- 2655
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 سوره تحریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تحریم- آیه 10
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ
ترجمه
خداوند براى کسانى که کفر ورزیدند، همسر نوح و همسر لوط را مثال زده است که این دو زن، همسر (و از خانواده) دو بنده صالح از بندگان ما بودند، ولى به آن دو خیانت کردند. پس در برابر (کیفر) خداوند، براى آن دو زن هیچ کارى از آن دو پیامبر ساخته نبود و به آنان گفته شد: به آتش وارد شوید با وارد شوندگان.
این آیه، دو زن را به عنوان نمونه اعلاى کفر معرّفى کرده است که هر دو، در خاندان رسالت زندگى مى کردند و همسر دو پیامبر الهى بودند، امّا با مخالفان آنان هم رأى و همدست بودند. در آیات بعد نیز، دو زن را به عنوان نمونه برتر ایمان معرّفى مىکند، یکى همسر فرعون مشرک و ستمگر و دیگرى حضرت مریم.
در آغاز سوره، سخن از انحراف دو نفر از زنان پیامبر بود، «صغت قلوبکما» و فرمود: اگر علیه پیامبر توطئه کنید، خداوند و فرشتگان و مؤمنان حامى او هستند. در اواخر این سوره، سخن از دو همسر دوزخى حضرت نوح و لوط است که به خاطر خیانت دوزخى شدند و آن دو پیامبر، با وجود مقام نبوّت، نمىتوانند چیزى از قهر خدا را از همسرانشان دفع کنند.
همسر پیامبر بودن سبب نجات نیست. چنانکه فرزند پیامبر بودن نیز چنین است، بلکه عملکرد خود انسان است که به دنبال آن سعادت یا شقاوت است. در قرآن علاوه بر این آیه، چندین بار از هلاکت زن لوط سخن به میان آمده است. «کانت من الغابرین»
بهترین روش در تربیت، تذکر غیر مستقیم است. با این که ابولهب و پسر نوح نیز نمونه کفر بودند، امّا خداوند به همسران دو پیامبر مثال زد و کلمه خیانت را مطرح کرد تا با فاش کردن راز پیامبر توسط همسرش که نوعى خیانت است، تناسب داشته باشد و هشدار و اخطارى به زنان پیامبر باشد که گمان نکنند وابستگى به پیامبر کلید نجات است.
حفظ خانواده از آتش دوزخ که در آیه ششم خواندیم، «قوا انفسکم و اهلیکم» به معناى موفقیّت صد در صد انسان نیست. زیرا گاهى خانوداه او زیر بار نمىروند. «فخانتاهما»
در احادیث مىخوانیم که زن نوح و لوط خیانتى به معناى انحراف جنسى نداشتند، بلکه مراد از خیانت، مخالفت با برنامه ها و اهداف پیامبر و همکارى با مخالفان آنان است.
پیام ها
1- زن مىتواند الگوى فساد یا صلاح، در طول تاریخ باشد. «ضرب اللّه مثلاً... امرأة نوح و امرأة لوط»
2- از بى ادبان مىتوان ادب آموخت. «ضرب اللّه مثلاً... امرئة نوح»
3- زن در عقیده و عمل آزاد است. وابستگى خانوادگى و اقتصادى و اجتماعى او را مجبور نمىکند. «کانتا تحت عبدین من عبادنا... فخانتاهما»
4- عبودیّت و صلاحیّت، رمز رسیدن به درجه نبوّت بود. «عبدین من عبادنا صالحین»
5 - جریان کفر و نفاق، حتى در خانه انبیا نفوذ مىکند. «فخانتاهما»
6- بندگى و عبادت، زمانى ارزش دارد که همراه با عمل صالح باشد. «عبدین... صالحین»
7- در نظام خانوادگى دینى، سرپرستى و مدیریّت با مرد است. «کانتا تحت عبدین»
8 - وابستگان فاسد، ضربهاى به عصمت و عدالت رهبران آسمانى نمىزنند. «عبدین من عبادنا... فخانتاهما»
9- خیانت به مکتب، انسان را به جایى مىرساند که حتى شفاعت انبیا سودى ندارد. «فلم یغنیا عنهما من اللّه شیئاً»
10- هیچ عاملى مانع قهر الهى نیست. «فلم یغنیا...»
11- خیانت، راه دوزخ است. «فخانتاهما... ادخلا النار»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ
ترجمه
خداوند براى کسانى که کفر ورزیدند، همسر نوح و همسر لوط را مثال زده است که این دو زن، همسر (و از خانواده) دو بنده صالح از بندگان ما بودند، ولى به آن دو خیانت کردند. پس در برابر (کیفر) خداوند، براى آن دو زن هیچ کارى از آن دو پیامبر ساخته نبود و به آنان گفته شد: به آتش وارد شوید با وارد شوندگان.
این آیه، دو زن را به عنوان نمونه اعلاى کفر معرّفى کرده است که هر دو، در خاندان رسالت زندگى مى کردند و همسر دو پیامبر الهى بودند، امّا با مخالفان آنان هم رأى و همدست بودند. در آیات بعد نیز، دو زن را به عنوان نمونه برتر ایمان معرّفى مىکند، یکى همسر فرعون مشرک و ستمگر و دیگرى حضرت مریم.
در آغاز سوره، سخن از انحراف دو نفر از زنان پیامبر بود، «صغت قلوبکما» و فرمود: اگر علیه پیامبر توطئه کنید، خداوند و فرشتگان و مؤمنان حامى او هستند. در اواخر این سوره، سخن از دو همسر دوزخى حضرت نوح و لوط است که به خاطر خیانت دوزخى شدند و آن دو پیامبر، با وجود مقام نبوّت، نمىتوانند چیزى از قهر خدا را از همسرانشان دفع کنند.
همسر پیامبر بودن سبب نجات نیست. چنانکه فرزند پیامبر بودن نیز چنین است، بلکه عملکرد خود انسان است که به دنبال آن سعادت یا شقاوت است. در قرآن علاوه بر این آیه، چندین بار از هلاکت زن لوط سخن به میان آمده است. «کانت من الغابرین»
بهترین روش در تربیت، تذکر غیر مستقیم است. با این که ابولهب و پسر نوح نیز نمونه کفر بودند، امّا خداوند به همسران دو پیامبر مثال زد و کلمه خیانت را مطرح کرد تا با فاش کردن راز پیامبر توسط همسرش که نوعى خیانت است، تناسب داشته باشد و هشدار و اخطارى به زنان پیامبر باشد که گمان نکنند وابستگى به پیامبر کلید نجات است.
حفظ خانواده از آتش دوزخ که در آیه ششم خواندیم، «قوا انفسکم و اهلیکم» به معناى موفقیّت صد در صد انسان نیست. زیرا گاهى خانوداه او زیر بار نمىروند. «فخانتاهما»
در احادیث مىخوانیم که زن نوح و لوط خیانتى به معناى انحراف جنسى نداشتند، بلکه مراد از خیانت، مخالفت با برنامه ها و اهداف پیامبر و همکارى با مخالفان آنان است.
پیام ها
1- زن مىتواند الگوى فساد یا صلاح، در طول تاریخ باشد. «ضرب اللّه مثلاً... امرأة نوح و امرأة لوط»
2- از بى ادبان مىتوان ادب آموخت. «ضرب اللّه مثلاً... امرئة نوح»
3- زن در عقیده و عمل آزاد است. وابستگى خانوادگى و اقتصادى و اجتماعى او را مجبور نمىکند. «کانتا تحت عبدین من عبادنا... فخانتاهما»
4- عبودیّت و صلاحیّت، رمز رسیدن به درجه نبوّت بود. «عبدین من عبادنا صالحین»
5 - جریان کفر و نفاق، حتى در خانه انبیا نفوذ مىکند. «فخانتاهما»
6- بندگى و عبادت، زمانى ارزش دارد که همراه با عمل صالح باشد. «عبدین... صالحین»
7- در نظام خانوادگى دینى، سرپرستى و مدیریّت با مرد است. «کانتا تحت عبدین»
8 - وابستگان فاسد، ضربهاى به عصمت و عدالت رهبران آسمانى نمىزنند. «عبدین من عبادنا... فخانتاهما»
9- خیانت به مکتب، انسان را به جایى مىرساند که حتى شفاعت انبیا سودى ندارد. «فلم یغنیا عنهما من اللّه شیئاً»
10- هیچ عاملى مانع قهر الهى نیست. «فلم یغنیا...»
11- خیانت، راه دوزخ است. «فخانتاهما... ادخلا النار»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است