- 2265
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 سوره محمد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 31
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَاْ أَخْبَارَکُمْ
ترجمه
ما قطعاً شما را مى آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم کرد.
«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى کشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه» و گاهى به معناى ایجاد زمینه هاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند این آیه. «نَبلوا اخبارکم»
جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است.
در آیه قبل خواندیم که خداوند عملکرد ما را مىداند، «و اللّه یعلم أعمالکم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابراین آزمایش براى آن است که مردم کارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا کیفر را پیدا نمایند. همان گونه که ما شغل افراد را مى دانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمى دهیم، بلکه باید از آنان کارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند.
تفکیک انسانها از یکدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول، انسانها با کفر و ایمان جداسازى مى شود و در مرحله دوم، اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفکیک مى یابند و در مرحله سوم، جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابراین آزمایشهاى الهى یکى پس از دیگرى ادامه دارد.
از آیه 16 تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شد که به جمع بندى آن اشاره مى کنیم:
1. تحقیر گفته هاى پیامبر. «ماذا قال آنفا»
2. ترس از فرمان جهاد. «ذکر فیها القتال رایت الّذین فى قلوبهم مرض ینظرون الیک نظر المغشىّ علیه»
3. فساد در زمین و قطع رحم. «تفسدوا فى الارض و تقطّعوا ارحامکم»
4. ارتداد و برگشت از حق. «ارتدّوا على ادبارهم من بعد ما تبیّن»
5. به وعده هاى شیطان فریفته مى شوند. «الشیطان سوّل لهم و املى لهم»
6. توطئه گرى و اعلام همکارى با سایر مخالفان. «سنطیعکم فى بعض الامر»
7. پیروى از کارهایى که سبب خشم الهى است. «اتّبعوا ما اسخط اللّه»
8. ناخشنودى از کارهایى که سبب رضاى الهى است. «کرهوا رضوانه»
9. کینه توزى. «ام حسب الّذین فى قلوبهم مرض ان لن یخرج اللّه اضغانهم»
در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت هنگام جان دادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مى نماید.
پیام ها
1- آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یکى از سنّتهاى الهى است. «و لنبلونّکم» (حرف لام و نون تأکید، نشانه قطعى بودن آن است)
2- یکى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسانها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مى شوند. «حتّى نعلم المجاهدین منکم»
3- در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منکم والصابرین»
4- ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مى گیرند. «نبلوا اخبارکم»
5 - معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمونهاى عملى است. «نبلوا اخبارکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَاْ أَخْبَارَکُمْ
ترجمه
ما قطعاً شما را مى آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم کرد.
«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى کشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه» و گاهى به معناى ایجاد زمینه هاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند این آیه. «نَبلوا اخبارکم»
جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است.
در آیه قبل خواندیم که خداوند عملکرد ما را مىداند، «و اللّه یعلم أعمالکم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابراین آزمایش براى آن است که مردم کارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا کیفر را پیدا نمایند. همان گونه که ما شغل افراد را مى دانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمى دهیم، بلکه باید از آنان کارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند.
تفکیک انسانها از یکدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول، انسانها با کفر و ایمان جداسازى مى شود و در مرحله دوم، اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفکیک مى یابند و در مرحله سوم، جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابراین آزمایشهاى الهى یکى پس از دیگرى ادامه دارد.
از آیه 16 تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شد که به جمع بندى آن اشاره مى کنیم:
1. تحقیر گفته هاى پیامبر. «ماذا قال آنفا»
2. ترس از فرمان جهاد. «ذکر فیها القتال رایت الّذین فى قلوبهم مرض ینظرون الیک نظر المغشىّ علیه»
3. فساد در زمین و قطع رحم. «تفسدوا فى الارض و تقطّعوا ارحامکم»
4. ارتداد و برگشت از حق. «ارتدّوا على ادبارهم من بعد ما تبیّن»
5. به وعده هاى شیطان فریفته مى شوند. «الشیطان سوّل لهم و املى لهم»
6. توطئه گرى و اعلام همکارى با سایر مخالفان. «سنطیعکم فى بعض الامر»
7. پیروى از کارهایى که سبب خشم الهى است. «اتّبعوا ما اسخط اللّه»
8. ناخشنودى از کارهایى که سبب رضاى الهى است. «کرهوا رضوانه»
9. کینه توزى. «ام حسب الّذین فى قلوبهم مرض ان لن یخرج اللّه اضغانهم»
در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت هنگام جان دادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مى نماید.
پیام ها
1- آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یکى از سنّتهاى الهى است. «و لنبلونّکم» (حرف لام و نون تأکید، نشانه قطعى بودن آن است)
2- یکى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسانها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مى شوند. «حتّى نعلم المجاهدین منکم»
3- در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منکم والصابرین»
4- ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مى گیرند. «نبلوا اخبارکم»
5 - معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمونهاى عملى است. «نبلوا اخبارکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است