- 1322
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 سوره تغابن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تغابن- آیه 5
أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَبَؤُاْ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَبْلُ فَذَاقُواْ وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
آیا خبر کسانى که پیش از این کفر ورزیدند به شما نرسیده است؟ پس عقوبت کارخود را (در دنیا) چشیدند و برایشان (در آخرت) عذابى دردناک است.
«وبال» به معناى سنگینى است؛ به غذایى که معده را سنگین کند «وبیل» و به باران سنگین «وابل» گویند، آنگاه به هر امر سنگینى که مایه ضرر و زیان شود، «وبال» گفته شده است. این کلمه چهار مرتبه در قرآن آمده و در تمام موارد مراد از آن، گرفتارى و سختى دنیوى است.
کیفر الهى اختصاص به قیامت ندارد، در برخى موارد خداوند هم در دنیا کیفر داده است و هم در قیامت کیفر مى دهد مانند قومنوح که غرق شدند و قوم هود که به وسیله باد و قوم صالح که با صیحه و صداى وحشتناک و قوم لوط که با سنگباران و اصحاب فیل که با سجّیل و سنگهاى آتشین، کیفر کارشان را در دنیا چشیدند.
پیام ها
1- مردم عصر پیامبر، از اخبار اقوام هلاک شده گذشته آگاه بودند. «اَلَم یأتکم»
2- مطالعه تاریخ اقوام پیشین، مورد سفارش اسلام است و کسى که از تاریخ عبرت نگیرد قابل سرزنش و توبیخ است. «الم یأتکم نبؤا الذین کفروا»
3- آنچه دانستنش لازم است، خبرهاى مهم و عبرتانگیز است نه هر اطلاعات بى فایده. «نبؤا الّذین کفروا» («نبأ» به اخبار مهم گفته مى شود).
4- خداوند حلیم است، امّا بعضى از کارها به قدرى نارواست که کیفر فورى را به دنبال دارد. (حرف فاء بیانگر آن است که زمان زیادى سپرى نشد). «فذاقوا...»
5 - دلیل بدبختى ها رفتار خود انسان است. «وبال امرهم»
6- کیفر الهى در دنیا تنها در حدّ چشیدن است و کیفر کامل مخصوص قیامت است. «فذاقوا و بال امرهم - و لهم عذاب الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَبَؤُاْ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَبْلُ فَذَاقُواْ وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
آیا خبر کسانى که پیش از این کفر ورزیدند به شما نرسیده است؟ پس عقوبت کارخود را (در دنیا) چشیدند و برایشان (در آخرت) عذابى دردناک است.
«وبال» به معناى سنگینى است؛ به غذایى که معده را سنگین کند «وبیل» و به باران سنگین «وابل» گویند، آنگاه به هر امر سنگینى که مایه ضرر و زیان شود، «وبال» گفته شده است. این کلمه چهار مرتبه در قرآن آمده و در تمام موارد مراد از آن، گرفتارى و سختى دنیوى است.
کیفر الهى اختصاص به قیامت ندارد، در برخى موارد خداوند هم در دنیا کیفر داده است و هم در قیامت کیفر مى دهد مانند قومنوح که غرق شدند و قوم هود که به وسیله باد و قوم صالح که با صیحه و صداى وحشتناک و قوم لوط که با سنگباران و اصحاب فیل که با سجّیل و سنگهاى آتشین، کیفر کارشان را در دنیا چشیدند.
پیام ها
1- مردم عصر پیامبر، از اخبار اقوام هلاک شده گذشته آگاه بودند. «اَلَم یأتکم»
2- مطالعه تاریخ اقوام پیشین، مورد سفارش اسلام است و کسى که از تاریخ عبرت نگیرد قابل سرزنش و توبیخ است. «الم یأتکم نبؤا الذین کفروا»
3- آنچه دانستنش لازم است، خبرهاى مهم و عبرتانگیز است نه هر اطلاعات بى فایده. «نبؤا الّذین کفروا» («نبأ» به اخبار مهم گفته مى شود).
4- خداوند حلیم است، امّا بعضى از کارها به قدرى نارواست که کیفر فورى را به دنبال دارد. (حرف فاء بیانگر آن است که زمان زیادى سپرى نشد). «فذاقوا...»
5 - دلیل بدبختى ها رفتار خود انسان است. «وبال امرهم»
6- کیفر الهى در دنیا تنها در حدّ چشیدن است و کیفر کامل مخصوص قیامت است. «فذاقوا و بال امرهم - و لهم عذاب الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است