- 1753
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 44 و 45 سوره قلم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قلم- آیه 44 و 45
فَذَرْنِى وَمَن یُکَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِّنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ
وَأُمْلِى لَهُمْ إِنَّ کَیْدِى مَتِینٌ
ترجمه
پس مرا با کسى که (قرآن،) این حدیث (الهى) را تکذیب مى کند واگذار، ما آنان را از راهى که نمى دانند تدریجاً (به سوى عذاب) پیش مى بریم.
و به آنان مهلت مى دهم، همانا تدبیر من محکم و استوار است.
کلمه «استدراج» یعنى نزدیک شدن درجه درجه و گام به گام و مراد آن است که خداوند گروهى را گام به گام به گونهاى که متوجه نشوند به ورطه سقوط نزدیک مى کند.
در قرآن آیات زیادى است که مى فرماید ما به گناهکاران مهلت مى دهیم و آنان خیال نکنند که ما آنان را دوست داریم یا فراموششان کرده ایم.
امام صادق (ع) فرمود: اگر گناهى انجام گرفت و گناهکار همچنان در رفاه و نعمت بود، این نشانه استدراج الهى در کیفر است.
پیام ها
1- تکذیب کنندگان، با خدا طرفند. «ذرنى و من یکذّب»
2- خداوند، به پیامبرش دلدارى مى دهد. «ذرنى و من یکذّب»
3- تکذیب قرآن، کیفرى بس بزرگ دارد، زیرا خداوند مىفرماید: آنان را به من واگذار. «فذرنى و من یکذّب بهذا الحدیث»
4- قرآن، مملو از سخنان جدید و تازه است. «بهذا الحدیث» (حدیث = سخن نو)
5 - زود قضاوت نکنید و هر رفاهى را نشانه سعادت ندانید. (حیوانات را به چراگاه مى برند و آنها فربه مى شوند، ولى پایان کارشان کشتارگاه است.) «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون»
6- بزرگترین خطر، آن است که انسان از آن غافل باشد و به فکر چاره نباشد. «من حیث لا یعلمون»
7- خداوند امهال دارد ولى اهمال ندارد. «سنستدرجهم... ان کیدى متین»
8 - مهلتهاى الهى، تدبیر خدا براى هلاکت کفّار است. «اُملى لهم انّ کیدى متین»
9- توطئه هاى بشرى خنثى مىشود ولى تدبیر الهى محکم است. «انّ کیدى متین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَذَرْنِى وَمَن یُکَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِّنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ
وَأُمْلِى لَهُمْ إِنَّ کَیْدِى مَتِینٌ
ترجمه
پس مرا با کسى که (قرآن،) این حدیث (الهى) را تکذیب مى کند واگذار، ما آنان را از راهى که نمى دانند تدریجاً (به سوى عذاب) پیش مى بریم.
و به آنان مهلت مى دهم، همانا تدبیر من محکم و استوار است.
کلمه «استدراج» یعنى نزدیک شدن درجه درجه و گام به گام و مراد آن است که خداوند گروهى را گام به گام به گونهاى که متوجه نشوند به ورطه سقوط نزدیک مى کند.
در قرآن آیات زیادى است که مى فرماید ما به گناهکاران مهلت مى دهیم و آنان خیال نکنند که ما آنان را دوست داریم یا فراموششان کرده ایم.
امام صادق (ع) فرمود: اگر گناهى انجام گرفت و گناهکار همچنان در رفاه و نعمت بود، این نشانه استدراج الهى در کیفر است.
پیام ها
1- تکذیب کنندگان، با خدا طرفند. «ذرنى و من یکذّب»
2- خداوند، به پیامبرش دلدارى مى دهد. «ذرنى و من یکذّب»
3- تکذیب قرآن، کیفرى بس بزرگ دارد، زیرا خداوند مىفرماید: آنان را به من واگذار. «فذرنى و من یکذّب بهذا الحدیث»
4- قرآن، مملو از سخنان جدید و تازه است. «بهذا الحدیث» (حدیث = سخن نو)
5 - زود قضاوت نکنید و هر رفاهى را نشانه سعادت ندانید. (حیوانات را به چراگاه مى برند و آنها فربه مى شوند، ولى پایان کارشان کشتارگاه است.) «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون»
6- بزرگترین خطر، آن است که انسان از آن غافل باشد و به فکر چاره نباشد. «من حیث لا یعلمون»
7- خداوند امهال دارد ولى اهمال ندارد. «سنستدرجهم... ان کیدى متین»
8 - مهلتهاى الهى، تدبیر خدا براى هلاکت کفّار است. «اُملى لهم انّ کیدى متین»
9- توطئه هاى بشرى خنثى مىشود ولى تدبیر الهى محکم است. «انّ کیدى متین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان