display result search
منو
تفسیر آیه 15 و 16 سوره غافر

تفسیر آیه 15 و 16 سوره غافر

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 238 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 15 و 16

رَفِیعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ یُلْقِى الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى‏ مَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ لِیُنذِرَ یَوْمَ التَّلَاقِ‏

یَوْمَ هُم بَارِزُونَ لَا یَخْفَى‏ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَىْ‏ءٌ لِّمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ

ترجمه
او داراى درجات رفیع (و) صاحب عرش است، (و) از طرف خود فرشته‏ى وحى (روح الامین) را بر هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏ فرستد تا مردم را از روز ملاقات (و قیامت) بترساند.
روزى که مردم ظاهر و آشکارند و هیچ چیز از آنان بر خداوند پنهان نیست. (در آن روز ندا آید:) امروز حکومت براى کیست؟ (و پاسخ آید:) براى خداوند یکتاى قهّار.


رفعت و بزرگى دو نوع است:
الف) مکانى، نظیر آیه‏ى «یرفع ابراهیم القواعد» که بالا بردن پایه‏هاى کعبه، مکانى است.
ب) مقامى، نظیر «یرفع اللّه الذّین آمنوا... درجات»
«رفیع الدرجات» را دو گونه مى‏توان معنا کرد:
یکى آنکه خداوند داراى درجات و منزلت بلند و برترین مقام است،
دیگر آنکه خداوند درجات مردم را بر حسب لیاقت آنان بالا مى‏برد، نظیر آیه «یرفع اللّه الذّین آمنوا» و آیه «رفع بعضکم فوق بعض»(72) که به معناى آن است که خداوند بعضى را بر بعضى به خاطر عملکردى که دارند برترى مى‏دهد.
مراد از روح، یا خود وحى است که سبب حیات معنوى جامعه مى‏شود و یا فرشته‏ى مأمور وحى. در موارد دیگر مى‏خوانیم: «و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا»(73) و «ینزل الملائکة بالروح من امره على من یشاء من عباده ان انذروا»
از اینکه قرآن و وحى به روح نامگذارى شده است، «یلقى الروح» معلوم مى‏شود که وحى سبب حیات مردم است و پیامبران مردم را براى حیات معنوى دعوت مى‏کنند. «دعاکم لما یحییکم»
امام صادق علیه السلام فرمود: روز قیامت روز ملاقات اهل آسمان‏ها با اهل زمین است.
فرستنده‏ى وحى، خداوندِ صاحب عرش است.
گیرنده‏ى وحى، بندگان خالصى هستند که خداى حکیم بر مى‏گزیند. «من یشاء من عباده»
هدف و موضوع وحى، هشدار است. «لینذر»
واسطه‏ى وحى، فرشته‏اى مخصوص است. «یلقى الروح»
در روایات مى‏خوانیم: سؤالِ «لمن الملک» از سوى خداوند و پاسخِ «للّه الواحد القهار» از سوى انبیا و اولیاى الهى است.
بروز و ظهور مردم در قیامت و حضور آنان در پیشگاه الهى به صورتى که هیچ نقطه‏ى ابهامى براى قضاوت عادلانه باقى نگذارد، به خاطر امورى است:
الف) هموار شدن زمین و حذف کوه‏ها. «قاعاً صَفصفا»
ب) خروج همه از قبرها. «و اذ القبور بعثرت»(79)، «و أخرجت الارض اثقالها»
ج) گشوده شدن نامه‏ى اعمال. «و اذا الصّحف نُشرت»
د) تجسم اعمال. «ینظر المرء ما قَدّمت یداه»(82)
ه) کشف مسایل مخفى. «بدالهم ما کانوا یخفون من قبل»
و) گواهى اعضاى بدن. «تشهد أرجلهم»


پیام ها
1- خداوند، انسان‏هاى لایق را به کمال مى ‏رساند. «رفیع الدرجات»
2- اخلاص، زمینه‏ ارتقاى درجه است. «مخلصین له الدین... رفیع الدرجات»
3- اعطاى درجات از سوى حاکم مطلق جهان ارزش دارد. «رفیع الدرجات ذوالعرش»
4- نزول وحى توسط فرشته‏ مخصوص، با اراده‏ خداست. «من امره»
5 - گزینش پیامبران براى دریافت وحى وابسته به اراده اوست. «من یشاء»
6- شرط دریافت وحى، بندگى خداست. «من عباده»
7- وظیفه اصلى پیامبران، انذار است. «لینذر»
8 - قیامت روز ملاقات است. «یوم التلاق» (ملاقات با پروردگار. «ملاقوا ربّهم»
9- آشنا شدن مردم با معاد و باور داشتن آن از اهداف نزول وحى است. «یلقى الروح... لینذر یوم التلاق»
10- روز قیامت تمام اسرار و حقایق مردم کشف مى‏شود و جایى براى انکار باقى نمى‏ ماند. «هم بارزون»
11- در قیامت، نژاد و زبان و قبیله و مقام و سرمایه و همه‏ چیزها محو مى ‏شود و تنها انسانیّت مطرح است. «هم بارزون»
12- در قیامت قدرت و علم و قهاریّت خداوند براى همه ملموس است و همه به آن اعتراف مى‏ کنند. «... للّه الواحد القهّار»
13- قدرت، در سایه‏ وحدت است. «الواحد القهّار»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:54

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی