- 1225
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 - 45 سوره مرسلات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مرسلات- آیه 41 - 45
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِى ظِلاَلٍ وَعُیُونٍ
وَفَوَاکِهَ مِمَّا یَشْتَهُونَ
کُلُواْ وَاشْرَبُواْ هَنِیئاً بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
إِنَّا کَذَ لِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
ترجمه
همانا پرهیزکاران در سایه ها و چشمه ها (قرار دارند).
و هر نوع میوه که بخواهند فراهم است.
بخورید و بیاشامید به پاداش آنچه انجام مىدادید، گوارایتان باد.
همانا ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مىدهیم.
در آن روز واى بر تکذیب کنندگان.
در آیات قبل، خداوند ویژگى هاى دوزخ و دود و آتش سه شعبه اى که آن را احاطه کرده بیان فرمود و در این آیه در مقابل آن، سه نعمت براى اهل تقوا بیان فرموده است: «ظلال و عیون و فواکه»
کلمه «هنیئاً» آنجا به کار مىرود که هیچ سختى و ناگوارى به دنبال نباشد و کاملاً گورا و مطبوع باشد.
یکى از شیوه هاى تربیتى قرآن، شیوه مقایسه است:
پاداش متقین: کیفر مجرمین:
«فى ظلال و عیون» «ظلّ ذى ثلاث شعب لاظلیل»
«کلوا واشربوا هنیئاً» «کلوا وتمتّعوا قلیلاً انّکم مجرمون»
«انّا کذلک نجزى المحسنین» «کذلک نفعل بالمجرمین»
«هنیئاً بما کنتم تعملون» «انطلقوا الى ما کنتم به تکذبون»
سؤال: چرا بعد از آیات مربوط به بهشت نیز آیه «ویل یومئذ للمکذبین» آمده است؟
پاسخ: شاید به خاطر آن که حسرت محرومیّت از نعمتهاى بهشت، خود بالاترین عذابهاست.
پیام ها
1- بهشت و دوزخ سایه هاى متفاوت دارند. «ظلّ ذى ثلاث شعب...فى ظلال و عیون»
2- انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغها، چشمه ها، میوه ها، خوراکىها و نهرها همه متنوّع اند. «فى ظلال و عیون و فواکه ممّا یشتهون»
3- وجود آب و درخت در کنار هم، نشانه کامیابى کامل است. «فى ظلال و عیون»
4- محرومیّت مؤمنان در دنیا، با کامیابى در قیامت جبران مىشود. «انّ المتقین فى ظلال و عیون»
5 - معاد جسمانى است و نعمتهاى آن متناسب با نیازهاى جسم بشرى. «و فواکه ممّا یشتهون کلوا واشربوا»
6- دریافت نعمت وابسته به عملکرد انسان است. «هنیئاً بما کنتم تعملون»
7- خوردنىهاى بهشتى، عارضه ومشقتى را به دنبال ندارد. «کلوا واشربوا هنیئاً»
8 - بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بما کنتم تعملون»
9- عملى ارزش دارد که دائمى و پایدار باشد، نه موسمى ومقطعى. «کنتم تعملون»
10- لازمه تقوا، تلاش و احسان است. «المتّقین... کنتم تعملون... المحسنین»
11- سنّت الهى در کیفر و پاداش انسانها یکسان است. «انّا کذلک نجزى المحسنین»
12- تکرار هشدار نشانه لطف خداوند است تا شاید مستکبران بر سر عقل آیند و از تکذیب حقایق دین دست بردارند. «ویل یومئذ للمکذّبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِى ظِلاَلٍ وَعُیُونٍ
وَفَوَاکِهَ مِمَّا یَشْتَهُونَ
کُلُواْ وَاشْرَبُواْ هَنِیئاً بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
إِنَّا کَذَ لِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ
وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
ترجمه
همانا پرهیزکاران در سایه ها و چشمه ها (قرار دارند).
و هر نوع میوه که بخواهند فراهم است.
بخورید و بیاشامید به پاداش آنچه انجام مىدادید، گوارایتان باد.
همانا ما اینگونه نیکوکاران را پاداش مىدهیم.
در آن روز واى بر تکذیب کنندگان.
در آیات قبل، خداوند ویژگى هاى دوزخ و دود و آتش سه شعبه اى که آن را احاطه کرده بیان فرمود و در این آیه در مقابل آن، سه نعمت براى اهل تقوا بیان فرموده است: «ظلال و عیون و فواکه»
کلمه «هنیئاً» آنجا به کار مىرود که هیچ سختى و ناگوارى به دنبال نباشد و کاملاً گورا و مطبوع باشد.
یکى از شیوه هاى تربیتى قرآن، شیوه مقایسه است:
پاداش متقین: کیفر مجرمین:
«فى ظلال و عیون» «ظلّ ذى ثلاث شعب لاظلیل»
«کلوا واشربوا هنیئاً» «کلوا وتمتّعوا قلیلاً انّکم مجرمون»
«انّا کذلک نجزى المحسنین» «کذلک نفعل بالمجرمین»
«هنیئاً بما کنتم تعملون» «انطلقوا الى ما کنتم به تکذبون»
سؤال: چرا بعد از آیات مربوط به بهشت نیز آیه «ویل یومئذ للمکذبین» آمده است؟
پاسخ: شاید به خاطر آن که حسرت محرومیّت از نعمتهاى بهشت، خود بالاترین عذابهاست.
پیام ها
1- بهشت و دوزخ سایه هاى متفاوت دارند. «ظلّ ذى ثلاث شعب...فى ظلال و عیون»
2- انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغها، چشمه ها، میوه ها، خوراکىها و نهرها همه متنوّع اند. «فى ظلال و عیون و فواکه ممّا یشتهون»
3- وجود آب و درخت در کنار هم، نشانه کامیابى کامل است. «فى ظلال و عیون»
4- محرومیّت مؤمنان در دنیا، با کامیابى در قیامت جبران مىشود. «انّ المتقین فى ظلال و عیون»
5 - معاد جسمانى است و نعمتهاى آن متناسب با نیازهاى جسم بشرى. «و فواکه ممّا یشتهون کلوا واشربوا»
6- دریافت نعمت وابسته به عملکرد انسان است. «هنیئاً بما کنتم تعملون»
7- خوردنىهاى بهشتى، عارضه ومشقتى را به دنبال ندارد. «کلوا واشربوا هنیئاً»
8 - بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بما کنتم تعملون»
9- عملى ارزش دارد که دائمى و پایدار باشد، نه موسمى ومقطعى. «کنتم تعملون»
10- لازمه تقوا، تلاش و احسان است. «المتّقین... کنتم تعملون... المحسنین»
11- سنّت الهى در کیفر و پاداش انسانها یکسان است. «انّا کذلک نجزى المحسنین»
12- تکرار هشدار نشانه لطف خداوند است تا شاید مستکبران بر سر عقل آیند و از تکذیب حقایق دین دست بردارند. «ویل یومئذ للمکذّبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است