سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 9
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَآءَ الَّیْلِ سَاجِداً وَقَآئِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُواْ رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِى الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ
ترجمه
آیا (چنین کسى بهتر است یا) آن کس که در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت مى ترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟ بگو: «آیا کسانى که مى دانند و کسانى که نمى دانند یکسانند؟» تنها خردمندان متذکّر مى شوند (و پند مى پذیرند).
در کنار آیه قبل که سیماى اصحاب آتش را بیان کرد، در این آیه سیمایى از صفات مؤمنان را بیان مى فرماید. در آیه قبل فرمود: گروهى تنها به هنگام مصیبت به خداوند توجّه دارند و هنگام رفاه او را فراموش مى کنند ولى در این آیه مىفرماید: مؤمنان همواره یاد خدا هستند، چه در رفاه و چه در سختى.
امام باقر (ع) فرمود: مراد از قنوت در شب «قانت آناء اللیل»، قیام براى نمازشب است.
پیام ها
1- شب بهترین بستر عبادت است. «قانتٌ آناءَ اللَّیل»
2- نشانه علم، عبودیّت است. «ساجداً و قائماً... الّذین یعلمون» (علم و عبادت باید با هم باشند. آرى شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهى عالمان واقعى هستند. «قانتٌ آناءَ اللَّیل یحذر الآخرة... یعلمون»
3- عبادتى ارزش دارد که تداوم داشته باشد. («ساجداً و قائماً» به صورت اسم فاعل آمده که نشانه استمرار است).
4- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهى امیدوارند. «یحذر، یرجوا»
5 - ترس ما به خاطر عمل خود ماست «یحذر الآخرة» ولى امید ما به فضل و رحمت اوست. «یرجوا رحمة ربّه»
6- یکى از روشهاى تربیت، مقایسه خوبىها و بدىها و خوبان و بدان است. «أمن هو قانت»، «هل یستوى الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون»
7- پند پذیرى نشانه عقل سلیم است. «انما یتذکّر اولوا الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَآءَ الَّیْلِ سَاجِداً وَقَآئِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُواْ رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِى الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ
ترجمه
آیا (چنین کسى بهتر است یا) آن کس که در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت مى ترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟ بگو: «آیا کسانى که مى دانند و کسانى که نمى دانند یکسانند؟» تنها خردمندان متذکّر مى شوند (و پند مى پذیرند).
در کنار آیه قبل که سیماى اصحاب آتش را بیان کرد، در این آیه سیمایى از صفات مؤمنان را بیان مى فرماید. در آیه قبل فرمود: گروهى تنها به هنگام مصیبت به خداوند توجّه دارند و هنگام رفاه او را فراموش مى کنند ولى در این آیه مىفرماید: مؤمنان همواره یاد خدا هستند، چه در رفاه و چه در سختى.
امام باقر (ع) فرمود: مراد از قنوت در شب «قانت آناء اللیل»، قیام براى نمازشب است.
پیام ها
1- شب بهترین بستر عبادت است. «قانتٌ آناءَ اللَّیل»
2- نشانه علم، عبودیّت است. «ساجداً و قائماً... الّذین یعلمون» (علم و عبادت باید با هم باشند. آرى شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهى عالمان واقعى هستند. «قانتٌ آناءَ اللَّیل یحذر الآخرة... یعلمون»
3- عبادتى ارزش دارد که تداوم داشته باشد. («ساجداً و قائماً» به صورت اسم فاعل آمده که نشانه استمرار است).
4- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهى امیدوارند. «یحذر، یرجوا»
5 - ترس ما به خاطر عمل خود ماست «یحذر الآخرة» ولى امید ما به فضل و رحمت اوست. «یرجوا رحمة ربّه»
6- یکى از روشهاى تربیت، مقایسه خوبىها و بدىها و خوبان و بدان است. «أمن هو قانت»، «هل یستوى الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون»
7- پند پذیرى نشانه عقل سلیم است. «انما یتذکّر اولوا الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است