display result search
منو
تفسیر آیه 29 سوره فتح

تفسیر آیه 29 سوره فتح

  • 1 تعداد قطعات
  • 17 دقیقه مدت قطعه
  • 767 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 29

مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّآءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِیمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَ لِکَ مَثَلُهُمْ فِى التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِى الْإِنجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْئَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى‏ عَلَى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُؤاْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِیماً

ترجمه
محمّد، رسول خداست و کسانى که با او هستند، بر کفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در رکوع و سجود مى‏ بینى، که فضل و رضوان را از خدا مى ‏جویند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است. این است وصف ایشان در تورات و وصف آنان در انجیل، مانند زراعتى است که جوانه را از زمین خارج کرده، پس آن را نیرو داده تا سخت شود و بر ساقه‏ خود بایستد، آن گونه که کشاورزان را به شگفتى و شادى وامى ‏دارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان کفّار را به خشم آورد، ولى خداوند به کسانى از کفّار که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.


«رُکّع» جمع «راکع» به معناى رکوع کننده و «سُجّد» جمع «ساجد» به معناى سجده کننده است. این دو کلمه براى کسانى به کار مى‏ رود که بسیار اهل سجده و رکوع و نماز باشند و بر آن مداومت کنند.
«سوق» به معناى ساق پا و ساقه گیاه، «شطأ» به معناى جوانه گیاه، «آزر» به معناى تقویت و کمک و «استغلظ» از غلظت به معناى سفت و محکم شدن مى ‏باشد.
در آغاز سوره، پیامبر مورد خطاب بود، «انّا فتحنا لک» در پایان سوره نیز محور آن، رسول خدا است. «محمّد رسول اللّه»
در این آیه، شیوه‏ى ارتباطات یک مؤمن ترسیم شده است:
رابطه با بیگانگان. «اشداء» شدت و سختى.
با خودى‏ ها. «رحماء» محبت و مهربانى.
با خداوند. «رکعا سجداً» عبودیت و بندگى.
با خود. «یبتغون» تلاش و کوشش و امید به فضل خدا.
تشبیه جامعه اسلامى به مزرعه کشاورزى، قابل دقت است زیرا:
الف. کشت، از درون زمین است، عقیده نیز از درون انسان است.
ب. کشت، در محیط مناسب رشد مى‏ کند، جامعه اسلامى هم نیاز به زمینه‏هاى مناسب دارد.
ج. کشت، داراى رشد طبیعى و تدریجى و اصیل و ثابت است، رشد امت اسلامى نیز مراحل و ثبوت و اصالت دارد.
در نوشتن صلح ‏نامه حدیبیّه، همین که حضرت على‏علیه السلام نوشتند: محمّد رسول اللّه، نماینده کفّار اصرار کرد که این کلمه باید حذف شود، امام على‏ (ع) از حذف لقبِ «رسول اللّه» ناراحت بود ولى خداوند به جاى آن در متن قرآن فرمود: «محمّد رسول اللّه»
یاران پیامبر، در جستجوى دنیا و آخرتند، «فضل» به نعمت‏ها و امکانات مادى، و «رضوان» به نعمت‏ها و امور معنوى گفته مى‏شود. شاید هم مقصود این باشد که یاران پیامبر براى کار خود ارزشى قائل نیستند، بلکه به فضل او دل‏بسته‏اند نه به اعمال خود.
این آیه، هم به نشانه‏ هاى ظاهرى مؤمن اشاره کرده که خضوع و خشوع در گفتار و رفتار است، «سیماهم فى وجوههم من اثر السجود» و هم به استوارى و ریشه‏دار بودن عقیده در دل و جان مؤمن که همواره در حال رشد و گسترش است. «کزرع اخرج شطأه...»
در انجیل متى‏ مى‏خوانیم: بار دیگر مثلى براى ایشان زد و گفت: ملکوت آسمان مثل دانه خردلى است که شخصى گرفته در مزرعه خویش بکارد. هر چند دانه خردل از سایر دانه‏ها کوچکتر است، ولى چون نمو کند، بزرگ‏ترین بقول (سبزیجات) و درختى مى ‏شود چنان که مرغان هوا در شاخه ‏هایش آشیانه مى‏ گیرند.
امام صادق (ع) در بیان آیه «سیماهم فى وجوههم من اثر السجود»، فرمودند: مراد آثار شب زنده ‏دارى است. «هو السّهر فى الصلاة»
اسلام دین جامع است؛ در خط سیاسى «اشداء على الکفّار» و در اخلاق اجتماعى، «رحماء بینهم» و در بعد معنوى «تراهم رکعاً سجداً» است.



پیام ها
1- وعده‏ هاى الهى شفاف است. (آن پیامبرى که مکتبش بر تمام ادیان غالب مى‏ شود، محمّد رسول اللّه است.) «ارسل رسوله بالهدى... محمد رسول اللّه...»
2- جهانى شدن مکتب اسلام، به رهبرى الهى و یارانى صادق نیازمند است. «لیظهره على الدین کله... محمد رسول اللّه و الّذین معه»
3- یکى از ابزار و شیوه‏ هاى تربیت، معرّفى الگوهاست. «محمّد رسول اللّه»
4- ایمان به رسول خدا، «آمنوا به» گام اول است، مهم‏ترین گام، همراهى با رسول است. «والّذین معه»
5 - مسلمانان باید در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعیّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر دیگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «اشداء على الکفّار رحماء بینهم»
6- بى‏ تفاوتى ممنوع، مسلمان باید مظهر حبّ و بغض باشد. «اشداء على الکفّار رحماء بینهم»
7- ملاک مهر و قهر، ایمان و کفر است، نه قوم و قبیله و مال و ثروت. «اشداء على الکفّار رحماء بینهم»
8 - عبادت، براى یاران پیامبر یک سیره دائمى است، نه یک عمل موسمى. «تراهم رکعا سجدا»
9- در جامعه اسلامى، باید نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفى و پنهان. «تراهم»
10- رکوع و سجود در نماز، داراى محوریّت است. «رکّعا سجّدا»
11- عبادتى مورد ستایش است که همراه با کثرت و مداومت باشد. «رکّعا سجّدا»
12- بخش‏هایى از تورات و انجیل فعلى، دست نخورده و تحریف نشده است، لذا قرآن در مواردى به آنها استناد مى ‏کند. «ذلک مثلهم فى التّوراة و... الانجیل»
13- در کتب آسمانى قبل نیز پیش‏گویى‏ هایى بوده است. در تورات و انجیل، سیماى یاران پیامبر اسلام مطرح شده است. «ذلک مثلهم فى التّوراة و... الانجیل»
14- مثال‏هاى کتب آسمانى، طبیعى، همه‏ جایى، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است. «کزرع اخرج...»
15- رشدى پایدار است که طبیعى، مستقل و تدریجى باشد. «کزرع اخرج...»
16- جامعه اسلامى باید خودکفا، مستحکم و مستقل باشد تا روى پاى خود بایستد. «استوى على سوقه»
17- دین از سیاست جدا نیست. در کنار رکوع و سجود، موضع‏ گیرى‏هاى قاطع و دشمن شکن لازم است. «رکّعا سجّدا... لیغیظ بهم الکفّار»
18- رشد کمى و کیفى مسلمانان، کفّار را عصبانى مى‏ کند. «اخرج شطئه فازره... لیغیظ بهم الکفّار»
19- رکوع و سجود و همگامى با رسول خدا کافى نیست، باید تمام آن امور برخاسته از ایمان و عمل صالح باشد تا اجر عظیم دریافت شود. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات منهم مغفرة و اجراً عظیما»
20- پاداش مؤمنان راستین در وهم نگنجد. «اجراً عظیما»
21- دفع ضرر، مقدّم بر کسب منفعت است. (اول «مغفرة» بعد «اجر عظیم»)


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 17:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی