- 4648
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 68 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 68
وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَ مَن فِى الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ
ترجمه
و در صور دمیده شود، پس هر که در آسمانها و هر که در زمین است، بى هوش شده (و مى میرد،) مگر آن که را خدا بخواهد؛ سپس بار دیگر در آن دمیده شود، پس ناگاه آنان (زنده شده،) به پا خیزند و (به اطراف) نظر مى کنند.
طبق صریح این آیه، پایان عمر دنیا و آغاز رستاخیز، از طریق نفخه است. این نفخه گاهى به صورت دمیده شدن در صور و شیپور: «نُقِر فى النّاقور» و گاهى با تعبیر «القارعة» به معناى کوبنده و گاهى با تعبیر «الصّاخة» به معناى صداى هولانگیز و گاهى با تعبیر «صیحة» آمده است.
به هم ریختن نظام هستى ونابودى طبیعت از طریق ایجاد صداى وحشتناک، براى کسانى که در جبهه صداى موج انفجار یا شکسته شدن دیوار صوتى را شنیده اند باور کردنى است.
روایات، مسئول دمیدن در صور را فرشته اى به نام اسرافیل دانسته اند.
تمام انسانها به هنگام نفخه صور مىمیرند، پس مراد از استثنا در جمله «الاّ مَن شاء اللّه» بیان قدرت الهى است. یعنى دست خداوند بسته نیست و در آن زمان که همه مى میرند اگر خدا بخواهد، افرادى را زنده نگاه مى دارد. چنانکه در بعضى روایات نام جبرئیل و اسرافیل و میکائیل یا شهدا به عنوان کسانى که زنده مىمانند آمده است.
پیام ها
1- مرگ و رستاخیز همه انسانها، براى خداوند آسان و همچون دمیدن در شیپور است. «نُفخ - صَعق»
2- وقوع قیامت را قطعى بدانید. (با آنکه قیامت در آینده واقع مى شود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضى به کار رفته که نشانه قطعیّت آن است.) «نفخ - صعق - ینفخ»
3- رستاخیز، تنها مربوط به انسانها و ساکنان زمین نیست. «مَن فى السموات و مَن فى الارض»
4- میان نفخه اول و دوم قیامت، زمانى طولانى است. «نفخ... ثُمّ نفخ»
5 - رستاخیز، ناگهانى و دفعى است. «فاذا هم» نشانه ناگهانى بودن است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَ مَن فِى الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ
ترجمه
و در صور دمیده شود، پس هر که در آسمانها و هر که در زمین است، بى هوش شده (و مى میرد،) مگر آن که را خدا بخواهد؛ سپس بار دیگر در آن دمیده شود، پس ناگاه آنان (زنده شده،) به پا خیزند و (به اطراف) نظر مى کنند.
طبق صریح این آیه، پایان عمر دنیا و آغاز رستاخیز، از طریق نفخه است. این نفخه گاهى به صورت دمیده شدن در صور و شیپور: «نُقِر فى النّاقور» و گاهى با تعبیر «القارعة» به معناى کوبنده و گاهى با تعبیر «الصّاخة» به معناى صداى هولانگیز و گاهى با تعبیر «صیحة» آمده است.
به هم ریختن نظام هستى ونابودى طبیعت از طریق ایجاد صداى وحشتناک، براى کسانى که در جبهه صداى موج انفجار یا شکسته شدن دیوار صوتى را شنیده اند باور کردنى است.
روایات، مسئول دمیدن در صور را فرشته اى به نام اسرافیل دانسته اند.
تمام انسانها به هنگام نفخه صور مىمیرند، پس مراد از استثنا در جمله «الاّ مَن شاء اللّه» بیان قدرت الهى است. یعنى دست خداوند بسته نیست و در آن زمان که همه مى میرند اگر خدا بخواهد، افرادى را زنده نگاه مى دارد. چنانکه در بعضى روایات نام جبرئیل و اسرافیل و میکائیل یا شهدا به عنوان کسانى که زنده مىمانند آمده است.
پیام ها
1- مرگ و رستاخیز همه انسانها، براى خداوند آسان و همچون دمیدن در شیپور است. «نُفخ - صَعق»
2- وقوع قیامت را قطعى بدانید. (با آنکه قیامت در آینده واقع مى شود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضى به کار رفته که نشانه قطعیّت آن است.) «نفخ - صعق - ینفخ»
3- رستاخیز، تنها مربوط به انسانها و ساکنان زمین نیست. «مَن فى السموات و مَن فى الارض»
4- میان نفخه اول و دوم قیامت، زمانى طولانى است. «نفخ... ثُمّ نفخ»
5 - رستاخیز، ناگهانى و دفعى است. «فاذا هم» نشانه ناگهانى بودن است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان