display result search
منو
تفسیر آیه 53 سوره احزاب

تفسیر آیه 53 سوره احزاب

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 408 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه 53

یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُیُوتَ النَّبِىِ‏ّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَى‏ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُواْ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُواْ وَلَا مُسْتَئْنِسِینَ لِحَدِیثٍ إِنَّ ذَ لِکُمْ کَانَ یُؤْذِى النَّبِىَّ فَیَسْتَحْىِ مِنکُمْ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْىِ مِنَ الْحَقِ‏ّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍ ذَ لِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَ مَا کَانَ لَکُمْ أَن تُؤْذُواْ رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنکِحُواْ أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَ لِکُمْ کَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِیماً

ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! به خانه پیامبر وارد نشوید مگر آن که به شما اجازه داده شود براى خوردن غذا، (به شرط آن که قبل از موعد نیایید) و در انتظار وقت غذا نباشید؛ ولى هرگاه دعوت شدید پس داخل شوید، و وقتى غذا خوردید پراکنده شوید، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازید؛ همانا این (گفتگوهاى پس از غذا) پیامبر را آزار مى ‏دهد، امّا او از شما شرم مى‏ کند (و چیزى نمى‏ گوید) ولى خداوند از (گفتن) حقّ شرم ندارد. و هرگاه از همسران پیامبر چیزى از وسایل زندگى (به عنوان عاریت) خواستید از پشت پرده بخواهید؛ این رفتار براى دل‏هاى شما و دل‏هاى آنان به پاکى و پاکدامنى است و شما حقّ ندارید که رسول خدا را آزار دهید و با همسران او پس از رحلتش ازدواج کنید که این کار نزد خداوند (گناهى) بزرگ است.

اجازه گرفتن براى ورود به خانه‏ دیگران، مخصوص خانه‏ پیامبر اکرم‏ نیست، همان گونه که در سوره‏ نور مى ‏خوانیم: «لا تدخلوا بیوتاً غیر بیوتکم حتّى تستأنسوا»
در این آیه قسمت‏هایى از آداب مهمانى مطرح شده، و در آیات دیگر بخش‏ هاى دیگرى از آن آمده است:
* هنگام ورود، سلام کنید. «فسلّموا»
* اگر جواب ردّ دادند ناراحت نشوید و برگردید. «اذا قیل لکم ارجعوا فارجعوا»
* نوع پذیرایى به خصوص اگر دعوت کرده‏ اید، خوب باشد. «و جاء بعجل حنیذ»
* سفره را نزد مهمان ببرید، نه آنکه مهمان را به محل پذیرایى ببرید. «فقرّبه الیهم»
در روایات نیز دهها نکته و دستور پیرامون آن وارد شده است.
«اِناه» به معناى پخته شدن غذاست و «غیر ناظرین اناه» یعنى مهمان زودتر از وقت پذیرایى نیاید تا منتظر پخته شدن غذا بماند.
خانه‏ى پیامبر، اتاق‏هاى متعدّد داشته و هریک از همسران در اتاقى زندگى مى‏کردند. «بیوت النبىّ»
خطاب‏هایى که در این آیه درباره زنان پیامبر اکرم آمده است، در حقیقت مربوط به همه‏ى زنان مسلمان است، به دلیل «اطهر لقلوبکم و قلوبهنّ» که خداوند درباره‏ى هر زن و مردى پاکدلى را مى ‏خواهد.
چون خطر سوء استفاده از همسران پیامبر، مهم‏تر از حقّ شخصى آنهاست، باید بعد از پیامبر حقّ ازدواج با دیگران از آنان سلب شود. «ولا ان تنکحوا ازواجه»

پیام ها
1- ایمان، مستلزم رعایت ادب و آداب اجتماعى است. «یا ایها الّذین آمنوا لا تدخلوا...»
2- حقّ آرامش در مسکن براى همگان محترم است، خصوصاً براى رسول‏ خدا. «لا تدخلوا بیوت النبىّ»
3- بهتر آن است که مهمانى در منزل باشد. (نه در مهمانسرا و هتل) «بیوت النبىّ... الى طعام»
4- صاحب خانه حقّ دارد به کسى اذن ورود ندهد. «الاّ ان یُؤذن لکم»
5 - اجازه براى ورود به خانه دیگران، به هر صورت کافى است و لازم نیست خود او شخصاً اجازه بدهد. («یؤذن» به صورت مجهول آمده، یعنى اجازه صاحبخانه از هر طریقى حاصل شود.)
6- پذیرایى از مهمان، از سیره‏ى پیامبر اکرم است. «الى طعام... دُعیتم»
7- اصل مهمانى مهم است، نه نوع غذا. «الى طعام... دُعیتم»
8- دین جامع آن است که هم براى مسایل جزیى همچون پذیرایى از مهمان و هم بزرگ‏ترین مسایل حکومتى برنامه داشته باشد. «یؤذن لکم - غیر ناظرین - فانتشروا ...»
9- بى دعوت به مهمانى نروید. «اذا دعیتم»
10- در اسلام، مردم عادّى مى ‏توانند به خانه اول شخصیّت دینى رفت و آمد کرده و حتّى مهمان شوند. «بیوت النبىّ... دُعیتم»
11- از آداب مهمانى آن است که بعد از خوردن غذا خانه را ترک کنید. «فانتشروا» و منزل میزبان را محلّ گفت و شنود قرار ندهید. «و لامستأنسین لحدیث»
12- اذیّت کردن میزبان ممنوع است. «یُؤذى النبى» (گرچه با بردن فرزندان و یا همراهان باشد. تحقیر غذا و ناچیز شمردن آن نیز مصداق اذیّت میزبان است.)
13- پیامبر، از اتلاف وقت در گفتگوهاى بى‏مورد رنج مى‏برد. «لا مستأنسین لحدیث انّ ذلکم کان یُؤذى النّبى»
14- رنجاندن لازم نیست ظاهرى و جسمى باشد، فشار اخلاقى و روحى نیز نوعى آزار دادن است. «ذلکم کان یُؤذى»
15- صاحبخانه را در بن‏بست و رودربایستى قرار ندهید. «فیستحى منکم»
16- سکوتى که بر اساس حیا و رودربایستى باشد، علامت رضایت نیست. «فیستحى منکم»
17- پیامبر اکرم‏ شخص با حیایى بود. «فیستحى منکم»
18- اگر به دلیلى شخصى از روى حیا سکوت کرد، دیگران سکوت را بشکنند و حقّ را بیان کنند و بار خجالت را از دوش او بردارند. «واللّه لا یستحى من الحق»
19- ارتباط با دیگران و داد و ستد زنان، با حفظ حجاب مانعى ندارد. «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
20- زنان پیامبر محصور نبوده و با بیرون از منزل در ارتباط بودند. «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
21- در استدلال بر لزوم حجاب زن، دلیلى بیاورید که مورد اتّفاق همه باشد. «ذلکم اطهر لقلوبکم»
22- در نحوه‏ى ارتباط زنان و مردان، باید محور کارها تقوا و پاکدلى باشد. «اطهر لقلوبکم و قلوبهنّ»
23- نگاه نامحرمان به یکدیگر، در دل آنان تأثیر گذار است. «فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهنّ»
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
هر آنچه دیده بیند دل کند یاد
24- حجاب به نفع زن و مرد هر دو است. «اطهر لقلوبکم و قلوبهنّ»
25- رابطه با نامحرم بدون حفظ حجاب، سبب رنجاندن رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله است. «و ما کان لکم ان تُؤذوا رسول اللّه»
26- آزار پیامبر از گناهان کبیره است. «کان عنداللّه عظیما»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:39

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی