display result search
منو
تفسیر آیه 14 سوره محمد

تفسیر آیه 14 سوره محمد

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 173 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 14

أَفَمَن کَانَ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ کَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُواْ أَهْوَآءَهُم‏

ترجمه
پس آیا کسى که بر دلیل روشنى از طرف پروردگارش است، همچون کسى است که بدى کردارش در نظرش آراسته شده و از هوس‏هایش پیروى کرده است؟


«بیّنه» در اصل به چیزى مى ‏گویند که میان دو چیز فاصله و جدایى ایجاد مى‏ کند به گونه ‏اى که دیگر هیچ گونه ربط و اتصالى با هم نداشته باشند. به همین خاطر به دلیل روشن و آشکارى که حقّ را از باطل جدا مى‏کند «بیّنه» مى‏ گویند.
پیامبر با منطق و بیّنه به سراغ مردم مى‏ آید، ولى مردم با خوب پنداشتن راه خود و پیروى از هوس‏هاى خویش با او برخورد مى ‏کنند.
رسالت پیامبر اسلام همراه با بیّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پیش خود حرفى ندارد و بر این امر تأکید مى ‏ورزد. «انّى على بیّنة من ربّى»

پیام ها
1- تکیه‏ گاه مؤمن، دلیل و برهان است، «بیّنة من ربّه» امّا کفّار به پندار و هوس خویش تکیه دارند. «زیّن له سوء عمله»
2- خودمحورى، نقطه مقابل خدامحورى است. کسى که در برابر دلیل و استدلال تواضع نکند، پیرو هوس‏هاى خود و دیگران خواهد شد. «بیّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
3- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر کجا مى‏خواهد دست به کار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایى مى‏زند. «زیّن له سوء عمله»
4- مقتضاى ربوبیّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بیّنة من ربّه»
5 - بعضى از کارها داراى قبح ذاتى است. یعنى ذات و حقیقت آن عوض نمى‏ شود گرچه زیباسازى و تقلّب صورت بگیرد. «زیّن له سوء عمله»
6- انسان براى رسیدن به خواسته‏ هاى نفسانى، کارهاى زشت را به گونه ‏اى توجیه مى ‏کند که انجام آن زیبا و پسندیده باشد. «زیّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی