- 1692
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 - 50 سوره قمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قمر- آیه 47 -50
إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِى ضَلَالٍ وَسُعُرٍ
یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِى النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُواْ مَسَّ سَقَرَ
إِنَّا کُلَّ شَىْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
وَ مَآ أَمْرُنَآ إِلَّا وَاحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ
ترجمه
همانا مجرمان در گمراهى و(آتش و) جنونند.
روزى که به رو در آتش کشیده شوند (و به آنان گفته شود:) تماس جهنم (و آتش دوزخ) را بچشید.
همانا ما هر چیز را به اندازه معیّنى آفریده ایم.
و فرمان ما جز یک فرمان نیست (آن هم بسیار سریع) مانند یک چشم برهم زدن.
«سُعُر» هم مىتواند جمع «سعیر» (آتش برافروخته) و هم جمع «سَعر» (جنون) باشد. «یسحبون» به معناى کشیده شدن و «سحاب» ابرى است که باد آن را مى کشاند. «سقر» یعنى دوزخ و در اصل سوختن پوست بر اثر حرارت است و «لمح» درخشیدن برق است.
در حدیثى ذیل آیه «انّا کل شىء خلقناه بقدر» مى خوانیم که حضرت على (ع) فرمود: خداوند مى فرماید: ما هر چیزى را براى اهل دوزخ به اندازه اعمالشان خلق نمودیم.
پیام ها
1- مجرمان در قیامت، سردرگم و متحیر و گرفتار آتش هستند. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراین که «سُعُر» معناى آتش برافروخته باشد).
2- انسانى که با انتخاب بد، خود را دوزخى مى کند، بى عقل است. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراین اینکه معناى «سُعُر» جنون باشد).
3- انکار و تکذیب دین الهى بارزترین جرم است. «انّ المجرمین...»
4- مغروران دنیا، خوارشدگان قیامت هستند. «نحن جمیع منتصر... یسحبون فى النّار على وجوههم»
5 - هستى داراى هدف و حساب و کتاب دقیق است. «کلّ شىء خلقناه بقدر»
6- هر یک از پیدایش اقوام و فرستادن انبیا و کیفر و پاداش انسانها، در چارچوب مقرّرات و نظامى خاص صورت مى گیرد. «انّا کلّ شىء خلقناه بقدرٍ»
7- کارهاى الهى هم حساب شده و حکیمانه است و هم با سرعت انجام مى گیرد. «بقدر... کلمحٍ بالبصر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِى ضَلَالٍ وَسُعُرٍ
یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِى النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُواْ مَسَّ سَقَرَ
إِنَّا کُلَّ شَىْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
وَ مَآ أَمْرُنَآ إِلَّا وَاحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ
ترجمه
همانا مجرمان در گمراهى و(آتش و) جنونند.
روزى که به رو در آتش کشیده شوند (و به آنان گفته شود:) تماس جهنم (و آتش دوزخ) را بچشید.
همانا ما هر چیز را به اندازه معیّنى آفریده ایم.
و فرمان ما جز یک فرمان نیست (آن هم بسیار سریع) مانند یک چشم برهم زدن.
«سُعُر» هم مىتواند جمع «سعیر» (آتش برافروخته) و هم جمع «سَعر» (جنون) باشد. «یسحبون» به معناى کشیده شدن و «سحاب» ابرى است که باد آن را مى کشاند. «سقر» یعنى دوزخ و در اصل سوختن پوست بر اثر حرارت است و «لمح» درخشیدن برق است.
در حدیثى ذیل آیه «انّا کل شىء خلقناه بقدر» مى خوانیم که حضرت على (ع) فرمود: خداوند مى فرماید: ما هر چیزى را براى اهل دوزخ به اندازه اعمالشان خلق نمودیم.
پیام ها
1- مجرمان در قیامت، سردرگم و متحیر و گرفتار آتش هستند. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراین که «سُعُر» معناى آتش برافروخته باشد).
2- انسانى که با انتخاب بد، خود را دوزخى مى کند، بى عقل است. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراین اینکه معناى «سُعُر» جنون باشد).
3- انکار و تکذیب دین الهى بارزترین جرم است. «انّ المجرمین...»
4- مغروران دنیا، خوارشدگان قیامت هستند. «نحن جمیع منتصر... یسحبون فى النّار على وجوههم»
5 - هستى داراى هدف و حساب و کتاب دقیق است. «کلّ شىء خلقناه بقدر»
6- هر یک از پیدایش اقوام و فرستادن انبیا و کیفر و پاداش انسانها، در چارچوب مقرّرات و نظامى خاص صورت مى گیرد. «انّا کلّ شىء خلقناه بقدرٍ»
7- کارهاى الهى هم حساب شده و حکیمانه است و هم با سرعت انجام مى گیرد. «بقدر... کلمحٍ بالبصر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است