابیل در فکر چاره جویى و پنهان کردن جسد بىجان برادرش هابیل بود، خداوند با فرستادن کلاغى، دفن در خاک را به او آموخت.
پیام ها
1- انسانِ کافر و ناسپاس مورد لعن خداست. «قتل الانسان ما اَکفره»
2- در شیوه تبلیغ گاهى باید براى گروهى تند سخن گفت. «قتل الانسان»
3- به آفرینش خود از نطفه ناچیز بنگرید تا از کفر و غرور دست بردارید. «من نطفة خلقه»
4- آفرینش انسان تصادفى نیست، بلکه از روى حساب و کتاب و تقدیر و اندازه گیرى است. «فقدّره»
5 - آفریدن، دلیل قدرت و اندازه گیرى، دلیل حکمت است. «خلقه فقدّره»
6- با آسان بودن راه شناخت حق و پیمودن آن، چرا گروهى بىراهه مى روند؟ «قتل الانسان ما اکفره... ثم السّبیل یَسّره»
7- خداوند با آسان کردن راه تکامل، اتمام حجت کرده است. «ثم السبیل یَسّره»
8 - انسان داراى استعدادهاى زیادى است که با پیمودن راه حق به تکامل مىرسد. «ثم السّبیل یَسّره»
9- انسان که مرگ و قبر را مىبیند، چرا سرسختى مى کند؟ «قتل الانسان ما اکفره... ثم اماته فَاقبره»
10- تمام کارها در حقیقت منسوب به اوست. «اماته فاقبره»
11- معاد، جسمانى است. «اقبره... انشره» یعنى همان را که در قبر برد، بیرون آورد.
12- با اینکه راه باز و حرکت آسان است، امّا گروهى واماندهاند. «ثم السّبیل یسّره... لمّا یقض ما امره»
13- توحید و نبوت و معاد در کنار یکدیگر مطرحند. «خلقه - السّبیل یسّره - انشره»
14- زمان وقوع قیامت تنها در اختیار خداست. «اذا شاء انشره»
15- انسان از ابتدا تا انتها تحت تدبیر و در دست اوست. «خلقه - اماته - انشره»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است