- 1965
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 53 -56 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 53 - 56
فَلَوْلَا أُلْقِىَ عَلَیْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَآءَ مَعَهُ الْمَلَآئِکَةُ مُقْتَرِنِینَ
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ
فَلَمَّآ آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِینَ
فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفاً وَ مَثَلاً لِّلْآخِرِینَ
ترجمه
(اگر موسى حقّ است) پس چرا دستبندهایى از طلا بر او نیاویخته، یا (براى تصدیق رسالتش،) با او فرشتگانى همراه نشده اند.
پس فرعون قوم خود را سبک شمرد و آنان او را اطاعت کردند زیرا آنان قومى فاسق بودند.
پس چون ما را به خشم آوردند، از آنان انتقام گرفتیم و همه آنان را غرق کردیم.
پس آنان را پیشگامانى (بد) و عبرتى براى آیندگان قرار دادیم.
«أسورة» جمع «سِوار» به معناى دستبند است.
حکومت حاکمان بر مردم در نظام باطل، بر اساس استخفاف و تحقیر مردم است ولى اطاعت مردم در نظام حقّ، یا بر اساس انتخاب احسن است، «یستمعون القول فیتّبعون احسنه» آن هم همراه با محبّت، «لو کنتَ فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک» اگر تو خشن و سنگدل بودى، از تو دور مى شدند.
از امام صادق درباره تفسیر کلمه «آسفونا» سؤال شد. حضرت فرمود: خداوند مثل ما انسانها تأسّف ندارد، ولى اولیایى دارد که تأسّف یا رضایت آنان، خشم و رضایت او را به همراه دارد.
گذشته را «سَلَف» و آینده را «خَلف» گویند و به آنچه نمونه است «مَثَل» گویند. به افرادى که به عنوان نمونه نظیر ضرب المثلها بر سر زبانها جارى هستند، مَثَل گفته مىشود. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرین»
پیام ها
1- کسى که منطق ندارد به ثروت و زینت تکیه مى کند و داشتن آنها را نشانه حقّ و نداشتن آن را نشانه باطل مى پندارد. «فلولا القى علیه»
2- زینت کردن مردان به طلا، کار فرعونى است. «القى علیه اسورة من ذهب»
3- تضعیف رهبر الهى و القاى شبهه کار فرعونیان است. «او جاء معه الملائکة...»
4- اطاعت در نظام فاسد بر اساس تحقیر مردم است. «استخف قومه فاطاعوه»
5 - خود باختگى و تهى شدن از هویّت سبب تسلیم شدن در برابر طاغوتها است. «استخفّ قومه فاطاعوه»
6- سرسپردگى و اطاعت کورکورانه، ریشه در فقر فرهنگى، کوته فکرى و سطحى نگرى انسانها دارد. «استخفّ قومه فاطاعوه»
7- جامعه اى که از خط الهى خارج شد، خود را باور نمىکند و خفتپذیر مىشود. «استخف قومه... انهم کانوا قوما فاسقین» («فسق» به معناى خارج شدن از مدار حقّ است)
8 - کسى که به نهر آب افتخار مىکرد، «و هذه الانهار تجرى من تحتى» در همان نهر غرق شد. «اغرقناهم»
9- گاهى کیفرها علاوه بر قیامت در دنیا نیز صورت مى گیرد. «اغرقناهم»
10- در مدار فسق و طغیان، آمر و مأمور با هم هلاک مى شوند. «اجمعین»
11- خشم و انتقام خداوند از انسان، به خاطر عملکرد خود اوست. «فاطاعوه... آسفونا... انتقمنا منهم»
12- به گواهى تاریخ، نابود کردن قدرتهاى جبار، سنّت حتمى الهى است. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرین»
13- حوادث گذشتگان براى آیندگان درس عبرت است. «اغرقناهم... جعلناهم سلفاً و مثلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَلَوْلَا أُلْقِىَ عَلَیْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَآءَ مَعَهُ الْمَلَآئِکَةُ مُقْتَرِنِینَ
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ
فَلَمَّآ آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِینَ
فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفاً وَ مَثَلاً لِّلْآخِرِینَ
ترجمه
(اگر موسى حقّ است) پس چرا دستبندهایى از طلا بر او نیاویخته، یا (براى تصدیق رسالتش،) با او فرشتگانى همراه نشده اند.
پس فرعون قوم خود را سبک شمرد و آنان او را اطاعت کردند زیرا آنان قومى فاسق بودند.
پس چون ما را به خشم آوردند، از آنان انتقام گرفتیم و همه آنان را غرق کردیم.
پس آنان را پیشگامانى (بد) و عبرتى براى آیندگان قرار دادیم.
«أسورة» جمع «سِوار» به معناى دستبند است.
حکومت حاکمان بر مردم در نظام باطل، بر اساس استخفاف و تحقیر مردم است ولى اطاعت مردم در نظام حقّ، یا بر اساس انتخاب احسن است، «یستمعون القول فیتّبعون احسنه» آن هم همراه با محبّت، «لو کنتَ فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک» اگر تو خشن و سنگدل بودى، از تو دور مى شدند.
از امام صادق درباره تفسیر کلمه «آسفونا» سؤال شد. حضرت فرمود: خداوند مثل ما انسانها تأسّف ندارد، ولى اولیایى دارد که تأسّف یا رضایت آنان، خشم و رضایت او را به همراه دارد.
گذشته را «سَلَف» و آینده را «خَلف» گویند و به آنچه نمونه است «مَثَل» گویند. به افرادى که به عنوان نمونه نظیر ضرب المثلها بر سر زبانها جارى هستند، مَثَل گفته مىشود. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرین»
پیام ها
1- کسى که منطق ندارد به ثروت و زینت تکیه مى کند و داشتن آنها را نشانه حقّ و نداشتن آن را نشانه باطل مى پندارد. «فلولا القى علیه»
2- زینت کردن مردان به طلا، کار فرعونى است. «القى علیه اسورة من ذهب»
3- تضعیف رهبر الهى و القاى شبهه کار فرعونیان است. «او جاء معه الملائکة...»
4- اطاعت در نظام فاسد بر اساس تحقیر مردم است. «استخف قومه فاطاعوه»
5 - خود باختگى و تهى شدن از هویّت سبب تسلیم شدن در برابر طاغوتها است. «استخفّ قومه فاطاعوه»
6- سرسپردگى و اطاعت کورکورانه، ریشه در فقر فرهنگى، کوته فکرى و سطحى نگرى انسانها دارد. «استخفّ قومه فاطاعوه»
7- جامعه اى که از خط الهى خارج شد، خود را باور نمىکند و خفتپذیر مىشود. «استخف قومه... انهم کانوا قوما فاسقین» («فسق» به معناى خارج شدن از مدار حقّ است)
8 - کسى که به نهر آب افتخار مىکرد، «و هذه الانهار تجرى من تحتى» در همان نهر غرق شد. «اغرقناهم»
9- گاهى کیفرها علاوه بر قیامت در دنیا نیز صورت مى گیرد. «اغرقناهم»
10- در مدار فسق و طغیان، آمر و مأمور با هم هلاک مى شوند. «اجمعین»
11- خشم و انتقام خداوند از انسان، به خاطر عملکرد خود اوست. «فاطاعوه... آسفونا... انتقمنا منهم»
12- به گواهى تاریخ، نابود کردن قدرتهاى جبار، سنّت حتمى الهى است. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرین»
13- حوادث گذشتگان براى آیندگان درس عبرت است. «اغرقناهم... جعلناهم سلفاً و مثلاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است