- 6555
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 22 سوره حدید
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حدید - آیه 22
مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِى کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَ لِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
هیچ مصیبتى در زمین و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن که پیش ازآنکه آن را پدید آوریم در لوحى ثبت است، همانا این امر بر خداوند آسان است.
«نبرأها» از «برء» به معنى پدید آوردن است. خداوندى که زمین را پدید آورده و انسان را آفریده است، براى آنها مشکلات و مصائبى نیز قرار داده است، همچون زلزله و قحطى و سیل براى زمین و بیمارى و جراحت و مردن براى انسان.
در متون تاریخى آمده است که یزید به اهل بیت امام حسین (ع) که در دست او اسیر بودند، گفت: مصیبتى که بر شما وارد شد به خاطر عملکرد خود شما بود و آیه 30 سوره شورى را خواند که «ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم...». امام سجاد (ع) در پاسخ فرمود: این آیه درباره ما نازل نشده و سپس آیه مورد بحث را قرائت فرمود. یعنى خداوند از پیش مقرّر کرده بود که ما چنین سختىها و مشکلاتى را براى حفظِ دین او تحمّل کنیم.
در حدیث مى خوانیم: بلاها براى ظالم وسیله ادب و هشدار است، ولى براى مؤمنان وسیله آزمایش و رشد و براى انبیا وسیله دریافت درجات و براى اولیاى خدا وسیله دریافت کرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجة و للاولیاء کرامة»
پیام ها
1- حوادث طبیعى همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع «مصیبة فى الارض» و یا جراحات و مرگ و میر «فى أنفسکم» مى شود، بر اساس نظام از پیش پایه گذارى شده الهى است، نه امورى تصادفى که از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «الاّ فى کتاب من قبل ان نبرأها»
2- هستى، حساب و کتاب دارد و تمام پدیده ها، پیش از وقوع، ثبت است. «ما أصاب... الاّ فى کتاب»
3- هیچ حادثه اى براى خداوند تازگى ندارد. «فى کتاب من قبل ان نبرأها»
4- از احاطه خداوند بر تمام حوادث طبیعى تعجّب نکنید. «انّ ذلک على اللّه یسیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِى کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَ لِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
هیچ مصیبتى در زمین و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن که پیش ازآنکه آن را پدید آوریم در لوحى ثبت است، همانا این امر بر خداوند آسان است.
«نبرأها» از «برء» به معنى پدید آوردن است. خداوندى که زمین را پدید آورده و انسان را آفریده است، براى آنها مشکلات و مصائبى نیز قرار داده است، همچون زلزله و قحطى و سیل براى زمین و بیمارى و جراحت و مردن براى انسان.
در متون تاریخى آمده است که یزید به اهل بیت امام حسین (ع) که در دست او اسیر بودند، گفت: مصیبتى که بر شما وارد شد به خاطر عملکرد خود شما بود و آیه 30 سوره شورى را خواند که «ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم...». امام سجاد (ع) در پاسخ فرمود: این آیه درباره ما نازل نشده و سپس آیه مورد بحث را قرائت فرمود. یعنى خداوند از پیش مقرّر کرده بود که ما چنین سختىها و مشکلاتى را براى حفظِ دین او تحمّل کنیم.
در حدیث مى خوانیم: بلاها براى ظالم وسیله ادب و هشدار است، ولى براى مؤمنان وسیله آزمایش و رشد و براى انبیا وسیله دریافت درجات و براى اولیاى خدا وسیله دریافت کرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجة و للاولیاء کرامة»
پیام ها
1- حوادث طبیعى همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع «مصیبة فى الارض» و یا جراحات و مرگ و میر «فى أنفسکم» مى شود، بر اساس نظام از پیش پایه گذارى شده الهى است، نه امورى تصادفى که از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «الاّ فى کتاب من قبل ان نبرأها»
2- هستى، حساب و کتاب دارد و تمام پدیده ها، پیش از وقوع، ثبت است. «ما أصاب... الاّ فى کتاب»
3- هیچ حادثه اى براى خداوند تازگى ندارد. «فى کتاب من قبل ان نبرأها»
4- از احاطه خداوند بر تمام حوادث طبیعى تعجّب نکنید. «انّ ذلک على اللّه یسیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان