display result search
منو
تفسیر آیه 4 سوره احقاف

تفسیر آیه 4 سوره احقاف

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 146 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف- آیه 4

قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِى مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّمَوَاتِ ائْتُونِى بِکِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَآ أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ‏

ترجمه
بگو: آیا آنچه را به جاى خداوند مى‏ خوانید، دیده ‏اید؟ به من نشان دهید که چه چیزى را از زمین آفریده ‏اند، یا در (آفرینش) آسمان‏ها چه مشارکتى داشته ‏اند؟ اگر راستگو هستید، کتابى پیش از این (قرآن) یا نشانه‏ اى علمى (بر ادّعاى خود) براى من بیاورید.


«أثارة» به معناى آثار باقیمانده و نشانه‏ هاى وجود چیزى است.
مشرکان نیز قبول داشتند که آفریدگار آسمان‏ها و زمین خداوند است. «و لئن سئلتهم من خلق السّموات و الارض لیقولن اللّه» لذا خداوند آنها را توبیخ مى‏ کند که چرا به سراغ بت‏ها و دیگران مى‏ روند و به جاى خدا، آنها را مى‏ پرستند و از آنان کمک مى‏ خواهند.
منطق توحید به قدرى قوى و مستدل است که مى‏توان با آن به مجادله با مشرکان پرداخت و آنان را محکوم کرد.
امام باقر (ع) فرمود: مراد از «کتاب» در این آیه، تورات و انجیل و مراد از «علم»، سخنان جانشینان انبیاست.



پیام ها
1- پیامبر در تمام شئون رسالت، حتّى شیوه‏ مجادله با مخالفان، گوش به فرمان خداوند است. «قل...»
2- در تبلیغ و ارشاد، مى توان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار کرد و آنان را به تفکر و اندیشه واداشت. «أرأیتم... ماذا خلقوا»
3- استقامت و پایدارى، شرط اساسى تبلیغ است، حتّى پس از اعراض کفار دست از تبلیغ برندارید. «معرضون قل أرأیتم...»
4- در پذیرش اعتقادات، به گفته دیگران اکتفا نکنید، آنچه را خود دیده‏ اید و فهمیده ‏اید، قبول کنید. «أرایتم... ارونى»
5 - موجودى صلاحیّت استمداد و خوانده شدن دارد که قدرت آفرینش داشته باشد. ریشه‏ى توحید در عبادت، توحید در خالقیّت است. «ما تدعون... ماذا خلقوا»
6- بت‏ها و معبودهاى خیالى، از هر جهت عاجزند؛ نه نقشى در آفرینش زمین دارند، «ماذا خلقوا من الارض» و نه سهمى در برپایى آسمان‏ها. «أم لهم شرک فى السّموات»
7- در مجادله و گفتگو با مخالفان، باید روى مشترکات تکیه کرد. (مشرکان، خالقیّت خدا را قبول داشتند.) «أم لهم شرک فى السّموات»
8 - کتاب‏هاى آسمانىِ قبل از قرآن، شایسته احترام و اعتماد مى‏باشند. «ایتونى بکتاب من قبل هذا»
9- در مجادله و استدلال، دلیل یا باید فطرى و شهودى باشد، «أرأیتم» یا نقلى، «بکتاب» یا عقلى، «اثارة من علم» و شرک هیچ دلیلى ندارد.
10- طرح هر ادّعا و پذیرش آن، باید منطقى و بر اساس علم و استدلال باشد. «ایتونى بکتاب... أو اثارة من علم»
11- یادها و یادگارها، آثار گذشتگان و میراث فرهنگى، آنجایى ارزش دارد که نشانه ‏اى از علم و رشد در آنها باشد. «اثارة من علم»



منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:48

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی