display result search
منو
تفسیر آیه 1 - 5 سوره مزمل

تفسیر آیه 1 - 5 سوره مزمل

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 717 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مزمل- آیه‌ 1 - 5

یَآ أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ

قُمِ الَّیْلَ إِلَّا قَلِیلاً

نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً

أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً

إِنَّا سَنُلْقِى عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً

ترجمه
اى جامه به خود پیچیده.
شب را جز اندکى، به پا خیز.
نصف آن، یا اندکى از آن کم کن
یا بر آن بیفزاى و قرآن را با تأنّى و شمرده بخوان.
همانا ما سخنى سنگین و گرانمایه بر تو القا خواهیم کرد.


«مُزَّمّل» به معناى پیچیدن جامه و پارچه به دور خویشتن است. بعضى مراد از آن را جامه نبوّت دانسته و بعضى گفته‏ اند: مراد آن است که رسالت با گوشه ‏گیرى و عزلت و انزوا سازگار نیست. بعضى گفته‏اند: مراد آن است که رسالت با استراحت سازگار نیست و باید قیام کنى.
«ترتیل» به معناى آهسته و درست و بدون شتاب خواندن قرآن است.
حضرت على (ع) فرمود: کلمات قرآن را به طور کامل آشکار کن و آن را مثل شعر نخوان و جدا جدا و پراکنده نکن. با تلاوت آن دل‏هاى خود را به فزع وا دارید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد.
امام صادق‏ فرمود: ترتیل آن است که در تلاوت قرآن هرگاه به آیات بهشت رسیدید از خداوند بهشت بخواهید و هرگاه به آیات دوزخ رسیدید، به خداوند پناه ببرید. و در روایتى دیگر فرمود: ترتیل آن است که قرآن با صوتى زیبا خوانده شود.
به گفته مرحوم طیّب در تفسیر اطیب البیان، مراد از «قول ثقیل» اعلام خلافت و امامت حضرت على ‏بن ‏ابیطالب است که بر آن حضرت سخت بود و مراد از آن قرآن نیست، زیرا مى‏فرماید: قرآن بخوان تا در آینده قول ثقیل را دریافت کنى. پس قرآن قبل از قول ثقیل بوده است.
قرآن، کلامى سنگین است به گونه ‏اى که اگر بر کوه نازل شود، آن را قطعه قطعه مى‏ کند. «لو انزلنا هذا القرآن على جبلٍ لرأیته خاشعاً متصدّعاً من خشیة اللّه» دریافت وحى و پیاده کردن قرآن در جامعه نیز کارى بس سنگین است. «انّا سنلقى علیک قولاً ثقیلاً»
با این که حضرت موسى (ع) مدت چهل شبانه روز براى مناجات با خداوند در کوه طور به سر برد، ولى خداوند، تنها از شب‏هاى آن نام برد: «ثلاثین لیلة» شاید به خاطر آن که شب، با مناجات تناسب بیشترى دارد.


پیام ها
1- رهبر جامعه اسلامى باید از استراحت خود بکاهد. «یاایّها المزّمّل قم‏اللّیل»
2- شب، بهترین زمان براى عبادت است. «قم اللیل»
3- نماز شب مورد تأکید الهى واقع شده است. «قم الّلیل»
4- عبادت شبانه بر پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله واجب بوده است. «قم اللیل» (چنانکه در جایى دیگر مى‏فرماید: «فتهجّد به نافلةً لک»)
5 - براى پذیرش مسئولیت‏هاى سنگین، آمادگى روحى لازم است. «یا ایّها المزمّل قم اللّیل... انّا سنلقى علیک قولاً ثقیلاً»
6- رهبران دینى، هم باید شبها براى عبادت خداوند قیام کنند: «قم الّلیل...» و هم روزها براى بیدار کردن مردم. «قم فانذر»
7- مقدار شب زنده دارى محدودیّتى ندارد. (یک دوم، یک سوم یا دو سوم شب) (براى انجام امور عبادى، مردم را در تنگنا قرار ندهیم، براى همه مردم و همه زمانها نمى‏توان یک نسخه نوشت و یک نوع دارو تجویز کرد.) «نصفه او انقصه... او زد علیه»
8 - براى آن که عبادت با نشاط همراه باشد، باید بخشى از شب را استراحت کرد. «نصفه اوانقص منه قلیلاً اوزد علیه»
9- خواندن نماز و قرائت قرآن در شب بهترین وسیله براى ایجاد آمادگى روحى و کسب انرژى است. «قم اللیل الّا قلیلاً... و رتّل القرآن ترتیلاً»
10- تلاوت قرآن آدابى دارد و ترتیل، اولین ادب آن است. «و رتّل القرآن ترتیلا»
11- تلاوتِ هر بخش از قرآن، مقدّمه‏ اى براى بخش دیگر مى‏شود. «و رتّل القرآن... سنلقى علیک قولاً ثقیلاً»
12- در مدیریّت، همیشه شرائط را یکسان نپندارید، رهبر باید از ابتدا کارهاى سنگین را پیش بینى کند. «سنلقى علیک قولاً ثقیلاً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:50

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    تفسیر بسیار ساده و دلنشین

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی