- 1563
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 7 سوره تغابن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تغابن- آیه 7
زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَن لَّن یُبْعَثُواْ قُلْ بَلَى وَرَبِّى لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَ لِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
کسانى که کفر ورزیدند، گمان کردند که هرگز مبعوث نخواهند شد. بگو: آرى، به پروردگارم سوگند که همه شما مبعوث خواهید شد، سپس به آنچه عمل کرده اید، قطعاً خبر داده خواهید شد و این بر خداوند آسان اس ت.
«زعم» به ظنّ و گمانى گفته مىشود که بى پایه و بدون دلیل باشد و هر کجا در قرآن آمده، با نوعى انتقاد همراه است. امام صادق (ع) فرمود: کلمه «زعم» در تمام قرآن به معناى دروغ است. «اما علمتَ ان کلّ زعم فى القرآن کذب»
در آیه دوم این سوره، گروهى خدا را منکر شدند. «خلقکم فمنکم کافر»
در آیه ششم نبوت را منکر شدند. «أ بشر یهدوننا فکفروا»
و در این آیه معاد را منکر مى شوند. «زعم الّذین کفروا ان لن یبعثوا»
در برابر انکار معاد از سوى کافران، قرآن بارها با سوگند به وقوع آن تصریح کرده است چنانکه در این آیه مى فرماید: «بلى و ربّى لتبعثنّ» و در جاى دیگر مىفرماید: «بلى و ربّى لتأتینّکم» و در پاسخ به سؤال تردیدآمیز آنها مىفرماید: «اى و ربّى انّه لحقّ» و جالب آنکه قرآن در پاسخ کفار، همان لغاتى را به کار مى برد که آنها به کار مىبردند. آنجا که مىپرسند: «اَحَقّ» مىفرماید: «انّه لحقّ» آنجا که مىگویند: «لا تأتینا السّاعة» مى فرماید: «لتأتینکم» و آنجا که مىگویند: «لن یبعثوا» مىفرماید: «لتبعثنّ»
دلیل بر اینکه زنده کردن مردگان و آگاه کردن مردم از کارهایشان، بر خداوند آسان است، «على اللّه یسیر» صفاتى است که از ابتداى این سوره تا کنون براى خداوند مطرح شده است: «له الملک، خلقکم، خلق السموات و الارض، صورکم فاحسن صورکم، یعلم ما فى السموات و الارض - یعلم ما تسرون و ما تعلنون - و اللّه علیم بذات الصدور»
چنانکه بارها در قرآن مطرح شده است از جمله:
«هو الّذى یبدؤا الخلق ثم یعیده و هو اهون علیه» او خدایى است که آفرینش را آغاز کرد، سپس آن را اعاده مى کند و آن بر او آسانتر است.
«کما بدءَکم تعودون» آن گونه که اول آفرید، دوباره برمى گردید.
پیام ها
1- کفار با این که استدلال ندارند و بر اساس خیال و پندار چیزى مىگویند، ولى محکم شعار مىدهند. «زعم... لن یبعثوا»
2- در تعلیم و تربیت لازم است سخنان دیگران طرح و سپس پاسخ داده شود. «زعم... قل»
3- سوگند خوردن به نام پروردگار، براى رفع شک و تردید از دیگران در امور اعتقادى جایز است. «قل بلى و ربّى لتبعثنّ»
4- شبهات و تردیدها را با تأکید جواب دهید. «لن یبعثوا... لتبعثنّ»
5 - دلیل قیامت، کیفر و پاداش است. «لتنبئنّ بما عملتم»
6- ریشه انکار و استبعاد کفار، ناممکن شمردن حیات دوباره انسان است. لذا قرآن مىفرماید: آنچه را شما سخت مىدانید، براى خداوند آسان است. «و ذلک على اللّه یسیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَن لَّن یُبْعَثُواْ قُلْ بَلَى وَرَبِّى لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَ لِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
کسانى که کفر ورزیدند، گمان کردند که هرگز مبعوث نخواهند شد. بگو: آرى، به پروردگارم سوگند که همه شما مبعوث خواهید شد، سپس به آنچه عمل کرده اید، قطعاً خبر داده خواهید شد و این بر خداوند آسان اس ت.
«زعم» به ظنّ و گمانى گفته مىشود که بى پایه و بدون دلیل باشد و هر کجا در قرآن آمده، با نوعى انتقاد همراه است. امام صادق (ع) فرمود: کلمه «زعم» در تمام قرآن به معناى دروغ است. «اما علمتَ ان کلّ زعم فى القرآن کذب»
در آیه دوم این سوره، گروهى خدا را منکر شدند. «خلقکم فمنکم کافر»
در آیه ششم نبوت را منکر شدند. «أ بشر یهدوننا فکفروا»
و در این آیه معاد را منکر مى شوند. «زعم الّذین کفروا ان لن یبعثوا»
در برابر انکار معاد از سوى کافران، قرآن بارها با سوگند به وقوع آن تصریح کرده است چنانکه در این آیه مى فرماید: «بلى و ربّى لتبعثنّ» و در جاى دیگر مىفرماید: «بلى و ربّى لتأتینّکم» و در پاسخ به سؤال تردیدآمیز آنها مىفرماید: «اى و ربّى انّه لحقّ» و جالب آنکه قرآن در پاسخ کفار، همان لغاتى را به کار مى برد که آنها به کار مىبردند. آنجا که مىپرسند: «اَحَقّ» مىفرماید: «انّه لحقّ» آنجا که مىگویند: «لا تأتینا السّاعة» مى فرماید: «لتأتینکم» و آنجا که مىگویند: «لن یبعثوا» مىفرماید: «لتبعثنّ»
دلیل بر اینکه زنده کردن مردگان و آگاه کردن مردم از کارهایشان، بر خداوند آسان است، «على اللّه یسیر» صفاتى است که از ابتداى این سوره تا کنون براى خداوند مطرح شده است: «له الملک، خلقکم، خلق السموات و الارض، صورکم فاحسن صورکم، یعلم ما فى السموات و الارض - یعلم ما تسرون و ما تعلنون - و اللّه علیم بذات الصدور»
چنانکه بارها در قرآن مطرح شده است از جمله:
«هو الّذى یبدؤا الخلق ثم یعیده و هو اهون علیه» او خدایى است که آفرینش را آغاز کرد، سپس آن را اعاده مى کند و آن بر او آسانتر است.
«کما بدءَکم تعودون» آن گونه که اول آفرید، دوباره برمى گردید.
پیام ها
1- کفار با این که استدلال ندارند و بر اساس خیال و پندار چیزى مىگویند، ولى محکم شعار مىدهند. «زعم... لن یبعثوا»
2- در تعلیم و تربیت لازم است سخنان دیگران طرح و سپس پاسخ داده شود. «زعم... قل»
3- سوگند خوردن به نام پروردگار، براى رفع شک و تردید از دیگران در امور اعتقادى جایز است. «قل بلى و ربّى لتبعثنّ»
4- شبهات و تردیدها را با تأکید جواب دهید. «لن یبعثوا... لتبعثنّ»
5 - دلیل قیامت، کیفر و پاداش است. «لتنبئنّ بما عملتم»
6- ریشه انکار و استبعاد کفار، ناممکن شمردن حیات دوباره انسان است. لذا قرآن مىفرماید: آنچه را شما سخت مىدانید، براى خداوند آسان است. «و ذلک على اللّه یسیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است