display result search
منو
تفسیر آیه 25 سوره فتح

تفسیر آیه 25 سوره فتح

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 189 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 25

هُمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَصَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَالْهَدْىَ مَعْکُوفاً أَن یَبْلُغَ مَحِلَّهُ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَنِسَآءٌ مُّؤْمِنَاتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَئُوهُمْ فَتُصِیبَکُم مِّنْهُم مَّعَرَّةٌ بِغَیْرِ عِلْمٍ لِّیُدْخِلَ اللَّهُ فِى رَحْمَتِهِ مَن یَشَآءُ لَوْ تَزَیَّلُواْ لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرواْ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِیماً

ترجمه
آنان کسانى هستند که کفر ورزیدند و شما را از مسجد الحرام و قربانى‏هاى نگاه داشته شده را از رسیدن به محل قربانگاه باز داشتند و اگر مردان و زنان با ایمانى (در مکّه) نبودند که (به خاطر فرمان حمله) آنان را نشناخته پایمال کنید و ناآگاهانه از سوى مسلمانان، کشته شده و به شما ضرر برسد (ما فرمان جنگ و حمله به مکّه و مبارزه با این کفّار را صادر مى‏کردیم، ولى این فرمان را ندادیم) تا خداوند هر کس را بخواهد، در رحمت خود داخل کند. اگر (مؤمنان و مشرکان) از هم جدا بودند، قطعاً کسانى از اهل مکّه را که کفر ورزیدند، به عذابى دردناک عذاب مى‏ کردیم.


«معکوف»، به معناى ممنوع و محبوس است، «الهدى معکوفا» یعنى حیوانى که براى قربانى مشخص شده را محبوس مى ‏کنند تا به قربانگاه برسد. معتکف نیز به کسى گفته مى‏ شود که براى هدف مقدّسى، خود را به نوعى محبوس و پایبند مکان یا چیزى مى‏ کند.
«مَعرّه» به معناى ضرر و زیان است و «تَزیّلوا» به معناى تفکیک و جداسازى است.
دلیل پذیرش صلح حدیبیّه این بود که اگر خداوند براى نابود کردن کفّارى که مانع شما و رسیدن قربانى شما به قربانگاه شدند، فرمان حمله مى‏ داد، شما به مکّه هجوم برده و مسلمانان بى دفاعى که در آن جا مقیم بودند و شما آنان را نمى‏ شناختید، در زیر هجوم و حمله شما، خونشان به ناحق ریخته مى‏ شد و در این صورت شما گرفتار خونبها مى‏ شدید، پس یکى از دلایل صلح حدیبیّه، حفظ خون مسلمانان مقیم در مکّه بود.
امام حسن (ع) در مورد دلیل پذیرش صلح با معاویه این چنین فرمود: «فانّى ترکتُه لصلاح الاُمّة و حقن دمائها» من جنگ را رها کردم به خاطر مصلحت امّت و حفظ خون آنان.
حساب مسلمانان مستضعف که شما ناشناخته آنان را بکشید، از حساب مسلمانانى که آگاهانه خود را در جبهه‏ کفر و سپر کفّار قرار داده ‏اند جداست، در بخش اول آیه مى ‏فرماید: نباید حمله کرد، امّا در بخش دوم، کشتن مسلمانانى که خود را سپر کفر قرار داده‏ اند، جایز دانسته است.



پیام ها
1- مشرکان مکّه با آن همه کفر و عناد، به صلح با مسلمانان تن دادند. «کفّ ایدیهم... هم الّذین کفروا»
2- قربانى در مناسک حج، جایگاه ویژه‏ اى دارد. (یکى از جرم‏ هاى کفّار، جلوگیرى از رسیدن قربانى به قربانگاه ذکر شده است.) «و الهدى معکوفاً أن یبلغ مَحِلّه»
3- فلسفه جنگ یا صلحِ خود را براى پیروان بیان کنید. «لو لارجال مؤمنون» (فرمان‏هاى الهى داراى دلیل و فلسفه است و دلیل صلح حدیبیّه این بود که مسلمانان ناشناخته کشته نشوند.)
4- رعایت مسئله اهم و مهم، یک قانون عقلى، شرعى وعرفى است. «لولارجال...» (آرى، در شرایطى حفظ خون مسلمانان، مهم‏تر از حمله به کفّار است.)
5 - خون مسلمان محترم است و مرد و زن ندارد. «رجال مؤمنون و نساء مؤمنات»
6- آسیب رساندن به مسلمانان حتّى از روى ناآگاهى، مسئولیّت و بازخواست دارد. «لولا رجال... لم تعلموهم»
7- خداوند، خواهان دور ماندن ساحت مؤمنان از هر لکّه ننگ و بدنامى است. «فتصیبکم منهم معرّة»
8 - رهبرى جامعه اسلامى باید همه جوانب و آثار و عوارض فرمان خود را محاسبه کند. «لم تعلموهم ان تطئوهم فتصیبکم منهم معرّة» تا ناخواسته به بى‏گناهى آسیبى نرسد.
9- بهانه به دست دشمن ندهید. «تصیبکم منهم معرّة بغیر علم» اگر فرمان حمله به مکّه صادر مى ‏شد و مسلمانان ناشناخته کشته مى‏ شدند، دشمنان این حرکت را وسیله تبلیغات خود قرار مى ‏دادند و مى‏ گفتند مسلمانان به خودشان نیز رحم نمى ‏کنند.
10- گاهى صلح، زمینه ‏ساز گسترش اسلام مى‏ شود. «و لولا رجال... لیدخل اللّه فى رحمته من یشاء»
11- کفّار، مستحق عذاب حتمى الهى هستند. «لو تزّیلوا لعذّبنا الّذین کفروا منهم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی