- 2308
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 43 - 45 سوره ق
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ق - آیه 43-45
إِنَّا نَحْنُ نُحْیِى وَ نُمِیتُ وَإِلَیْنَا الْمَصِیرُ
یَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعاً ذَلِکَ حَشْرٌ عَلَیْنَا یَسِیرٌ
نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَقُولُونَ وَمَآ أَنتَ عَلَیْهِم بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن یَخَافُ وَعِیدِ
ترجمه
همانا این ما هستیم که زنده مى کنیم و مى میرانیم و بازگشت (همه) به سوى ماست.
روزى که زمین به سرعت از روى آنان شکافته شود، (و آنان از گورها بیرون آیند.) این حشر (و گردآوردن همه انسانها) بر ما آسان است.
ما به آنچه (مخالفان) مى گویند آگاه تریم و تو مأمور به اجبار مردم نیستى (تا آنان را با زور به راه راست درآورى). پس هر که را از وعده عذاب من مى ترسد، به وسیله قرآن پند ده.
«جبّار» هم به معناى جبران کننده است که یکى از صفات و نام هاى خداوند است، «العزیز الجبّار المتکبّر» و هم به معناى اجبار و سلطه بر دیگران از روى تجاوز است که صفتى زشت و مورد نهى است. «ما أنت علیهم بجبّار»
خداوند در این آیات مى رماید: در قیامت شک نکنید زیرا:
- مرگ و حیات شما به دست ماست. «نحیى و نمیت»
- براى خروج شما از قبرها، زمین را مىشکافیم. «تشقق الارض سراعاً»
- انسانهاى پراکنده را جمع مىکنیم. «ذلک حشر»
- این کار هیچ سختى ندارد. «یسیر»
در آیه 39 فرمود: «فاصبر على ما یقولون» بر آنچه یاوه سرایان مى گویند، صبر کن، آیات بعد، به مسائلى که انسان را صبور مى سازد اشاره مى کند، از جمله:
- ذکر و تسبیح خداوند. «فاصبر على ما یقولون و سبّح بحمد ربّک»
- یاد قیامت. «فاصبر... ذلک یوم الخروج»
- توجه و حضور خداوند. «فاصبر... الینا المصیر»
- توجه و علم خداوند به سخنان یاوه مخالفان. «فاصبر... نحن أعلم بما یقولون»
آغاز این سوره با سوگند به قرآن و پایان آن با تذکّر و توجّه به قرآن اختصاص یافت.
پیام ها
1- جز خداوند، هیچ کس قدرت زنده کردن و میراندن ندارد. «انّا نحن نحیى و نمیت»
2- یاد اینکه بازگشت همه به سوى اوست، توان انسان را در برابر مشکلات افزون مى کند. «فاصبر على ما یقولون... الینا المصیر»
3- وظیفه پیامبر اسلام تبلیغ دین است، نه تحمیل دین. «و ما أنت علیهم بجبّار» (پذیرش دین باید با اختیار باشد.)
4- محور تبلیغات دینى باید قرآن باشد، زیرا بهترین وسیله تذکّر است. «فذکّر بالقرآن»
5 - معارف بلند، منطقى و فطرى قرآن، براى پذیرش مردم کافى است و نیازى به اجبار نیست. «ما انت علیهم بجبّار فذکّر بالقرآن»
6- پندپذیر کسى است که از قیامت خوف داشته باشد. «فذکّر... من یخاف وعید»
7- حقایق دین در نهاد انسان نهفته است، تنها یادآورى لازم است. «فذکّر بالقرآن» (کلمه «ذکر» به معناى یادآورى نهفته ها و فراموش شده هاست)
8 - کسى که قیامت را نمى پذیرد، بهترین تبلیغها از بهترین مبلّغان براى او سودى ندارد. «من یخاف وعید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّا نَحْنُ نُحْیِى وَ نُمِیتُ وَإِلَیْنَا الْمَصِیرُ
یَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعاً ذَلِکَ حَشْرٌ عَلَیْنَا یَسِیرٌ
نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَقُولُونَ وَمَآ أَنتَ عَلَیْهِم بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن یَخَافُ وَعِیدِ
ترجمه
همانا این ما هستیم که زنده مى کنیم و مى میرانیم و بازگشت (همه) به سوى ماست.
روزى که زمین به سرعت از روى آنان شکافته شود، (و آنان از گورها بیرون آیند.) این حشر (و گردآوردن همه انسانها) بر ما آسان است.
ما به آنچه (مخالفان) مى گویند آگاه تریم و تو مأمور به اجبار مردم نیستى (تا آنان را با زور به راه راست درآورى). پس هر که را از وعده عذاب من مى ترسد، به وسیله قرآن پند ده.
«جبّار» هم به معناى جبران کننده است که یکى از صفات و نام هاى خداوند است، «العزیز الجبّار المتکبّر» و هم به معناى اجبار و سلطه بر دیگران از روى تجاوز است که صفتى زشت و مورد نهى است. «ما أنت علیهم بجبّار»
خداوند در این آیات مى رماید: در قیامت شک نکنید زیرا:
- مرگ و حیات شما به دست ماست. «نحیى و نمیت»
- براى خروج شما از قبرها، زمین را مىشکافیم. «تشقق الارض سراعاً»
- انسانهاى پراکنده را جمع مىکنیم. «ذلک حشر»
- این کار هیچ سختى ندارد. «یسیر»
در آیه 39 فرمود: «فاصبر على ما یقولون» بر آنچه یاوه سرایان مى گویند، صبر کن، آیات بعد، به مسائلى که انسان را صبور مى سازد اشاره مى کند، از جمله:
- ذکر و تسبیح خداوند. «فاصبر على ما یقولون و سبّح بحمد ربّک»
- یاد قیامت. «فاصبر... ذلک یوم الخروج»
- توجه و حضور خداوند. «فاصبر... الینا المصیر»
- توجه و علم خداوند به سخنان یاوه مخالفان. «فاصبر... نحن أعلم بما یقولون»
آغاز این سوره با سوگند به قرآن و پایان آن با تذکّر و توجّه به قرآن اختصاص یافت.
پیام ها
1- جز خداوند، هیچ کس قدرت زنده کردن و میراندن ندارد. «انّا نحن نحیى و نمیت»
2- یاد اینکه بازگشت همه به سوى اوست، توان انسان را در برابر مشکلات افزون مى کند. «فاصبر على ما یقولون... الینا المصیر»
3- وظیفه پیامبر اسلام تبلیغ دین است، نه تحمیل دین. «و ما أنت علیهم بجبّار» (پذیرش دین باید با اختیار باشد.)
4- محور تبلیغات دینى باید قرآن باشد، زیرا بهترین وسیله تذکّر است. «فذکّر بالقرآن»
5 - معارف بلند، منطقى و فطرى قرآن، براى پذیرش مردم کافى است و نیازى به اجبار نیست. «ما انت علیهم بجبّار فذکّر بالقرآن»
6- پندپذیر کسى است که از قیامت خوف داشته باشد. «فذکّر... من یخاف وعید»
7- حقایق دین در نهاد انسان نهفته است، تنها یادآورى لازم است. «فذکّر بالقرآن» (کلمه «ذکر» به معناى یادآورى نهفته ها و فراموش شده هاست)
8 - کسى که قیامت را نمى پذیرد، بهترین تبلیغها از بهترین مبلّغان براى او سودى ندارد. «من یخاف وعید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است