display result search
منو
تفسیر آیه 23 سوره زخرف

تفسیر آیه 23 سوره زخرف

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 235 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 23

وَکَذَ لِکَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ فِى قَرْیَةٍ مِّن نَّذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَآإِنَّا وَجَدْنَآ آبَآءَنَا عَلَى‏ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى‏ آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ‏

ترجمه
و بدین گونه ما در هیچ شهر و دیارى پیش از تو هشدار دهنده ‏اى نفرستادیم مگر آنکه ثروتمندان مغرورشان گفتند: ما پدران خود را برآیینى یافتیم و از آثار آنان پیروى مى‏ کنیم.


«مترف» از «ترفه» به معناى نعمت فراوان است و به کسى گویند که نعمت‏ها او را مغرور و سرمست کرده باشد.
در آیه قبل خواندیم که عوام مردم گمان مى‏ کنند که راه و روش نیاکان درست است و براى رسیدن به هدایت، از آنها پیروى مى‏کنند. «على آثارهم مهتدون» امّا این آیه مى‏ فرماید: براى مترفین، رفاه و ثروت مطرح است، نه رسیدن به هدایت و لذا پیروى از آداب و رسوم نیاکان براى هدایت نیست. «على آثارهم مقتدون»
در قرآن هرگز کلمه «بعدک» براى پیامبر اسلام به کار نرفته بلکه «قبلک» بکار رفته و این نشانه آنست که پیامبر اسلام آخرین فرستاده الهى است.


پیام ها
1- تکیه بر روش نیاکان، سنّت منحرفان تاریخ بوده است. «و کذلک»
2- انبیا، مخالفانى از طبقه مرفه داشته ‏اند که بهانه ‏هاى همگون و مشابهى مى ‏گرفتند. «ما ارسلنا من قبلک... الاّ قال مترفوها»
3- توجّه به مشکلات پیشینیان سبب آرامش انسان مى‏ شود. «ما ارسلنا من قبلک...»
4- مهم‏ترین نقش انبیا هشدار است. «من نذیر»
5 - سرمستى از ثروت و رفاه هم موجب طغیان است و هم زمینه‏ تقلید و تعصّب‏هاى نابجا. «قال مترفوها انا وجدنا آبائنا... على آثارهم مقتدون»
6- افکار پیشینیان قابل بازنگرى و بررسى است و اقتداى مطلق و بى‏چون و چرا به آنان، معنا ندارد. «انّا على آثارهم مقتدون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:02

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی