- 4036
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1 سوره احزاب
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب - آیه 1
یَا أَیُّهَا النَّبِىُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً
ترجمه
اى پیامبر! از خداوند پروا کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خداوند دانا و حکیم است.
کلمه «ایّها» به دنبال حرف نداى «یا» براى آن است که غیر از مخاطب، دیگران نیز متوجّه باشند؛ وقتى گفته مى شود: «یا رسول اللّه» مخاطب، تنها پیامبر است، ولى «یا ایّها الرّسول» یعنى: اى مردم! من پیامبر را صدا مى زنم.
پیام ها
1- پیامبر اسلام، در پیشگاه خداوند مقام خاصّى دارد. «یا ایّها النّبىّ» (در قرآن سایر انبیا با نام خوانده شده اند؛ یا ابراهیم! یا نوح! یا موسى! یا یحیى! ولى «یا محمّد» در قرآن نیامده است.)
2- حتّى پیامبر اکرم نیز، به موعظه الهى نیازمند است. «یا ایّها النّبى اتّق اللّه»
3- دستور به پیامبر، در حقیقت دستور به پیروان است. «یا ایّها النّبى»
4- با احیاى معروف، جلو منکر را بگیریم. (اوّل، اطاعت از خدا، بعد دورى از کافران و منافقان) «اتّق اللّه و لاتطع الکافرین و المنافقین»
5 - پیروى از کافران و منافقان، بىتقوایى است. «اتّق اللّه و لاتطع الکافرین و المنافقین»
6- کفّار و منافقان در نظر دارند به هر نحو ممکن نظر رهبران دینى را به خود جلب کنند. «لاتطع الکافرین و المنافقین»
7- زمانى مىتوان با انحرافها و پیشنهادهاى سازشکارانه مبارزه کرد که ایمان و تقوا قوى باشد. «اتّق اللّه ولا تطع»
8 - کافران و منافقان در یک خط هستند. «الکافرین والمنافقین»
9- اطاعت از خداى علیم و حکیم توجیه دارد، «علیماً حکیماً» ولى پیروى از کافران و منافقان بى علم و حکمت چه توجیهى دارد؟ «اتّق اللّه... علیماً حکیما»
10- سرچشمه دستورهاى خداوند مبنى بر ترک اطاعت از کفّار و منافقین، علم و حکمت اوست. «علیماً حکیما»
توضیحات
سیماى سوره احزاب
این سوره در مدینه نازل شده و هفتاد و سه آیه دارد.
یهودیان مدینه، مشرکان مکّه و منافقان پنهان در میان مسلمانان، در سال پنجم هجرى براى جنگ با مسلمانان متّحد شدند و پیامبر و یارانش در برابر هجوم آنان، در اطراف مدینه خندق کندند.
این جنگ از آن جهت که توسط گروههاى مختلف برنامه ریزى شد، جنگ احزاب، و از آن جهت که مسلمانان براى دفاع از خود، خندق کندند، به جنگ خندق معروف شد.
در مجموع، هفده آیه از این سوره دربارهى جنگ احزاب است و چون در آیات 20 و 22، سه بار کلمهى احزاب به کار رفته، لذا این سوره، «احزاب» نام گرفته است.
علاوه بر جنگ احزاب، مسائلى در مورد ظهار و طلاق جاهلى، احکام پسرخواندگى، موضوع حجاب و توجّه به معاد در این سوره مطرح شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَا أَیُّهَا النَّبِىُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً
ترجمه
اى پیامبر! از خداوند پروا کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خداوند دانا و حکیم است.
کلمه «ایّها» به دنبال حرف نداى «یا» براى آن است که غیر از مخاطب، دیگران نیز متوجّه باشند؛ وقتى گفته مى شود: «یا رسول اللّه» مخاطب، تنها پیامبر است، ولى «یا ایّها الرّسول» یعنى: اى مردم! من پیامبر را صدا مى زنم.
پیام ها
1- پیامبر اسلام، در پیشگاه خداوند مقام خاصّى دارد. «یا ایّها النّبىّ» (در قرآن سایر انبیا با نام خوانده شده اند؛ یا ابراهیم! یا نوح! یا موسى! یا یحیى! ولى «یا محمّد» در قرآن نیامده است.)
2- حتّى پیامبر اکرم نیز، به موعظه الهى نیازمند است. «یا ایّها النّبى اتّق اللّه»
3- دستور به پیامبر، در حقیقت دستور به پیروان است. «یا ایّها النّبى»
4- با احیاى معروف، جلو منکر را بگیریم. (اوّل، اطاعت از خدا، بعد دورى از کافران و منافقان) «اتّق اللّه و لاتطع الکافرین و المنافقین»
5 - پیروى از کافران و منافقان، بىتقوایى است. «اتّق اللّه و لاتطع الکافرین و المنافقین»
6- کفّار و منافقان در نظر دارند به هر نحو ممکن نظر رهبران دینى را به خود جلب کنند. «لاتطع الکافرین و المنافقین»
7- زمانى مىتوان با انحرافها و پیشنهادهاى سازشکارانه مبارزه کرد که ایمان و تقوا قوى باشد. «اتّق اللّه ولا تطع»
8 - کافران و منافقان در یک خط هستند. «الکافرین والمنافقین»
9- اطاعت از خداى علیم و حکیم توجیه دارد، «علیماً حکیماً» ولى پیروى از کافران و منافقان بى علم و حکمت چه توجیهى دارد؟ «اتّق اللّه... علیماً حکیما»
10- سرچشمه دستورهاى خداوند مبنى بر ترک اطاعت از کفّار و منافقین، علم و حکمت اوست. «علیماً حکیما»
توضیحات
سیماى سوره احزاب
این سوره در مدینه نازل شده و هفتاد و سه آیه دارد.
یهودیان مدینه، مشرکان مکّه و منافقان پنهان در میان مسلمانان، در سال پنجم هجرى براى جنگ با مسلمانان متّحد شدند و پیامبر و یارانش در برابر هجوم آنان، در اطراف مدینه خندق کندند.
این جنگ از آن جهت که توسط گروههاى مختلف برنامه ریزى شد، جنگ احزاب، و از آن جهت که مسلمانان براى دفاع از خود، خندق کندند، به جنگ خندق معروف شد.
در مجموع، هفده آیه از این سوره دربارهى جنگ احزاب است و چون در آیات 20 و 22، سه بار کلمهى احزاب به کار رفته، لذا این سوره، «احزاب» نام گرفته است.
علاوه بر جنگ احزاب، مسائلى در مورد ظهار و طلاق جاهلى، احکام پسرخواندگى، موضوع حجاب و توجّه به معاد در این سوره مطرح شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است