display result search
منو
تفسیر آیه 40 - 43 سوره طور

تفسیر آیه 40 - 43 سوره طور

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 140 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طور - 40 - 43

أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ‏

أَمْ عِندَهُمُ الْغَیْبُ فَهُمْ یَکْتُبُونَ‏

أَمْ یُرِیدُونَ کَیْداً فَالَّذِینَ کَفَرُواْ هُمُ الْمَکِیدُونَ‏

أَمْ لَهُمْ إِلَهٌ غَیْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ‏

ترجمه
آیا از آنان مزدى (براى رسالت خود) درخواست مى ‏کنى، که پرداخت آن بر آنان سنگین است؟
آیا غیب نزد آنان است و ایشان (هر چه را مى ‏خواهند در لوح محفوظ) مى‏نویسند؟
یا مگر مى‏خواهند (براى از بین بردن حقّ،) نیرنگى بکار برند؟ (پس بدانند که) کافران، خود گرفتار کید خواهند شد.
یا براى آنان معبودى جز خداوند است، منزه است خداوند از آنچه براى او شریک قرار مى‏ دهند.


«مَغرم» به خسارت‏هاى مالى گفته مى‏ شود که بدون جهت دامن انسان را مى‏ گیرد، و «مُثقل» به معناى تحمّل مشقّت و بار سنگین است.
در حوزه‏ قدرت الهى هیچ شریکى وجود ندارد، زیرا:
- خزائن از اوست. «وللّه خزائن السّموات و الارض»
- آفریدن از اوست. «اللّه خالق کلّ شى‏ء»
- علم غیب از اوست. «وللّه غیب السّموات و الارض»
- حکومت و سیطره از اوست. «للّه ملک السّموات و الارض...»
در مورد برخى سؤالات، منتظر جواب نباشید، گاهى خود سؤال پیام آور است. در این آیات خداوند، سؤالات مختلفى را مطرح کرده است که هیچ کدام پاسخ داده نشده‏اند، زیرا هدف از سؤال، رسیدن به پاسخ نبوده، بلکه بیدار کردن مخالفان بوده است.
باید توجّه داشت که تکالیف مالى در اسلام نظیر خمس و زکات، مزد رسالت نیست بلکه براى اداره جامعه و برقرارى عدالت اجتماعى و رفع مشکلات گوناگون است.



پیام ها
1- انبیا درخواست مزد و پاداش از مردم نداشتند. «ام تسئلهم اجراً»
2- مردم به درخواستِ اجرت از سوى مبلّغ دین حسّاس هستند، در برنامه‏ هاى تبلیغى باید به این خصلت توجّه داشت. «فهم من مَغرم مثقلون»
3- در ارشاد و دعوت مردم به حق، از طرح مسائل مادّى که سبب خنثى شدن آثار تبلیغ یا نوعى فشار بر مردم است، باید دورى کرد. «فهم من مغرم مثقلون»
4- استفاده از کمک‏هاى داوطلبانه که برخاسته از عشق و معرفت و نشاط است و مردم خود مى‏پردازند، مانعى ندارد، آنچه منفى است، درخواست مزد از مردم است. «تسئلهم اجراً... مثقلون»
5 - مخالفان انبیا، نه پشتوانه علمى و عقلى دارند و نه پشتوانه ‏اى از عالم غیب. «أم عندهم الغیب»
6- یکى از شیوه ‏هاى دعوت و هدایت، شیوه پرسش و پاسخ است که قرآن چگونگى پرسیدن را بیان کرده است. «أم... أم... أم... أم...»
7- کید و نیرنگ دشمنان مقطعى نیست، بلکه دائمى است. «یریدون کیداً»
8 - نتیجه‏ نیرنگ، به خود افراد باز مى‏گردد. «یریدون کیداً... هم المکیدون»
9- سؤالات و اهداف خود را جمع ‏بندى کنیم. «ام لهم اله غیر اللّه»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی