- 2308
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 8 سوره مجادله
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مجادله- آیه 8
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ نُهُواْ عَنِ النَّجْوَى ثُمَّ یَعُودُونَ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَ یَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَ انِ وَمَعْصِیَتِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَآءُوکَ حَیَّوْکَ بِمَا لَمْ یُحَیِّکَ بِهِ اللَّهُ وَیَقُولُونَ فِى أَنفُسِهِمْ لَوْلَا یُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِیرُ
ترجمه
آیا نظر نکردى به کسانى که از نجوا نهى شدند سپس به آنچه نهى شده، بازگشته و براى گناه و ستم و نافرمانىِ پیامبر با یکدیگر نجوا مى کنند و (با این حال) هنگامى که سوى تو مى آیند، کلماتى براى تحیّت وسلام (وخوشآمد) بکار مىبرند که (حتى) خدا با آن تو را تحیّت و سلام نگفته است و در بین خودشان مى گویند: (اگر این مرد پیامبر است) پس چرا خداوند ما را به سبب آنچه مىگوئیم عذاب نمىکند؟ جهنم براى آنان کافى است که وارد آن مىشوند، پس چه بد سرانجام و جایگاهى است.
در آیه قبل خواندیم که هر چند نفر با هم نجوا کنند، خدا نزد آنان حاضر است و سخن آنها را مى شنود. این آیه نمونه اى از نجوا را بیان مى کند که نجواى مخالفان درباره مخالفت با پیامبر است.
«یصلونها» از «صلى» به معناى وارد کردن به جایى براى سوزاندن و گداختن است.
انسان به تدریج مرتکب گناهان بزرگتر مى شود:
«اِثم»، گناه فردى است مثل شرب خمر.
«عدوان»، تجاوز به حقوق دیگران است.
«معصیت الرسول»، مخالفت با فرمانهاى اجتماعى و حکومتى رهبر الهى است که براى مصالح مسلمانان صادر مىفرماید.
پیام ها
1- نجوا در جمع مؤمنان، منکرى است که از آن نهى شدهاست. «نُهوا عن النجوى» (در آیهى 10 نیز مى خوانیم: «انّما النّجوى من الشیطان»)
2- ناهیان از منکر توقّع نداشته باشند که مردم با گفتن آنها منکر را کنار بگذارند. «یعودون لما نهوا»
3- تکرار گناه و بىاعتنایى به تذکرات، جرم را سنگین مىکند. «یعودون لما نهوا»
4- اطاعت از پیامبر معصوم واجب است. (لذا از نافرمانى او به هر شکل انتقاد شده است.) «معصیة الرسول»
5 - به هر تجلیل و تکریم و تمجیدى اعتماد نکنیم. (منافقان، آشکارا تجلیل بیش از حد دارند، ولى مخفیانه از نافرمانى پیامبر سخن مىگویند.) «حیّوک بما لم یحیّک به اللّه»
6- چاپلوسى و تملّق و تعریف بیش از اندازه، از نشانههاى نفاق است. «حیّوک بما لم یحیّک به اللّه»
7- حتّى در تجلیل از اشرف مخلوقات، حدود را مراعات کنیم. «لم یحیک به اللّه»
8 - نه تنها گفتار مخفى منافقان را خدا آشکار مى کند، بلکه آنچه را در دل دارند و به اصطلاح حدیث نفس مى کنند، برملا مى سازد. «یقولون فى أنفسهم»
9- مهلتهاى الهى را نشانه رضایت او ندانید. «لولا یعذّبنا اللّه حسبهم جهنم»
10- سرانجام نفاق، جهنّم است. «حسبهم جهنّم»
11- گفتار بد، سرانجام بدى را براى انسان آماده مىکند. «بما نقول... فبئس المصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ نُهُواْ عَنِ النَّجْوَى ثُمَّ یَعُودُونَ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَ یَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَ انِ وَمَعْصِیَتِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَآءُوکَ حَیَّوْکَ بِمَا لَمْ یُحَیِّکَ بِهِ اللَّهُ وَیَقُولُونَ فِى أَنفُسِهِمْ لَوْلَا یُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِیرُ
ترجمه
آیا نظر نکردى به کسانى که از نجوا نهى شدند سپس به آنچه نهى شده، بازگشته و براى گناه و ستم و نافرمانىِ پیامبر با یکدیگر نجوا مى کنند و (با این حال) هنگامى که سوى تو مى آیند، کلماتى براى تحیّت وسلام (وخوشآمد) بکار مىبرند که (حتى) خدا با آن تو را تحیّت و سلام نگفته است و در بین خودشان مى گویند: (اگر این مرد پیامبر است) پس چرا خداوند ما را به سبب آنچه مىگوئیم عذاب نمىکند؟ جهنم براى آنان کافى است که وارد آن مىشوند، پس چه بد سرانجام و جایگاهى است.
در آیه قبل خواندیم که هر چند نفر با هم نجوا کنند، خدا نزد آنان حاضر است و سخن آنها را مى شنود. این آیه نمونه اى از نجوا را بیان مى کند که نجواى مخالفان درباره مخالفت با پیامبر است.
«یصلونها» از «صلى» به معناى وارد کردن به جایى براى سوزاندن و گداختن است.
انسان به تدریج مرتکب گناهان بزرگتر مى شود:
«اِثم»، گناه فردى است مثل شرب خمر.
«عدوان»، تجاوز به حقوق دیگران است.
«معصیت الرسول»، مخالفت با فرمانهاى اجتماعى و حکومتى رهبر الهى است که براى مصالح مسلمانان صادر مىفرماید.
پیام ها
1- نجوا در جمع مؤمنان، منکرى است که از آن نهى شدهاست. «نُهوا عن النجوى» (در آیهى 10 نیز مى خوانیم: «انّما النّجوى من الشیطان»)
2- ناهیان از منکر توقّع نداشته باشند که مردم با گفتن آنها منکر را کنار بگذارند. «یعودون لما نهوا»
3- تکرار گناه و بىاعتنایى به تذکرات، جرم را سنگین مىکند. «یعودون لما نهوا»
4- اطاعت از پیامبر معصوم واجب است. (لذا از نافرمانى او به هر شکل انتقاد شده است.) «معصیة الرسول»
5 - به هر تجلیل و تکریم و تمجیدى اعتماد نکنیم. (منافقان، آشکارا تجلیل بیش از حد دارند، ولى مخفیانه از نافرمانى پیامبر سخن مىگویند.) «حیّوک بما لم یحیّک به اللّه»
6- چاپلوسى و تملّق و تعریف بیش از اندازه، از نشانههاى نفاق است. «حیّوک بما لم یحیّک به اللّه»
7- حتّى در تجلیل از اشرف مخلوقات، حدود را مراعات کنیم. «لم یحیک به اللّه»
8 - نه تنها گفتار مخفى منافقان را خدا آشکار مى کند، بلکه آنچه را در دل دارند و به اصطلاح حدیث نفس مى کنند، برملا مى سازد. «یقولون فى أنفسهم»
9- مهلتهاى الهى را نشانه رضایت او ندانید. «لولا یعذّبنا اللّه حسبهم جهنم»
10- سرانجام نفاق، جهنّم است. «حسبهم جهنّم»
11- گفتار بد، سرانجام بدى را براى انسان آماده مىکند. «بما نقول... فبئس المصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است