display result search
منو
تفسیر آیه 17 و 18 سوره احقاف

تفسیر آیه 17 و 18 سوره احقاف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 162 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف - آیه 17 و 18

وَالَّذِى قَالَ لِوَالِدَیْهِ أُفٍّ لَّکُمَآ أَتَعِدَانِنِى أَنْ أُخْرَجَ وَقَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِن قَبْلِى وَهُمَا یَسْتَغِیثَانِ اللَّهَ وَیْلَکَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَیَقُولُ مَا هَذَآ إِلَّا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ‏

أُوْلَئِکَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِى أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْجِنِ‏ّ وَالْإِنسِ إِنَّهُمْ کَانُواْ خَاسِرِینَ

ترجمه
و آنکه به والدین خود گفت: اُفّ بر شما! آیا به من وعده مى‏دهید که (پس از مرگ از گور) خارج گردم، در حالى که نسل‏هاى بسیارى پیش از من گذشته اند (و هرگز زنده نشده ‏اند)؟ ولى والدین او، خدا را به فریادرسى مى‏خوانند (و به او مى‏گویند:) واى بر تو! ایمان بیاور! قطعاً وعده خداوند حق است، امّا او مى‏گفت: این (وعده‏ها) جز افسانه پیشینیان نیست.
آنان کسانى هستند که در میان اقوام کافرى از جن و انس که پیش از آنان بودند، عذاب خدا بر آنان قطعى شده است، حتماً آنان زیانکارانند.


«اُف» به معناى اعلام بى‏زارى و ابراز ناخشنودى و نوعى توهین و تحقیر و بى‏ادبى است.
در آیه قبل، آثار احسان به والدین و ایمان به خدا و شکر نعمت‏هاى الهى که همان بهشت جاودان است، مطرح شد، در این آیه چهره‏ى فرزند نااهل و سرانجام شوم و خسارت‏بار او ترسیم مى‏شود تا شیوه سخن و رفتار و عاقبت دو نوع فرزند، با یکدیگر مقایسه شود.
مقصود از حشر مردم در جهان آخرت، محشور شدن همه مردم در یک زمان و مکان است، نه آنکه هر چند صباحى گروهى از مردگان در این دنیا زنده شوند که این فرزند نااهل به والدین خود مى‏گوید: چرا گروه‏هاى قبلى زنده نشده‏اند؟
کسى‏که ایمان به معاد ندارد، هستى و استعدادها و نعمت‏هاى خود را با بهاى ناچیز و اهداف زود گذر معامله مى‏کند و در قیامت دست‏خالى مانده و سرمایه ‏اش هدر رفته و اهل حسرت و خسارت است.


پیام ها
1- فرزند نااهل به والدین خود بدگویى و بى‏ادبى مى‏کند: «اُفّ لکما» ولى والدین با ایمان و دلسوز، براى هدایت فرزند خود، هم از خدا استمداد مى‏کنند و هم او را به خوبى‏ها امر و از بدى‏ها نهى مى ‏کنند. «یستغیثان اللّه ویلک آمن»
2- معمولاً منکر معاد، نه استدلال دارد نه ادب. «اُفّ لکما أتعداننى»
3- فرزند، آزاد و مستقل و مسئول اعمال خویش است. «أتعداننى أن اخرج... ویلک آمن»
4- والدین در قبال ارشاد و هدایت فرزندان خود مسئول هستند، گرچه پاسخ مثبت نگیرند. «أتعداننى ان اخرج... ویلک آمن»
5 - والدین، در کنار رشد و تغذیه جسمى فرزند، مسئول رشد معنوى او نیز هستند. «حملته... بلغ اشدّه... هما یستغیثان... ویلک آمن»
6- والدین، با یادآورى معاد و عاقبت اندیشى، فرزندان خود را تربیت کنند. «آمن انّ وعد اللّه حق»
7- ایمان نداشتن به معاد، سبب بى‏تعهدى فرزند حتّى در برابر والدین مى‏شود. «اُفّ لکما... ما هذا الا اساطیر الاولین»
8 - منکران معاد، مؤمنان را مرتجع و متحجّر مى‏دانند و خود را نواندیش. «ما هذا الاّ اساطیر الاولین»
9- کفر به معاد و بدگویى و بى‏ادبى گستاخى در برابر والدین، عذاب قطعى را به دنبال دارد. «قال لوالدیه افّ... اولئک الّذین حق علیهم القول»
10- لجاجت فرزندان در کفر، مانع استجابت دعاى والدین در حق آنان مى‏شود. «و هما یستغیثان اللّه... حقّ علیهم القول»
11- سنّت خداوند نسبت به همه منحرفان یکسان است. «حق علیهم القول فى امم قد خلت من قبلهم»
12- کفر و انکار معاد، در میان جن و انس سابقه طولانى دارد. «اُمم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس»
13- جن نیز موجودى مثل انسان؛ داراى تکلیف، تمدّن، مرگ و میر، حساب و کتاب و دریافت کیفر و پاداش است. «امم... من الجنّ و الانس»
14- انکار معاد و انحراف فکرى، خسارت سنگین در پى‏دارد. «انهم کانوا خاسرین»
15- گستاخى در برابر والدین، حتّى با گفتن کوچکترین حرفى، جرمى بزرگ و مورد نکوهش قرآن و مایه‏ خسارت انسان است. «اُفّ لکما... کانوا خاسرین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:11

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی