- 2919
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 و 19 سوره فتح
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 18 و 19
لَقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِیباً
وَمَغَانِمَ کَثِیرَةً یَأْخُذُونَهَا وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً
ترجمه
همانا خداوند از مؤمنان راضى شد، آنگاه که (در حدیبیّه) زیر آن درخت با تو بیعت کردند، پس خداوند آنچه را در دلهایشان (از ایمان و صداقت) بود، دانست، بنابراین آرامش را بر آنان نازل کرد و پیروزى نزدیکى را پاداش آنان قرار داد.
و غنایم بسیارى که به چنگ خواهند آورد، و خداوند عزیز و حکیم است.
رسم چنین بوده که پس از آنکه قرارداد و معامله اى صورت مى گرفت، دو طرف قرارداد و معامله با یکدیگر دست مى دادند که به آن بیعت مىگفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذیرش پیمانى که با دست دادن اعلان موافقت مىشود، بیعت گفته شده است.
بیعت، یک تعهد شرعى است که وفاى به آن لازم و شکستن آن حرام است و عقاب دارد.
بیعت مردم با پیامبر و امام، منافاتى با تعیین و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زیرا خداوند، پیامبر یا امام را تعیین مى کند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بیعت مى کنند.
مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حدیبیّه که مردم پاى آن درخت با پیامبر بیعت کردند و این بیعت، به دلیل اعلام رضایت خداوند از بیعت کنندگان «رضى اللّه»، «بیعت رضوان» نام گرفت.
پیام ها
1- ایمانى مورد رضایت خداوند است که همراه با وفادارى نسبت به پیامبرش باشد. «لله رضى اللّه عن المؤمنین اذ یبایعونک»
2- دین از سیاست جدا نیست. رضایت خداوند از مؤمنانى است که در مسائل اجتماعى و سیاسى با پیامبرشان بیعت نمایند. «رضى اللّه... اذ یبایعونک»
3- براى ثبت حوادث مهم، نام بردن از نشانه لازم است. «یبایعونک تحت الشّجرة»
4- الطاف الهى، مخصوص کسانى است که برخوردهای شان از سر اخلاص و صداقت باشد. «فعلم ما فى قلوبهم... فانزل السّکینة علیهم»
5 - آرامش، هدیه اى الهى است که از طرف خدا، تنها بر مؤمنان نازل مىشود. «فانزل السّکینة»
6- نیّت خالص و صادقانه، منافاتى با کامیابى هاى مادّى ندارد. «فعلم ما فى قلوبهم... و مغانم کثیرة»
7- وفادارى نسبت به فرستاده الهى، رمز دریافت الطاف دنیوى و اخروى است. «رضى اللّه... أنزل السّکینة... و مغانم کثیرة»
8 - نعمتهاى معنوى، بالاتر از نعمتهاى مادّى است. ابتدا فرمود: «رضى اللّه - انزل السّکینة» و سپس فرمود: «و مغانم کثیرة»
9- یک حرکت خالصانه از انسان، الطاف متعدّد الهى را در پى دارد. «یبایعونک - فانزل السّکینة... و أثابهم... و مغانم»
10- آرامش، مقدّمه پیروزى است. «فانزل السّکینة... و أثابهم فتحاً»
11- پیروزىها را از لطف خداوند بدانیم. «اثابهم فتحاً» چنانکه در آیه اول این سوره خواندیم: «انّا فتحنا لک»
12- اگر جهت رضاى خداوند تلاش کنیم و با وفادارى به پیامبرش خود را مستعد و لایق سازیم، وعدههاى خداوند حکیمانه و بر اعطاى وعده ها، قادر است. «کان اللّه عزیزا حکیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِیباً
وَمَغَانِمَ کَثِیرَةً یَأْخُذُونَهَا وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً
ترجمه
همانا خداوند از مؤمنان راضى شد، آنگاه که (در حدیبیّه) زیر آن درخت با تو بیعت کردند، پس خداوند آنچه را در دلهایشان (از ایمان و صداقت) بود، دانست، بنابراین آرامش را بر آنان نازل کرد و پیروزى نزدیکى را پاداش آنان قرار داد.
و غنایم بسیارى که به چنگ خواهند آورد، و خداوند عزیز و حکیم است.
رسم چنین بوده که پس از آنکه قرارداد و معامله اى صورت مى گرفت، دو طرف قرارداد و معامله با یکدیگر دست مى دادند که به آن بیعت مىگفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذیرش پیمانى که با دست دادن اعلان موافقت مىشود، بیعت گفته شده است.
بیعت، یک تعهد شرعى است که وفاى به آن لازم و شکستن آن حرام است و عقاب دارد.
بیعت مردم با پیامبر و امام، منافاتى با تعیین و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زیرا خداوند، پیامبر یا امام را تعیین مى کند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بیعت مى کنند.
مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حدیبیّه که مردم پاى آن درخت با پیامبر بیعت کردند و این بیعت، به دلیل اعلام رضایت خداوند از بیعت کنندگان «رضى اللّه»، «بیعت رضوان» نام گرفت.
پیام ها
1- ایمانى مورد رضایت خداوند است که همراه با وفادارى نسبت به پیامبرش باشد. «لله رضى اللّه عن المؤمنین اذ یبایعونک»
2- دین از سیاست جدا نیست. رضایت خداوند از مؤمنانى است که در مسائل اجتماعى و سیاسى با پیامبرشان بیعت نمایند. «رضى اللّه... اذ یبایعونک»
3- براى ثبت حوادث مهم، نام بردن از نشانه لازم است. «یبایعونک تحت الشّجرة»
4- الطاف الهى، مخصوص کسانى است که برخوردهای شان از سر اخلاص و صداقت باشد. «فعلم ما فى قلوبهم... فانزل السّکینة علیهم»
5 - آرامش، هدیه اى الهى است که از طرف خدا، تنها بر مؤمنان نازل مىشود. «فانزل السّکینة»
6- نیّت خالص و صادقانه، منافاتى با کامیابى هاى مادّى ندارد. «فعلم ما فى قلوبهم... و مغانم کثیرة»
7- وفادارى نسبت به فرستاده الهى، رمز دریافت الطاف دنیوى و اخروى است. «رضى اللّه... أنزل السّکینة... و مغانم کثیرة»
8 - نعمتهاى معنوى، بالاتر از نعمتهاى مادّى است. ابتدا فرمود: «رضى اللّه - انزل السّکینة» و سپس فرمود: «و مغانم کثیرة»
9- یک حرکت خالصانه از انسان، الطاف متعدّد الهى را در پى دارد. «یبایعونک - فانزل السّکینة... و أثابهم... و مغانم»
10- آرامش، مقدّمه پیروزى است. «فانزل السّکینة... و أثابهم فتحاً»
11- پیروزىها را از لطف خداوند بدانیم. «اثابهم فتحاً» چنانکه در آیه اول این سوره خواندیم: «انّا فتحنا لک»
12- اگر جهت رضاى خداوند تلاش کنیم و با وفادارى به پیامبرش خود را مستعد و لایق سازیم، وعدههاى خداوند حکیمانه و بر اعطاى وعده ها، قادر است. «کان اللّه عزیزا حکیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است