display result search
منو
تفسیر آیه 31 - 37 سوره ذاریات

تفسیر آیه 31 - 37 سوره ذاریات

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 196 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ذاریات- آیه 31 - 37

قَالَ فَمَا خَطْبُکُمْ أَیُّهَا الْمُرْسَلُونَ

قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى‏ قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ

لِنُرْسِلَ عَلَیْهِمْ حِجَارَةً مِّن طِینٍ‏

مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ لِلْمُسْرِفِینَ

فَأَخْرَجْنَا مَن کَانَ فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ

فَمَا وَجَدْنَا فِیهَا غَیْرَ بَیْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِینَ‏

ترجمه
(ابراهیم) گفت: پس اى فرستادگان، کارى که به دنبال آن آمده ‏اید چیست؟
گفتند: ما به سوى قومى ستم ‏پیشه فرستاده شده‏ ایم.
تا (براى هلاکتشان) سنگ‏ هایى از گل بر آنان فرو ریزیم.
(سنگ‏هایى که) نزد پروردگارت براى (نابودى) مسرفان، نشان‏دار شده‏ اند.
پس هر کس از مؤمنان که در آنجا بود بیرون کردیم
و ازمسلمانان به جز یک خانه در آنجا نیافتیم.
و در آن (دیار چیزى باقى نگذاشتیم و تنها) براى کسانى که از عذاب دردناک مى ‏ترسند، نشانه ‏اى (براى عبرت) قرار دادیم.


«خَطب»، کار مهمّى است که شخص به دنبال انجام آن است و «مسوّمة» یعنى نشاندار.
حضرت لوط از بستگان حضرت ابراهیم و در زمان آن حضرت در منطقه سدوم در اردن به تبلیغ مردم مشغول بود. قوم او اهل فحشا و لواط بودند و به هشدارهاى حضرت لوط گوش ندادند. خداوند منطقه آنان را زیر و رو کرد. داستان این قوم در سوره‏ هاى اعراف، هود، حجر و عنکبوت نیز آمده است.
سلسله مراتب باید مراعات شود. حضرت ابراهیم پیامبر اولوا العزم زمان خود بود و لذا در مسئله‏ى هلاکت قوم لوط، ابتدا فرشتگان به محضر ابراهیم مى‏ آیند و مأموریّت خود را مى‏گویند و سپس نزد حضرت لوط مى‏روند.
قهر و عذاب الهى به وسیله سنگباران «حجارة من طین»، علاوه بر قوم لوط بر اصحاب فیل نیز فرود آمده است. «ترمیهم بحجارة من سجیل» اصحاب فیل به حریم خانه‏ خدا (کعبه) سوء قصد داشتند و قوم لوط به حریم خانه‏ نبوّت (حضرت لوط) سوء قصد کردند و مى‏ خواستند به مهمانان آن حضرت تجاوز نمایند که هر دو هلاک شدند.
براى یارى حضرت لوط، فرشتگان با سنگ‏ هاى نشان‏دار آمدند و براى یارى پیامبر اسلام در جنگ بدر، فرشتگانِ نشان‏دار آمدند. «یمددکم ربّکم بخمسة آلاف من الملائکة مسوّمین»
مسلمان، تنها نام امت پیامبر اسلام نیست، بلکه به هرکس که تسلیم خداوند و پیرو ادیان آسمانى باشد، مسلمان گفته مى‏ شود. «من المسلمین»


پیام ها
1- پرسیدن عیب نیست، انبیا هم آنچه را نمى ‏دانستند، مى ‏پرسیدند. «ما خطبکم...»
2- کیفر مجرمان، تنها در آخرت نیست. «أرسلنا الى قوم مجرمین»
3- گاهى مأمور کیفر مجرمان در دنیا نیز فرشتگان هستند. «لنرسل علیهم حجارة من طین»
4- در قهر یا مهر الهى، همه چیز حساب و نشان دارد. «مسومة عند ربّک»
5 - ایمان، کلید نجات است. «فاخرجنا من کان فیها من المؤمنین»
6- اگر در منطقه‏ اى فقط یک خانواده مسلمان باشد، باید به آنان توجّه شود. «غیر بیت من المسلمین»
7- گرچه جامعه فاسد، بستر فساد را فراهم مى‏کند، امّا انسان را مجبور به فساد نمى ‏کند و مى ‏توان در منطقه فاسد، خانواده سالم داشت. «غیر بیت من المسلمین»
8 - گاهى فساد به قدرى فراگیر مى‏ شود که پیامبر عزیزى مثل حضرت لوط، تنها یک خانواده طرفدار دارد، «غیر بیت من المسلمین» آن هم نه تمام خانواده، بلکه خانواده بدون همسر. «فانجیناه و اهله الا امرأته»
9- هم نعمت‏هاى الهى آیه و نشانه هستند و هم قهر الهى. «و ترکنا فیها آیة»
10- کسانى از حوادث تلخ عبرت مى‏ گیرند، که از عذاب قیامت، خوف داشته باشند. «آیة للّذین یخافون العذاب»
11- خوف دائمى از عذاب الهى، یک ارزش است. «یخافون العذاب الالیم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی