display result search
منو
تفسیر آیه 3 سوره زمر

تفسیر آیه 3 سوره زمر

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 229 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 3

أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِیَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَآ إِلَى اللَّهِ زُلْفَى‏ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِى مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ

ترجمه
آگاه باشید که دین خالص مخصوص خداوند است و کسانى که به جاى خداوند معبودهایى را برگزیدند (و در توجیه کار خود گفتند:) ما آنها را نمى‏ پرستیم مگر براى آن که ما را هر چه بیش‏تر به خدا نزدیک کنند، همانا خداوند درباره‏ آن چه آنان بر سر آن اختلاف مى ‏کنند، میانشان داورى خواهد کرد. البتّه خداوند کسى را که دروغگوى کفران پیشه است هدایت نمى‏ کند.


در آیه‏ى قبل به شخص پیامبر فرمود: عبادتت خالصانه باشد. «فاعبداللّه مخلصاً» در این آیه به همه‏ مردم مى‏ فرماید: تمام عبادت‏ها باید براى خداوند باشد. «للّه الدین الخالص»
شخصى به پیامبر اکرم گفت: ما اموال خود را به فقرا مى‏ دهیم تا نام ما به نیکى برده شود. حضرت فرمود: خداوند تنها کار خالص را مى‏ پذیرد و سپس این آیه را تلاوت فرمود: «اَلا للّه الدّین الخالص...»
براى بت پرستى ریشه‏ هایى گفته ‏اند، از جمله:
الف) براى احترام به بزرگان، مجسمه‏ آنان را مى‏ ساختند و با گذشت زمان این مجسّمه‏ ها به صورت مستقل پرستش مى‏ شد.
ب) بت‏پرستان گمان مى‏ کردند انسان نمى‏ تواند مستقیماً با خدا ارتباط برقرار کند و نیاز به واسطه‏ هاى مقدّس دارد، لذا براى مقدّسین تمثالى مى ‏ساختند که به مرور زمان این سمبل‏ها به صورت بت در آمد.

پیام ها
1- در شیوه‏ تبلیغ، مخاطب را حسّاس کنید. (کلمه «اَلا» یعنى آگاه باش که مسئله مهمّى است)
2- تمام مکاتب بشرى با خرافات و هوس‏ها آلوده هستند و دین خالص، تنها از آن خداست. «للّه الدّین الخالص»
3- ارزش دین به خالص بودن آن است وگرنه هوس‏ها و خرافات آن را مسخ مى‏ کند. «للّه الدّین الخالص»
4- منحرفان، انحرافات خود را توجیه مى‏کنند. بت‏پرستان مى ‏گویند: ما بت‏ها را مى ‏پرستیم زیرا نمى ‏توانیم بدون واسطه به خدا نزدیک شویم. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا»
5 - خداجویى، امرى نهفته در وجود انسان حتّى مشرکان است. «لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
6- در پیشگاه الهى بعضى واسطه‏ ها مورد قبول و سفارش خداوند است. «و ابتغوا الیه الوسیلة» ولى بعضى وسیله‏ ها مثل بت مورد قبول نیست. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
7- بت پرستان مکّه خدا را قبول داشتند و بت‏ها را واسطه قرب به او مى ‏پنداشتند. «الى اللّه زلفى‏»
8 - مشرکان به شفاعت عقیده داشتند لکن شفیع خود را بت‏ها مى‏ پنداشتند. «الى اللّه زلفى»
9- قرب به خدا محبوب همه است. «لیقرّبونا الى اللّه زلفى»
10- قیامت روز پایان اختلافات است. «یحکم بینهم فى ما... یختلفون»
11- بستر هدایت الهى را باید انسان در خود فراهم کند و دروغ و کفران، انسان را از قابلیّت هدایت مى‏اندازد. «لا یهدى من هو کاذب کفّار»
12- دروغ مى‏تواند مقدّمه انحراف دائمى شود. «کاذب کفّار»
13- تقرب آفرینى بت‏ها عقیده ‏اى است بس دروغ. «کاذب»
14- بت‏ها نزد بت پرستان به مانند موجودات عاقل و فهیم بودند. («ما نعبدهم الاّ...» کلمه «هُم» براى افراد با شعور به کار مى‏رود.)

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی