display result search
منو
تفسیر آیه 11 سوره تغابن

تفسیر آیه 11 سوره تغابن

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 405 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تغابن- آیه 11

مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِکُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏

ترجمه
هیچ مصیبتى، جز با اذن خداوند به کسى نرسد و هر کس به خداوند ایمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شکیبایى) هدایت کند و خداوند به همه چیز آگاه است.


انسان مؤمن، چون به علم و حکمت و رحمت خداوند ایمان دارد، مى‏داند که بدون دلیل و حکمت و عدالت، به کسى مصیبتى نمى ‏رسد و هر مصیبتى، یا نتیجه عمل خود انسان است «ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم» و یا اسباب آزمایش و امتحان براى رشد و کمال. «فاخذناهم بالبأساء و الضرّاء لعلّهم یتضرعون»
«اذن» در قرآن، هم به معناى اذن تکوینى الهى آمده است، مانند رویش گیاهان در زمین‏ه اى آماده، که با اذن الهى صورت مى‏ گیرد: «والبلد الطیّب یخرج نباته باذن ربّه» و هم به معناى اذن تشریعى، نظیر آیه «اُذن للذین یقاتلون بانّهم ظلموا» یعنى به مظلومان اجازه دفاع داده شده است. در اینجا مقصود از اذن، همان اذن تکوینى الهى است، یعنى تمام حوادث در مدار علم و اراده اوست و خداوند از هیچ چیز غافل نیست، خداوند اسباب و وسایلى را براى رسیدن به خیر یا شر فراهم کرده و هر موجودى، از هر یک از اسباب استفاده کند نتیجه ‏اش را خواهد گرفت.
نمونه هدایت قلب که مایه آرامش مؤمنان مصیبت زده مى‏ شود، در سوره بقره آمده است: «الّذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون» کسانى‏ که هنگام برخورد با مصیبت مى‏ گویند: ما براى خدا هستیم و به سوى او بازمى ‏گردیم، انان علاوه بر دریافت صلوات و رحمت الهى، هدایت یافتگان واقعى هستند.
ایمان که یک امر درونى است، اگر در انسان جاى بگیرد باعث هدایت ‏یابى قلب مى‏ شود و اگر روح و قلب انسان هدایت شود، رفتار و گفتارش نیز هدایت شده است. «یهد قلبه...»


پیام ها
1- مصیبت‏ها در مدار اذن الهى است، نه تصادف و اتفاق. خداوند مانع تأثیر حوادث نمى‏ شود. «ما اصابکم من مصیبة الاّ باذن الله»
2- ایمان، سبب جلب رحمت و هدایت ویژه الهى، در برابر مصیبت‏ها مى‏گردد. «ما اصاب من مصیبة... و من یؤمن باللّه یهد قلبه»
3- خداوند، به مؤمنان مصیبت زده راه علاج و درمان یا تحمل و تکلیف و صبر را الهام مى‏کند. «و من یؤمن باللّه یهد قلبه»
4- کسى‏که به علم و اراده خداوند ایمان دارد، در برابر حوادث، صبر و توکّل و امید را از دست نمى‏دهد. «و من یؤمن باللّه یهد قلبه»
5 - دریافت الطاف الهى بر اساس گامى است که خود انسان برمى‏دارد. «من یؤمن باللّه یهد قلبه»
6- خداوند مى‏داند که ایمان ما واقعى است یا منافقانه. «و من یؤمن باللّه... و اللّه بکلّ شى‏ء علیم»
7- مصیبت‏ها با اذن و علم الهى است و در آنها اسرارى نهفته است که خداوند مى‏داند. «ما اصاب من مصیبة الاّ باذن اللّه... و اللّه بکلّ شى‏ءٍ علیم»
8 - توجّه انسان به احاطه علمى خداوند، سبب تحمل مصیبت‏ها و پایدارى در برابر مشکلات است. «ما اصاب من مصیبة... و اللّه بکلّ شى‏ء علیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:06

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    بعدا طفل معصومی که در یک خانواده ی بدبخت مجروح به دنیا میاد یا میلیون ها کودک فلسطینی که میمیرند کار خدا هست؟

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی