- 1675
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 - 37 سوره ذاریات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 31 - 37
قَالَ فَمَا خَطْبُکُمْ أَیُّهَا الْمُرْسَلُونَ
قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ
لِنُرْسِلَ عَلَیْهِمْ حِجَارَةً مِّن طِینٍ
مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ لِلْمُسْرِفِینَ
فَأَخْرَجْنَا مَن کَانَ فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
فَمَا وَجَدْنَا فِیهَا غَیْرَ بَیْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِینَ
ترجمه
(ابراهیم) گفت: پس اى فرستادگان، کارى که به دنبال آن آمده اید چیست؟
گفتند: ما به سوى قومى ستم پیشه فرستاده شده ایم.
تا (براى هلاکتشان) سنگ هایى از گل بر آنان فرو ریزیم.
(سنگهایى که) نزد پروردگارت براى (نابودى) مسرفان، نشاندار شده اند.
پس هر کس از مؤمنان که در آنجا بود بیرون کردیم
و ازمسلمانان به جز یک خانه در آنجا نیافتیم.
و در آن (دیار چیزى باقى نگذاشتیم و تنها) براى کسانى که از عذاب دردناک مى ترسند، نشانه اى (براى عبرت) قرار دادیم.
«خَطب»، کار مهمّى است که شخص به دنبال انجام آن است و «مسوّمة» یعنى نشاندار.
حضرت لوط از بستگان حضرت ابراهیم و در زمان آن حضرت در منطقه سدوم در اردن به تبلیغ مردم مشغول بود. قوم او اهل فحشا و لواط بودند و به هشدارهاى حضرت لوط گوش ندادند. خداوند منطقه آنان را زیر و رو کرد. داستان این قوم در سوره هاى اعراف، هود، حجر و عنکبوت نیز آمده است.
سلسله مراتب باید مراعات شود. حضرت ابراهیم پیامبر اولوا العزم زمان خود بود و لذا در مسئلهى هلاکت قوم لوط، ابتدا فرشتگان به محضر ابراهیم مى آیند و مأموریّت خود را مىگویند و سپس نزد حضرت لوط مىروند.
قهر و عذاب الهى به وسیله سنگباران «حجارة من طین»، علاوه بر قوم لوط بر اصحاب فیل نیز فرود آمده است. «ترمیهم بحجارة من سجیل» اصحاب فیل به حریم خانه خدا (کعبه) سوء قصد داشتند و قوم لوط به حریم خانه نبوّت (حضرت لوط) سوء قصد کردند و مى خواستند به مهمانان آن حضرت تجاوز نمایند که هر دو هلاک شدند.
براى یارى حضرت لوط، فرشتگان با سنگ هاى نشاندار آمدند و براى یارى پیامبر اسلام در جنگ بدر، فرشتگانِ نشاندار آمدند. «یمددکم ربّکم بخمسة آلاف من الملائکة مسوّمین»
مسلمان، تنها نام امت پیامبر اسلام نیست، بلکه به هرکس که تسلیم خداوند و پیرو ادیان آسمانى باشد، مسلمان گفته مى شود. «من المسلمین»
پیام ها
1- پرسیدن عیب نیست، انبیا هم آنچه را نمى دانستند، مى پرسیدند. «ما خطبکم...»
2- کیفر مجرمان، تنها در آخرت نیست. «أرسلنا الى قوم مجرمین»
3- گاهى مأمور کیفر مجرمان در دنیا نیز فرشتگان هستند. «لنرسل علیهم حجارة من طین»
4- در قهر یا مهر الهى، همه چیز حساب و نشان دارد. «مسومة عند ربّک»
5 - ایمان، کلید نجات است. «فاخرجنا من کان فیها من المؤمنین»
6- اگر در منطقه اى فقط یک خانواده مسلمان باشد، باید به آنان توجّه شود. «غیر بیت من المسلمین»
7- گرچه جامعه فاسد، بستر فساد را فراهم مىکند، امّا انسان را مجبور به فساد نمى کند و مى توان در منطقه فاسد، خانواده سالم داشت. «غیر بیت من المسلمین»
8 - گاهى فساد به قدرى فراگیر مى شود که پیامبر عزیزى مثل حضرت لوط، تنها یک خانواده طرفدار دارد، «غیر بیت من المسلمین» آن هم نه تمام خانواده، بلکه خانواده بدون همسر. «فانجیناه و اهله الا امرأته»
9- هم نعمتهاى الهى آیه و نشانه هستند و هم قهر الهى. «و ترکنا فیها آیة»
10- کسانى از حوادث تلخ عبرت مى گیرند، که از عذاب قیامت، خوف داشته باشند. «آیة للّذین یخافون العذاب»
11- خوف دائمى از عذاب الهى، یک ارزش است. «یخافون العذاب الالیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ فَمَا خَطْبُکُمْ أَیُّهَا الْمُرْسَلُونَ
قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ
لِنُرْسِلَ عَلَیْهِمْ حِجَارَةً مِّن طِینٍ
مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ لِلْمُسْرِفِینَ
فَأَخْرَجْنَا مَن کَانَ فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
فَمَا وَجَدْنَا فِیهَا غَیْرَ بَیْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِینَ
ترجمه
(ابراهیم) گفت: پس اى فرستادگان، کارى که به دنبال آن آمده اید چیست؟
گفتند: ما به سوى قومى ستم پیشه فرستاده شده ایم.
تا (براى هلاکتشان) سنگ هایى از گل بر آنان فرو ریزیم.
(سنگهایى که) نزد پروردگارت براى (نابودى) مسرفان، نشاندار شده اند.
پس هر کس از مؤمنان که در آنجا بود بیرون کردیم
و ازمسلمانان به جز یک خانه در آنجا نیافتیم.
و در آن (دیار چیزى باقى نگذاشتیم و تنها) براى کسانى که از عذاب دردناک مى ترسند، نشانه اى (براى عبرت) قرار دادیم.
«خَطب»، کار مهمّى است که شخص به دنبال انجام آن است و «مسوّمة» یعنى نشاندار.
حضرت لوط از بستگان حضرت ابراهیم و در زمان آن حضرت در منطقه سدوم در اردن به تبلیغ مردم مشغول بود. قوم او اهل فحشا و لواط بودند و به هشدارهاى حضرت لوط گوش ندادند. خداوند منطقه آنان را زیر و رو کرد. داستان این قوم در سوره هاى اعراف، هود، حجر و عنکبوت نیز آمده است.
سلسله مراتب باید مراعات شود. حضرت ابراهیم پیامبر اولوا العزم زمان خود بود و لذا در مسئلهى هلاکت قوم لوط، ابتدا فرشتگان به محضر ابراهیم مى آیند و مأموریّت خود را مىگویند و سپس نزد حضرت لوط مىروند.
قهر و عذاب الهى به وسیله سنگباران «حجارة من طین»، علاوه بر قوم لوط بر اصحاب فیل نیز فرود آمده است. «ترمیهم بحجارة من سجیل» اصحاب فیل به حریم خانه خدا (کعبه) سوء قصد داشتند و قوم لوط به حریم خانه نبوّت (حضرت لوط) سوء قصد کردند و مى خواستند به مهمانان آن حضرت تجاوز نمایند که هر دو هلاک شدند.
براى یارى حضرت لوط، فرشتگان با سنگ هاى نشاندار آمدند و براى یارى پیامبر اسلام در جنگ بدر، فرشتگانِ نشاندار آمدند. «یمددکم ربّکم بخمسة آلاف من الملائکة مسوّمین»
مسلمان، تنها نام امت پیامبر اسلام نیست، بلکه به هرکس که تسلیم خداوند و پیرو ادیان آسمانى باشد، مسلمان گفته مى شود. «من المسلمین»
پیام ها
1- پرسیدن عیب نیست، انبیا هم آنچه را نمى دانستند، مى پرسیدند. «ما خطبکم...»
2- کیفر مجرمان، تنها در آخرت نیست. «أرسلنا الى قوم مجرمین»
3- گاهى مأمور کیفر مجرمان در دنیا نیز فرشتگان هستند. «لنرسل علیهم حجارة من طین»
4- در قهر یا مهر الهى، همه چیز حساب و نشان دارد. «مسومة عند ربّک»
5 - ایمان، کلید نجات است. «فاخرجنا من کان فیها من المؤمنین»
6- اگر در منطقه اى فقط یک خانواده مسلمان باشد، باید به آنان توجّه شود. «غیر بیت من المسلمین»
7- گرچه جامعه فاسد، بستر فساد را فراهم مىکند، امّا انسان را مجبور به فساد نمى کند و مى توان در منطقه فاسد، خانواده سالم داشت. «غیر بیت من المسلمین»
8 - گاهى فساد به قدرى فراگیر مى شود که پیامبر عزیزى مثل حضرت لوط، تنها یک خانواده طرفدار دارد، «غیر بیت من المسلمین» آن هم نه تمام خانواده، بلکه خانواده بدون همسر. «فانجیناه و اهله الا امرأته»
9- هم نعمتهاى الهى آیه و نشانه هستند و هم قهر الهى. «و ترکنا فیها آیة»
10- کسانى از حوادث تلخ عبرت مى گیرند، که از عذاب قیامت، خوف داشته باشند. «آیة للّذین یخافون العذاب»
11- خوف دائمى از عذاب الهى، یک ارزش است. «یخافون العذاب الالیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است