- 1515
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 14 سوره محمد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 14
أَفَمَن کَانَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ کَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُواْ أَهْوَآءَهُم
ترجمه
پس آیا کسى که بر دلیل روشنى از طرف پروردگارش است، همچون کسى است که بدى کردارش در نظرش آراسته شده و از هوسهایش پیروى کرده است؟
«بیّنه» در اصل به چیزى مى گویند که میان دو چیز فاصله و جدایى ایجاد مى کند به گونه اى که دیگر هیچ گونه ربط و اتصالى با هم نداشته باشند. به همین خاطر به دلیل روشن و آشکارى که حقّ را از باطل جدا مىکند «بیّنه» مى گویند.
پیامبر با منطق و بیّنه به سراغ مردم مى آید، ولى مردم با خوب پنداشتن راه خود و پیروى از هوسهاى خویش با او برخورد مى کنند.
رسالت پیامبر اسلام همراه با بیّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پیش خود حرفى ندارد و بر این امر تأکید مى ورزد. «انّى على بیّنة من ربّى»
پیام ها
1- تکیه گاه مؤمن، دلیل و برهان است، «بیّنة من ربّه» امّا کفّار به پندار و هوس خویش تکیه دارند. «زیّن له سوء عمله»
2- خودمحورى، نقطه مقابل خدامحورى است. کسى که در برابر دلیل و استدلال تواضع نکند، پیرو هوسهاى خود و دیگران خواهد شد. «بیّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
3- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر کجا مىخواهد دست به کار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایى مىزند. «زیّن له سوء عمله»
4- مقتضاى ربوبیّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بیّنة من ربّه»
5 - بعضى از کارها داراى قبح ذاتى است. یعنى ذات و حقیقت آن عوض نمى شود گرچه زیباسازى و تقلّب صورت بگیرد. «زیّن له سوء عمله»
6- انسان براى رسیدن به خواسته هاى نفسانى، کارهاى زشت را به گونه اى توجیه مى کند که انجام آن زیبا و پسندیده باشد. «زیّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَمَن کَانَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ کَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُواْ أَهْوَآءَهُم
ترجمه
پس آیا کسى که بر دلیل روشنى از طرف پروردگارش است، همچون کسى است که بدى کردارش در نظرش آراسته شده و از هوسهایش پیروى کرده است؟
«بیّنه» در اصل به چیزى مى گویند که میان دو چیز فاصله و جدایى ایجاد مى کند به گونه اى که دیگر هیچ گونه ربط و اتصالى با هم نداشته باشند. به همین خاطر به دلیل روشن و آشکارى که حقّ را از باطل جدا مىکند «بیّنه» مى گویند.
پیامبر با منطق و بیّنه به سراغ مردم مى آید، ولى مردم با خوب پنداشتن راه خود و پیروى از هوسهاى خویش با او برخورد مى کنند.
رسالت پیامبر اسلام همراه با بیّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پیش خود حرفى ندارد و بر این امر تأکید مى ورزد. «انّى على بیّنة من ربّى»
پیام ها
1- تکیه گاه مؤمن، دلیل و برهان است، «بیّنة من ربّه» امّا کفّار به پندار و هوس خویش تکیه دارند. «زیّن له سوء عمله»
2- خودمحورى، نقطه مقابل خدامحورى است. کسى که در برابر دلیل و استدلال تواضع نکند، پیرو هوسهاى خود و دیگران خواهد شد. «بیّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
3- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر کجا مىخواهد دست به کار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایى مىزند. «زیّن له سوء عمله»
4- مقتضاى ربوبیّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بیّنة من ربّه»
5 - بعضى از کارها داراى قبح ذاتى است. یعنى ذات و حقیقت آن عوض نمى شود گرچه زیباسازى و تقلّب صورت بگیرد. «زیّن له سوء عمله»
6- انسان براى رسیدن به خواسته هاى نفسانى، کارهاى زشت را به گونه اى توجیه مى کند که انجام آن زیبا و پسندیده باشد. «زیّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است