- 1561
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 26
وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِى أَقْتُلْ مُوسَى وَلْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّى أَخَافُ أَن یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَن یُظْهِرَ فِى الْأَرْضِ الْفَسَادَ
ترجمه
و فرعون گفت: «مرا بگذارید تا موسى را بکشم و او پروردگارش را به یارى طلبد (تا نجاتش دهد) همانا من مى ترسم که دین شما را تغییر دهد یا در این سرزمین فساد بر پا کند».
در آیه قبل سخن از کشتن جوانان بنى اسرائیل بود که گویا این کار در نزد فرعون کافى نبود و کانون اصلى خطر در نظر فرعون خود موسى بود. لذا در این آیه موضوع کشتن موسى را مطرح مى کند.
کشتن موسى بازتاب دشوارى در افکار عمومى داشت و لذا فرعون با مشاوران و درباریانش به مشورت و رایزنى پرداخت. این که فرعون مى گوید: «ذرونى» مرا رها کنید، نشانه آن است که مشاوران به قتل موسى تن در نمى دادند.
پیام ها
1- منطق طاغوتها، کشتن رهبران حقّ است. «قال فرعون ذرونى اقتل موسى»
2- شیوه مستکبران، یا تکذیب است «فقالوا ساحر کذاب» یا تهدید است «ذرونى اقتل موسى» و یا تحقیر. «و لیدع ربّه»
3- حکومت فرعون، حکومتى استبدادى و خودکامه و بى قانون بود. «اقتل موسى»
4- مجرم، جنایت خود را توجیه مىک ند. (فرعون، ترس از تغییر دین مردم را دلیل قتل او مى داند.) «اقتل... انى اخاف»
5 - طاغوتها، خود را دوستدار مردم نشان مى دهند. «انى اخاف ان یبدل دینکم»
6- طاغوتها هر کجا حکومت خود را در خطر ببینند خود را حامى مردم، طرفدار دین و اصلاح طلب معرّفى مى کنند. «انى اخاف ان یبدل دینکم او ان یظهر... الفساد»
7- دین در قرائت فرعونى، به معناى تسلیم در برابر طاغوت است. «یبدل دینکم»
8 - برقرارى آرمش و امنیّت، دستاویز طاغوتها براى سرکوب حرکتهاى دینى و اصلاحى است. «اقتل موسى... اخاف ان یبدل دینکم او ان یظهر... الفساد»
9- طاغوتها، مصلحان تاریخ را مفسد معرّفى مى کنند. «یظهر فى الارض الفساد»
10- طاغوتها بقاى خود را در حفظ وضع موجود مى دانند و با هر حرکت اصلاحى مخالفت مى کنند. «انى اخاف ان یبدل دینکم»
11- انبیا در مسائل سیاسى و اجتماعى دخالت مى کردند و لذا مورد اذیّت و آزار طاغوتها قرار مى گرفتند. «یبدل دینکم او یظهر فى الارض الفساد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِى أَقْتُلْ مُوسَى وَلْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّى أَخَافُ أَن یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَن یُظْهِرَ فِى الْأَرْضِ الْفَسَادَ
ترجمه
و فرعون گفت: «مرا بگذارید تا موسى را بکشم و او پروردگارش را به یارى طلبد (تا نجاتش دهد) همانا من مى ترسم که دین شما را تغییر دهد یا در این سرزمین فساد بر پا کند».
در آیه قبل سخن از کشتن جوانان بنى اسرائیل بود که گویا این کار در نزد فرعون کافى نبود و کانون اصلى خطر در نظر فرعون خود موسى بود. لذا در این آیه موضوع کشتن موسى را مطرح مى کند.
کشتن موسى بازتاب دشوارى در افکار عمومى داشت و لذا فرعون با مشاوران و درباریانش به مشورت و رایزنى پرداخت. این که فرعون مى گوید: «ذرونى» مرا رها کنید، نشانه آن است که مشاوران به قتل موسى تن در نمى دادند.
پیام ها
1- منطق طاغوتها، کشتن رهبران حقّ است. «قال فرعون ذرونى اقتل موسى»
2- شیوه مستکبران، یا تکذیب است «فقالوا ساحر کذاب» یا تهدید است «ذرونى اقتل موسى» و یا تحقیر. «و لیدع ربّه»
3- حکومت فرعون، حکومتى استبدادى و خودکامه و بى قانون بود. «اقتل موسى»
4- مجرم، جنایت خود را توجیه مىک ند. (فرعون، ترس از تغییر دین مردم را دلیل قتل او مى داند.) «اقتل... انى اخاف»
5 - طاغوتها، خود را دوستدار مردم نشان مى دهند. «انى اخاف ان یبدل دینکم»
6- طاغوتها هر کجا حکومت خود را در خطر ببینند خود را حامى مردم، طرفدار دین و اصلاح طلب معرّفى مى کنند. «انى اخاف ان یبدل دینکم او ان یظهر... الفساد»
7- دین در قرائت فرعونى، به معناى تسلیم در برابر طاغوت است. «یبدل دینکم»
8 - برقرارى آرمش و امنیّت، دستاویز طاغوتها براى سرکوب حرکتهاى دینى و اصلاحى است. «اقتل موسى... اخاف ان یبدل دینکم او ان یظهر... الفساد»
9- طاغوتها، مصلحان تاریخ را مفسد معرّفى مى کنند. «یظهر فى الارض الفساد»
10- طاغوتها بقاى خود را در حفظ وضع موجود مى دانند و با هر حرکت اصلاحى مخالفت مى کنند. «انى اخاف ان یبدل دینکم»
11- انبیا در مسائل سیاسى و اجتماعى دخالت مى کردند و لذا مورد اذیّت و آزار طاغوتها قرار مى گرفتند. «یبدل دینکم او یظهر فى الارض الفساد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است