- 1328
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 85 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 85
فَلَمْ یَکُ یَنْفَعُهُمْ إِیْمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْاْ بَأْسَنَا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ فِى عِبَادِهِ وَخَسِرَ هُنَالِکَ الْکَافِرُونَ
ترجمه
امّا پس از آن که قهر ما را دیدند، دیگر ایمانشان برایشان سودى نداشت. این سنّت الهى است که در میان بندگانش جارى است. و در این جا کافران زیانکارند.
در زمان متوکّل عباسى مردى نصرانى با زنى مسلمان زنا کرد. همین که خواستند حدّ جارى کنند آن مرد مسلمان شد. یحیى بن اکثم گفت: ایمان او مشکل را حل کرد و حدّ لازم نیست. بین آنان گفتگو شد؛ متوکّل به امام هادى (ع) نامه نوشت و مسأله را مطرح کرد. امام فرمود: «یضرب حتّى یموت» چون مردى کافر به زنى مسلمان تجاوز کرده، مجازات او قتل است. علما به جواب امام ایراد گرفتند و گفتند: در قرآن و سنّت چنین فتوایى نیست. بار دیگر متوکّل به امام هادى (ع) نامه نوشت و دلیل و سند خواست.
امام در پاسخ با استناد به این آیه «فلمّا رأوا بأسنا قالوا آمنّا باللّه... فلم یک ینفعهم ایمانهم» نوشتند: چون آن مرد نصرانى پس از محکومیّت و هنگام مجازات ایمان آورده، ایمانش بى فایده است و حدّ از او ساقط نمى شود.
پیام ها
1- اضطرارها فطرت را شکوفا مى کند و کفّار را به سراغ ایمان مى آورد ولى ایمانِ اضطرارى ارزشى ندارد. «فلم یک ینفعهم ایمانهم»
2- ایمان باید اختیارى باشد نه از روى اضطرار و ناچارى. «فلم یک ینفعهم ایمانهم»
3- نقل سرنوشت کفّار، براى آیندگان عبرت است. «قالوا آمنا... لم یک ینفعهم ایمانهم»
4- کیفرها و پاداشهاى الهى، قانونمند است. «رأوا بأسنا... سنّت اللّه...»
5 - کارساز نبودن ایمان اضطرارى، از سنّتهاى الهى است. «سنّت اللّه التى...» (سنّت خداوند در همه افراد و جوامع یکسان است. «و لن تجد لسنة اللّه تبدیلا»)
6- لحظه مرگ، خسارت انسان جلوه مى کند. «خسر هنالک»
7- ایمان اضطرارى که فرصت عمل براى انسان باقى نمى گذارد خسارت است. «قالوا آمنّا... خسر هنالک الکافرون»
8 - در هفت آیه قبل خواندیم: «خسر هنالک المبطلون» و در این جا مى خوانیم: «خسر هنالک الکافرون» معلوم مىشود که کافران اهل باطل هستند و اهل باطل، کافران.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَلَمْ یَکُ یَنْفَعُهُمْ إِیْمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْاْ بَأْسَنَا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ فِى عِبَادِهِ وَخَسِرَ هُنَالِکَ الْکَافِرُونَ
ترجمه
امّا پس از آن که قهر ما را دیدند، دیگر ایمانشان برایشان سودى نداشت. این سنّت الهى است که در میان بندگانش جارى است. و در این جا کافران زیانکارند.
در زمان متوکّل عباسى مردى نصرانى با زنى مسلمان زنا کرد. همین که خواستند حدّ جارى کنند آن مرد مسلمان شد. یحیى بن اکثم گفت: ایمان او مشکل را حل کرد و حدّ لازم نیست. بین آنان گفتگو شد؛ متوکّل به امام هادى (ع) نامه نوشت و مسأله را مطرح کرد. امام فرمود: «یضرب حتّى یموت» چون مردى کافر به زنى مسلمان تجاوز کرده، مجازات او قتل است. علما به جواب امام ایراد گرفتند و گفتند: در قرآن و سنّت چنین فتوایى نیست. بار دیگر متوکّل به امام هادى (ع) نامه نوشت و دلیل و سند خواست.
امام در پاسخ با استناد به این آیه «فلمّا رأوا بأسنا قالوا آمنّا باللّه... فلم یک ینفعهم ایمانهم» نوشتند: چون آن مرد نصرانى پس از محکومیّت و هنگام مجازات ایمان آورده، ایمانش بى فایده است و حدّ از او ساقط نمى شود.
پیام ها
1- اضطرارها فطرت را شکوفا مى کند و کفّار را به سراغ ایمان مى آورد ولى ایمانِ اضطرارى ارزشى ندارد. «فلم یک ینفعهم ایمانهم»
2- ایمان باید اختیارى باشد نه از روى اضطرار و ناچارى. «فلم یک ینفعهم ایمانهم»
3- نقل سرنوشت کفّار، براى آیندگان عبرت است. «قالوا آمنا... لم یک ینفعهم ایمانهم»
4- کیفرها و پاداشهاى الهى، قانونمند است. «رأوا بأسنا... سنّت اللّه...»
5 - کارساز نبودن ایمان اضطرارى، از سنّتهاى الهى است. «سنّت اللّه التى...» (سنّت خداوند در همه افراد و جوامع یکسان است. «و لن تجد لسنة اللّه تبدیلا»)
6- لحظه مرگ، خسارت انسان جلوه مى کند. «خسر هنالک»
7- ایمان اضطرارى که فرصت عمل براى انسان باقى نمى گذارد خسارت است. «قالوا آمنّا... خسر هنالک الکافرون»
8 - در هفت آیه قبل خواندیم: «خسر هنالک المبطلون» و در این جا مى خوانیم: «خسر هنالک الکافرون» معلوم مىشود که کافران اهل باطل هستند و اهل باطل، کافران.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است