display result search
منو
تفسیر ایه 21 - 30 سوره نبأ

تفسیر ایه 21 - 30 سوره نبأ

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 378 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نبأ- آیه‌ 21 - 30

إِنَّ جَهَنَّمَ کَانَتْ مِرْصَاداً

لِّلطَّاغِینَ مَئَاباً

لاَّبِثِینَ فِیهَآ أَحْقَاباً

لَّا یَذُوقُونَ فِیهَا بَرْداً وَلَا شَرَاباً

إِلَّا حَمِیماً وَ غَسَّاقاً

جَزَآءً وِفَاقاً

إِنَّهُمْ کَانُواْ لَایَرْجُونَ حِسَاباً

وَکَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا کِذَّاباً

وَکُلَّ شَىْ‏ءٍ أَحْصَیْنَاهُ کِتَاباً

فَذُوقُواْ فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلَّا عَذَاباً

ترجمه
همانا دوزخ، کمین‏گاهى است.
براى سرکشان، جایگاه و بازگشتگاهى است.
روزگارانى در آن به سر برند.
در آن دوزخ، نه خنکى چشند و نه آشامیدنى.
مگر آب جوش و خونابه و چرکابه‏اى.
که این، کیفرى مناسب گناه آنهاست.
آنان بودند که به روز حساب، امید و باورى نداشتند.
و آیات ما را به سختى تکذیب مى‏کردند.
(ولى) ما حساب همه چیز را در کتاب خود داشتیم.
پس بچشید که جز عذاب بر شما نمى‏افزاییم.


«مرصاد» یعنى کمین‏گاه و «طاغین» از «طغیان»، بى‏اندازه پیش رفتن در معصیت است.
«مئاب» از «اُوب» به معناى قرارگاه و رجوع است و فرجام را از آن جهت مئاب گویند که انسان با عمل خود آن را فراهم کرده و اکنون به آن باز مى‏گردد.
«احقاب» جمع «حُقب» به معناى مدت طولانى است.
در روایات مى‏خوانیم: «اَحقاب» جمع «حُقب» و هر حقب شصت سال و به گفته بعضى هشتاد سال است که هر روز آن مثل هزار سالى است که شما در دنیا مى‏ شمارید.
«حمیم»، آب داغ و «غسّاق»، آب زردى است که از زخم و چرک و خون خارج مى‏ شود.
ممکن است معناى آیه چنین باشد که جهنم براى همه در کمین است ولى متقین از آن عبور مى‏کنند و براى مجرمان جایگاه مى‏شود. «لطّاغین مئابا»
با توجّه به عدالت الهى که کیفر و جزا مطابق عقائد و کردار است، «جزاءً وفاقاً» پس زیادى عذاب در آیه «فلن نَزیدکم الاّ عذاباً» به خاطر زیادى کفر و فرار از حق است. «فلم یزدهم دعائى الاّ فرارا» چون در برابر هر دعوتى از انبیا، فرار کفار بیشتر مى‏شود، خداوند نیز عذاب آنان را بیشتر مى‏ کند.
در دوزخ، به جاى سردى، گرمى و به جاى شراب، غسّاق است. «برداً و لا شراباً الاّ حمیماً و غسّاقاً»


پیام ها
1- دوزخ، از هم اکنون در کمین خلافکاران است. «انّ جهنّم کانت مرصاداً»
2- گرفتار شدن و به دام افتادن مجرمان، امرى قطعى است. «مرصاداً للطّاغین»
3- طغیان‏گرى، نشانه دوزخیان است. «للطّاغین»
4- کیفرهاى الهى عادلانه است. «جزاءً وفاقاً»
5 - حتى احتمال حساب و کتاب در قیامت، براى کنترل انسان کافى است. «لایرجون حسابا»
6- بى ‏اعتقادى به قیامت، رمز طغیان است. «لطّاغین... لایرجون حساباً»
7- انکار قیامت، زمینه انکار همه چیز است. «لا یرجون حسابا و کذبوا بآیاتنا کذّابا»
8 - ریز و درشت کارها حساب و کتاب دارد و خداوند احاطه علمى به همه چیز دارد و این احاطه، ثابت و باقى است. («کتاباً» رمز ثبوت و بقا است) «کلّ شى‏ء احصیناه کتاباً»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:51

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی