display result search
منو
تفسیر آیه 66 سوره غافر

تفسیر آیه 66 سوره غافر

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 165 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 66

قُلْ إِنِّى نُهِیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَآءَنِىَ الْبَیِّنَاتُ مِن رَّبِّى وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِ‏ّ الْعَالَمِینَ‏

ترجمه
بگو: «من نهى شده‏ ام از این که آنان را که شما جز خداوند مى ‏خوانید پرستش کنم، (آن هم) زمانى که از طرف پروردگارم دلایل روشنى برایم آمده است و فرمان یافته ‏ام که تسلیم پروردگار جهانیان باشم».


این آیه و دو آیه‏ قبل آن با کلمه‏ مبارکه «ربّ العالمین» ختم شده است. آیه 64 بعد از اثبات ذات خداوند، فرمود: «ربّ العالمین» آیه 65 بعد از توحید و اخلاص فرمود: «ربّ العالمین» و این آیه بعد از نفى هر گونه شرک، «ربّ العالمین» را مطرح کرده است. آرى، سیر طبیعى و منطقى خداشناسى آن است که اول او را بشناسیم سپس به یکتائى او ایمان آوریم و آنگاه هر چه مانع یکتائى و توحید است از خود دور کنیم.


پیام ها
1- دشمنان خود را مأیوس کنید. «قل انّى نُهیتُ»
2- وحى، بدون کم و کاست براى مردم بیان مى‏شد. «قل انّى نُهیتُ»
3- دلیل و بیّنه محور است نه توقع مردم و محیط. (با وجود دلائل روشن جایى براى تسلیم شدن در برابر شرک باقى نمى ‏ماند). «جاءنى البینات»
4- امر و نهى الهى بر اساس منطق و استدلال است. «نهیتُ... لمّا جاءنى البینات»
5 - موضع ‏گیرى‏هاى پیامبر اکرم بر اساس وحى است. «نهیتُ - امرتُ»
6- تولى‏ و تبرى‏ باید در کنار هم باشد. (تا انواع شرک را از خود دور نکنیم، یکتاپرست واقعى نمى‏ شویم). «نهیتُ ان اعبد الذّین تدعون... و امرت ان اسلم»
7- تسلیم شدن در برابر کسى سزاوار است که پروردگار جهانیان است. «اسلم لربّ العالمین»
8 - عبادت واقعى، تسلیم خدا بودن است. («اسلم لربّ العالمین» به جاى «اعبد لربّ العالمین» آمده است).
9- تسلیم خدا بودن، سبب رشد انسان است. «اسلم لربّ العالمین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی