display result search
منو
تفسیر آیه 7 و 6 سوره فتح

تفسیر آیه 7 و 6 سوره فتح

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 221 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 6 و 7

وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ الظَّآنِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دَآئِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَآءَتْ مَصِیراً

وَ للَّهِ‏ِ جُنُودُ السَّمَوَاتِ والْأَرْضِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً

ترجمه
و مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خداوند گمان بد دارند، (و مى ‏گویند خداوند پیامبرش را یارى نخواهد کرد،) عذاب کند، بدى بر آنها احاطه کرده است، خداوند بر آنان غضب کرده و از رحمت خود دورشان ساخته و برایشان جهنّم را آماده کرده است که بد سرانجامى است.
و لشکریان آسمان‏ها و زمین براى خداوند است و خدا شکست‏ ناپذیر حکیم است.


«دائرة السوء» به معناى حادثه‏ى تلخ و فراگیر است.
پس از بیان الطاف چهارگانه خداوند بر پیامبر اکرم‏ و همچنین بر مؤمنان در آیات قبل، در این آیه، چند تهدید براى منافقان و مشرکان بیان شده است.
در این آیه، نام منافق قبل از مشرک آمده، گویا نفاق از شرک و منافق از مشرک بدتر است.
ممکن است مراد از عذاب منافقان و مشرکان، عذاب آخرت نباشد، بلکه عذاب و تنگناهاى خط نفاق و شرک باشد که پس از صلح حدیبیّه و فتح مکّه گریبانگیر آنان مى ‏شود.
در حدیث مى‏ خوانیم: خداوند هیچ بنده ‏اى را پس از توبه و استغفار، عذاب نمى‏ کند مگر به خاطر سوء ظنّ به خدا و امیدوار نبودن به او. آنگاه امام این آیه را تلاوت فرمودند.
عبارتِ «للّه جنود السّموات و الارض» یک بار براى لطف به مؤمنان در آیه 4 آمد و یکبار نیز در این آیه براى قهر و عذاب آمده است.
امّا آنجا که خداوند لشکریانى براى خیر رسانى به مؤمنان مى‏ فرستد، خود را با کلمه «علیما حکیما» توصیف فرموده، ولى آنجا که لشکریان را براى قهر و عذاب مى‏فرستد، خود را با «عزیزاً حکیما» ستوده است، و این به خاطر آن است که به مؤمنان بگوید: تمام کارهاى شما را مى‏ دانم و به مخالفان بگوید: سر و کار شما با قدرتى شکست‏ ناپذیر است. ولى در هر دو حال، کار ما حکیمانه است نه از روى انتقام و کینه و عقده و امثال آن .



پیام ها
1- تشویق خوبان و تهدید منحرفان، در کنار هم لازم است. «لیدخل المؤمنین... و یعذّب المنافقین...»
2- ممکن است حادثه ‏اى براى عدّه ‏اى مفید و براى دیگران عذاب باشد. فتح مبین براى مؤمنان لطف الهى و براى دیگران عذاب بود. «لیغفر... لیدخل... یعذب»
3- زنان، در کسب فضایل یا رذایل، مانند مردانند. «المؤمنین و المؤمنات... المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات»
4- سوء ظنّ به خدا، کار منافقان و مشرکان است وگرنه مؤمنان، امید و عشق و توکّل به خدا دارند. «الظانین باللّه ظنّ السوء»
5 - منافقان و مشرکان، در شیطنت و انحراف، همفکر و همراه یکدیگرند. «الظانین باللّه ظنّ السّوء»
6- مؤمن به خاطر ایمانش، در سکینه و آرامش است، ولى مشرک و منافق به دلیل انحراف و سوء ظنّ به خدا، گرفتار اضطراب و ناآرامى هستند. «دائرة السوء»
7- منافق و مشرک، در دنیا و آخرت از رحمت الهى به دور هستند. «غضب اللّه علیهم و لعنهم و اعدّ لهم جهنّم و ساءت مصیراً»
8 - خداوند، کار خود را از طریق اسباب و علل انجام مى‏دهد. «للّه جنود...»
9- خداوند هم براى لطف به مؤمنان لشکریان فراوان دارد و هم براى نزول قهر بر غضب‏شدگان. «للّه جنود...»
10- مانور قدرت الهى، براى ایجاد تقوا و عشق، کارساز است. «للّه جنود السموات و الارض»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی