- 2267
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر ایه 9 سوره احقاف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف - آیه 9
قُلْ مَا کُنتُ بِدْعاً مِّنَ الرُّسُلِ وَمَآ أَدْرِى مَا یُفْعَلُ بِى وَلَا بِکُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَى إِلَىَّ وَمَآ أَنَاْ إِلَّا نَذِیرٌ مُّبِینٌ
ترجمه
بگو: من در میان پیامبران، بى سابقه نیستم و نمى دانم با من و شما چگونه عمل خواهد شد و جز آنچه به من وحى مى شود از چیز دیگرى پیروى نمى کنم و من جز هشدار دهنده اى آشکار نیستم.
«بِدع» به معناى پدیده نوظهور و بىسابقه است. مخالفان به گونه اى با پیامبر برخورد مى کردند که گویا تا به حال هیچ پیامبرى نیامده و این امرى نوظهور است.
پیامبر، آنچه را از غیب آماده و مطلع است که خداوند به او عطا کند، «تلک من انباء الغیب نوحیها الیک»و بدون عطا و وحى و تعلیم الهى، هیچ کس از غیب و آینده خبر ندارد. چنانکه قرآن مى فرماید: «فلا یظهر على غیبه احداً الاّ مَن ارتضى من رسول»
پیامبر، در سخن جز وحى نمى گوید، «ما یَنطقُ عن الهوى اِن هو الاّ وحىٌ یوحى» و در عمل جز از وحى پیروى نمى کند، «ان اتّبع الا ما یوحى الىّ» بنابراین کلام و سیره پیامبر براى مردم حجّت و الگو است.
پیام ها
1- پیامبر اکرم مأمور پاسخگویى به شبهات است. «قل...»
2- رهبران الهى، حتّى در شیوه دفاع از حقّانیّت خود، طبق دستور خدا عمل مى کنند. «قل ما کنتُ...»
3- بعثت پیامبران و رسالت آنان، یک جریان مستمر در طول تاریخ بوده است. «ما کنت بدعاً من الرسل»
4- باید شبهات را با منطق و مدارا پاسخ داد. مخالفان مى گفتند: «سحر مبین... افتراه» ولى پیامبر مى فرمود: «کفى باللّه شهیداً... ما کنتُ بدعاً من الرسل»
5 - چون مردم در برابر مسائل جدید و نوظهور حساسیّت نشان مى دهند، بیان سابقه و تاریخ گذشته لازم است. «قل ما کنتُ بدعاً من الرسل»
6- لازمه رسالت، دانستن همه چیز نیست. «ما ادرى»
7- رهبر باید با مردم صادقانه سخن بگوید. «و ما ادرى ما یفعل بى ولا بکم»
8 - در بیان مشترکات، اول از خود شروع کنید بعد دیگران. «ما یفعل بى ولا بکم»
9- وظیفه پیامبر، اجبار مردم به ایمان آوردن نیست، وظیفه او هشدار و اعلام خطر است. «ما أنا الاّ نذیر مبین»
10- براى مردم غافل، هشدار دادن از امید دادن لازمتر است. «ما أنا الاّ نذیر مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ مَا کُنتُ بِدْعاً مِّنَ الرُّسُلِ وَمَآ أَدْرِى مَا یُفْعَلُ بِى وَلَا بِکُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَى إِلَىَّ وَمَآ أَنَاْ إِلَّا نَذِیرٌ مُّبِینٌ
ترجمه
بگو: من در میان پیامبران، بى سابقه نیستم و نمى دانم با من و شما چگونه عمل خواهد شد و جز آنچه به من وحى مى شود از چیز دیگرى پیروى نمى کنم و من جز هشدار دهنده اى آشکار نیستم.
«بِدع» به معناى پدیده نوظهور و بىسابقه است. مخالفان به گونه اى با پیامبر برخورد مى کردند که گویا تا به حال هیچ پیامبرى نیامده و این امرى نوظهور است.
پیامبر، آنچه را از غیب آماده و مطلع است که خداوند به او عطا کند، «تلک من انباء الغیب نوحیها الیک»و بدون عطا و وحى و تعلیم الهى، هیچ کس از غیب و آینده خبر ندارد. چنانکه قرآن مى فرماید: «فلا یظهر على غیبه احداً الاّ مَن ارتضى من رسول»
پیامبر، در سخن جز وحى نمى گوید، «ما یَنطقُ عن الهوى اِن هو الاّ وحىٌ یوحى» و در عمل جز از وحى پیروى نمى کند، «ان اتّبع الا ما یوحى الىّ» بنابراین کلام و سیره پیامبر براى مردم حجّت و الگو است.
پیام ها
1- پیامبر اکرم مأمور پاسخگویى به شبهات است. «قل...»
2- رهبران الهى، حتّى در شیوه دفاع از حقّانیّت خود، طبق دستور خدا عمل مى کنند. «قل ما کنتُ...»
3- بعثت پیامبران و رسالت آنان، یک جریان مستمر در طول تاریخ بوده است. «ما کنت بدعاً من الرسل»
4- باید شبهات را با منطق و مدارا پاسخ داد. مخالفان مى گفتند: «سحر مبین... افتراه» ولى پیامبر مى فرمود: «کفى باللّه شهیداً... ما کنتُ بدعاً من الرسل»
5 - چون مردم در برابر مسائل جدید و نوظهور حساسیّت نشان مى دهند، بیان سابقه و تاریخ گذشته لازم است. «قل ما کنتُ بدعاً من الرسل»
6- لازمه رسالت، دانستن همه چیز نیست. «ما ادرى»
7- رهبر باید با مردم صادقانه سخن بگوید. «و ما ادرى ما یفعل بى ولا بکم»
8 - در بیان مشترکات، اول از خود شروع کنید بعد دیگران. «ما یفعل بى ولا بکم»
9- وظیفه پیامبر، اجبار مردم به ایمان آوردن نیست، وظیفه او هشدار و اعلام خطر است. «ما أنا الاّ نذیر مبین»
10- براى مردم غافل، هشدار دادن از امید دادن لازمتر است. «ما أنا الاّ نذیر مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است