- 1121
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 79 -81 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 79 - 81
أللَّهُ الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَنْعَامَ لِتَرْکَبُواْ مِنْهَا وَمِنْهَا تَأْکُلُونَ
وَلَکُمْ فِیهَا مَنَافِعُ وَلِتَبْلُغُواْ عَلَیْهَا حَاجَةً فِى صُدُورِکُمْ وَعَلَیْهَا وَعَلَى الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ
وَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ فَأَىَّ آیَاتِ اللَّهِ تُنکِرُونَ
ترجمه
خداوند است که براى شما چهار پایان را قرار داد تا از آنها سوارى بگیرید و از آنها بخورید.
و براى شما در چهار پایان منافع (دیگرى نیز) هست؛ و سوار بر آنها به نیازى که در دل دارید برسید و بر آنها و بر کشتىها حمل مى شوید.
و خداوند (پیوسته) آیات خود را به شما نشان مى دهد، پس کدام یک از آیات الهى را انکار مى کنید؟
بهترین راه براى ایجاد و تقویت معرفت و شکرگزارى، توجّه به نعمتهاى الهى است و براى این کار بهترین نعمتها آنهایى هستند که در هر زمان و مکان براى عموم مردم قابل دیدن و بهره بردارى باشند.
«أنعام» جمع «نَعَم» در اصل به معناى شتر است ولى به مجموع گاو و شتر و گوسفند گفته نیز مى شود.
منافع چهار پایان در تأمین سوارى و تغذیه خلاصه نمى شود؛ پوست و روده و پشم و کرک و شیر آنها و شخم زدن از دیگر منافع است. حتّى از فضولات آنها براى کود طبیعى یا وسیله ایجاد حرارت استفاده مى شود. هم چنین نقش حیوانات در ایجاد کارخانه هاى پشم و نخریسى و چرم سازى و لبنیات چشمگیر است.
پیام ها
1- در آفرینش هستى، انسان محور است. «جعل لکم الانعام... و لکم فیها منافع»
2- اگر چهار پایان رام نبودند زندگى بشر فلج بود. با این که قدرتشان از ما بیشتر است ولى خداوند آنها را براى ما رام کرد. «جعل لکم الانعام لترکبوا»
3- اسلام به مسأله تغذیه و بهره گیرى از گوشت برخى چهار پایان سفارش کرده و خام خوارى مورد ستایش اسلام نیست. «و منها تأکلون»
4- برکات چهار پایان در آن چه ما بهره گیرى مى کنیم منحصر نیست. (کلمه «منافع» نکره آمده است).
5 - انسان به حیوان محتاج است «لتبلغوا علیها حاجة فى صدورکم» (ولى حیوان به انسان محتاج نیست.)
6- امکانِ حمل و نقل دریایى با کشتى، یکى دیگر از نعمتهاى الهى است. «و علیها و على الفلک تحملون»
7- در جهان بینى الهى، همه بهره گیرىها و نعمتها، مقدّمه شناخت و بندگى است. «آیات اللّه»
8 - انسان ناسپاس است؛ از نعمتها بهره مىبرد ولى صاحب نعمت را انکار مىکند. «فاىّ آیات اللّه تنکرون»
9- نشانه هاى معرفت خدا در معرض دید همه است. «فاىّ آیات اللّه تنکرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أللَّهُ الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَنْعَامَ لِتَرْکَبُواْ مِنْهَا وَمِنْهَا تَأْکُلُونَ
وَلَکُمْ فِیهَا مَنَافِعُ وَلِتَبْلُغُواْ عَلَیْهَا حَاجَةً فِى صُدُورِکُمْ وَعَلَیْهَا وَعَلَى الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ
وَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ فَأَىَّ آیَاتِ اللَّهِ تُنکِرُونَ
ترجمه
خداوند است که براى شما چهار پایان را قرار داد تا از آنها سوارى بگیرید و از آنها بخورید.
و براى شما در چهار پایان منافع (دیگرى نیز) هست؛ و سوار بر آنها به نیازى که در دل دارید برسید و بر آنها و بر کشتىها حمل مى شوید.
و خداوند (پیوسته) آیات خود را به شما نشان مى دهد، پس کدام یک از آیات الهى را انکار مى کنید؟
بهترین راه براى ایجاد و تقویت معرفت و شکرگزارى، توجّه به نعمتهاى الهى است و براى این کار بهترین نعمتها آنهایى هستند که در هر زمان و مکان براى عموم مردم قابل دیدن و بهره بردارى باشند.
«أنعام» جمع «نَعَم» در اصل به معناى شتر است ولى به مجموع گاو و شتر و گوسفند گفته نیز مى شود.
منافع چهار پایان در تأمین سوارى و تغذیه خلاصه نمى شود؛ پوست و روده و پشم و کرک و شیر آنها و شخم زدن از دیگر منافع است. حتّى از فضولات آنها براى کود طبیعى یا وسیله ایجاد حرارت استفاده مى شود. هم چنین نقش حیوانات در ایجاد کارخانه هاى پشم و نخریسى و چرم سازى و لبنیات چشمگیر است.
پیام ها
1- در آفرینش هستى، انسان محور است. «جعل لکم الانعام... و لکم فیها منافع»
2- اگر چهار پایان رام نبودند زندگى بشر فلج بود. با این که قدرتشان از ما بیشتر است ولى خداوند آنها را براى ما رام کرد. «جعل لکم الانعام لترکبوا»
3- اسلام به مسأله تغذیه و بهره گیرى از گوشت برخى چهار پایان سفارش کرده و خام خوارى مورد ستایش اسلام نیست. «و منها تأکلون»
4- برکات چهار پایان در آن چه ما بهره گیرى مى کنیم منحصر نیست. (کلمه «منافع» نکره آمده است).
5 - انسان به حیوان محتاج است «لتبلغوا علیها حاجة فى صدورکم» (ولى حیوان به انسان محتاج نیست.)
6- امکانِ حمل و نقل دریایى با کشتى، یکى دیگر از نعمتهاى الهى است. «و علیها و على الفلک تحملون»
7- در جهان بینى الهى، همه بهره گیرىها و نعمتها، مقدّمه شناخت و بندگى است. «آیات اللّه»
8 - انسان ناسپاس است؛ از نعمتها بهره مىبرد ولى صاحب نعمت را انکار مىکند. «فاىّ آیات اللّه تنکرون»
9- نشانه هاى معرفت خدا در معرض دید همه است. «فاىّ آیات اللّه تنکرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است