- 1251
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 46 - 50 سوره مرسلات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مرسلات- آیه 46 - 50
کُلُواْ وَتَمَتَّعُواْ قَلِیلاً إِنَّکُم مُّجْرِمُونَ
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ ارْکَعُواْ لَا یَرْکَعُونَ
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
فَبِأَىِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ
ترجمه
بخورید و بهره گیرید اندک که همانا شما مجرمید.
در آن روز واى بر تکذیب کنندگان.
و هر گاه به آنان گفته شود رکوع کنید، رکوع نمىکنند.
در آن روز واى بر تکذیب کنندگان.
پس بعد از این (قرآن) به کدامین سخن ایمان مىآورند؟
پزشک در دو حالت به بیمار اجازه مى دهد که هر غذایى را بخورد: یکى آنجا که بیمار درمان گشته و سالم است و دیگر آنجا که بیمارى فرد لاعلاج و بدون درمان است و پزشک از بهبود او مأیوس شده است. در قرآن نیز فرمان «کلوا» گاهى نشانه امید و سلامتى است و گاهى نشانه قهر الهى، چنانکه در آیات خداوند خطاب به مجرمان مىفرماید: «کلوا و تمتّعوا قلیلاً انکم مجرمون» و نظیر آیه «اعملوا ما شئتم» هر کارى مى خواهید، بکنید.
پیامبر اکرم به قبیله ثقیف دستور نماز داد، آنها گفتند: ما در برابر کسى خم و راست نمىشویم. حضرت فرمود: دینى که رکوع و سجود در آن نباشد، خیرى نیست. «لا خیر فى دین لیس فیه رکوع و لاسجود»
بعد از فتح مکّه پیامبر اکرم از همسر ابوسفیان (مادر معاویه) پرسید: اسلام را چگونه مى بینى؟ گفت: اسلام خوب است مگر سه چیز آن: حجاب، اذان بلال، رکوع و سجود. پیامبر در پاسخ فرمود: امّا حجاب بهترین پوشش است و نماز بدون رکوع و سجود نماز نیست و بلال نیز بهترین بنده است.
«حدیث» به معناى سخن جدید و تازه است که از دیگران سابقه ندارد.
حضرت ابراهیم پس از تجدید بناى کعبه از خداوند خواست تا فقط به اهل ایمان روزى دهد. «و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم» امّا خداوند فرمود: من در دنیا به کفّار نیز روزى مى دهم و حساب قیامت از دنیا جداست. «و من کفر فامتعه...»
رکوع از ارکان نماز و مشخصه و نشانه ویژه نماز است، زیرا سجده به خودى خود و خارج از نماز نیز محقق مى شود، مانند سجده شکر. ولى رکوع جایگاهى جز نماز ندارد و لذا درباره نماز کلمه رکعت به کار مى رود. «اذا قیل لهم ارکعوا لایرکعون»
پیام ها
1- کامیابى دنیا نسبت به کامیابى آخرت، بسیار ناچیز است. «کلوا وتمتّعوا قلیلاً»
2- کامیابى از نعمتهاى دنیا، نشانه محبوبیّت نزد خداوند نیست. (مجرمان نیز بهرهمند مىشوند.) «کلوا وتمتّعوا قلیلاً انّکم مجرمون»
3- بهره مجرمان از نعمتهاى الهى، فقط بهره مادّى است. «کلوا وتمتّعوا... انّکم مجرمون»
4- زندگى دنیا هر قدر هم طولانى باشد، نسبت به آخرت ناچیز است. «تمتّعوا قلیلاً»
5 - از نشانههاى تکذیب عملى دین، ترک نماز است. (ترک نماز در میان دو کلمه «مکذّبین» قرار گرفته است.) «ویل یومئذ للمکذّبین اذا قیل لهم ارکعوا لایرکعون ویل یومئذ للمکذّبین»
6- انکار دین وارتکاب جرم، ملازم یکدیگرند. «انّکم مجرمون ویل یومئذ للمکذّبین»
7- قرآن، شیواترین، تازهترین و شایستهترین پیام براى مردم است. «فباىّ حدیث»
8 - مطالب قرآن هرگز کهنه نمىشود و در هر زمان، نو و تازه است. «فبّاى حدیث بعده»
9- اگر کسى به قرآن ایمان نیاورد، به کدام سخن ایمان خواهد آورد. «فباىّ حدیث بعده یؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کُلُواْ وَتَمَتَّعُواْ قَلِیلاً إِنَّکُم مُّجْرِمُونَ
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ ارْکَعُواْ لَا یَرْکَعُونَ
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
فَبِأَىِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ
ترجمه
بخورید و بهره گیرید اندک که همانا شما مجرمید.
در آن روز واى بر تکذیب کنندگان.
و هر گاه به آنان گفته شود رکوع کنید، رکوع نمىکنند.
در آن روز واى بر تکذیب کنندگان.
پس بعد از این (قرآن) به کدامین سخن ایمان مىآورند؟
پزشک در دو حالت به بیمار اجازه مى دهد که هر غذایى را بخورد: یکى آنجا که بیمار درمان گشته و سالم است و دیگر آنجا که بیمارى فرد لاعلاج و بدون درمان است و پزشک از بهبود او مأیوس شده است. در قرآن نیز فرمان «کلوا» گاهى نشانه امید و سلامتى است و گاهى نشانه قهر الهى، چنانکه در آیات خداوند خطاب به مجرمان مىفرماید: «کلوا و تمتّعوا قلیلاً انکم مجرمون» و نظیر آیه «اعملوا ما شئتم» هر کارى مى خواهید، بکنید.
پیامبر اکرم به قبیله ثقیف دستور نماز داد، آنها گفتند: ما در برابر کسى خم و راست نمىشویم. حضرت فرمود: دینى که رکوع و سجود در آن نباشد، خیرى نیست. «لا خیر فى دین لیس فیه رکوع و لاسجود»
بعد از فتح مکّه پیامبر اکرم از همسر ابوسفیان (مادر معاویه) پرسید: اسلام را چگونه مى بینى؟ گفت: اسلام خوب است مگر سه چیز آن: حجاب، اذان بلال، رکوع و سجود. پیامبر در پاسخ فرمود: امّا حجاب بهترین پوشش است و نماز بدون رکوع و سجود نماز نیست و بلال نیز بهترین بنده است.
«حدیث» به معناى سخن جدید و تازه است که از دیگران سابقه ندارد.
حضرت ابراهیم پس از تجدید بناى کعبه از خداوند خواست تا فقط به اهل ایمان روزى دهد. «و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم» امّا خداوند فرمود: من در دنیا به کفّار نیز روزى مى دهم و حساب قیامت از دنیا جداست. «و من کفر فامتعه...»
رکوع از ارکان نماز و مشخصه و نشانه ویژه نماز است، زیرا سجده به خودى خود و خارج از نماز نیز محقق مى شود، مانند سجده شکر. ولى رکوع جایگاهى جز نماز ندارد و لذا درباره نماز کلمه رکعت به کار مى رود. «اذا قیل لهم ارکعوا لایرکعون»
پیام ها
1- کامیابى دنیا نسبت به کامیابى آخرت، بسیار ناچیز است. «کلوا وتمتّعوا قلیلاً»
2- کامیابى از نعمتهاى دنیا، نشانه محبوبیّت نزد خداوند نیست. (مجرمان نیز بهرهمند مىشوند.) «کلوا وتمتّعوا قلیلاً انّکم مجرمون»
3- بهره مجرمان از نعمتهاى الهى، فقط بهره مادّى است. «کلوا وتمتّعوا... انّکم مجرمون»
4- زندگى دنیا هر قدر هم طولانى باشد، نسبت به آخرت ناچیز است. «تمتّعوا قلیلاً»
5 - از نشانههاى تکذیب عملى دین، ترک نماز است. (ترک نماز در میان دو کلمه «مکذّبین» قرار گرفته است.) «ویل یومئذ للمکذّبین اذا قیل لهم ارکعوا لایرکعون ویل یومئذ للمکذّبین»
6- انکار دین وارتکاب جرم، ملازم یکدیگرند. «انّکم مجرمون ویل یومئذ للمکذّبین»
7- قرآن، شیواترین، تازهترین و شایستهترین پیام براى مردم است. «فباىّ حدیث»
8 - مطالب قرآن هرگز کهنه نمىشود و در هر زمان، نو و تازه است. «فبّاى حدیث بعده»
9- اگر کسى به قرآن ایمان نیاورد، به کدام سخن ایمان خواهد آورد. «فباىّ حدیث بعده یؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است