display result search
منو
تفسیر آیه 6 - 9 سوره سجده

تفسیر آیه 6 - 9 سوره سجده

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 216 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه 6 - 9

ذَلِکَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
ألَّذِى أَحْسَنَ کُلَّ شَىْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِن طِینٍ‏
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّآءٍ مَّهِینٍ
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمَعَ وَالْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِیلاً مَّا تَشْکُرُونَ

ترجمه
اوست (خداوندى) که از پنهان و آشکار آگاه، (و) شکست‏ ناپذیر و مهربان است.
کسى که هر چه را آفرید نیکو آفرید، و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد.
سپس (بقاى) نسل او را از عصاره ‏اى از آب پست و بى‏مقدار مقرّر فرمود.
سپس (اندام) او را موزون ساخت و از روح خویش در وى دمید، و براى شما گوش و چشم‏ها و دل‏ها قرار داد، (ولى) اندکى از شما سپاس مى‏ گزارید.


کلمه‏ «سَوّى‏» از «تسویه»، به معناى ایجاد تعادل و تناسب و دورى از هرگونه افراط و تفریط است.
حقایق جهان براى ما دو گونه است: پیدا و نا پیدا؛ امّا نزد خدا چیزى غایب و پنهان نیست.


پیام ها
1- قوانین حاکم بر جهان، براساس علم بى‏ پایان الهى است. «یدبّر الامر... عالم الغیب و الشّهادة» (آرى، تدبیر و اداره هر مجموعه ‏اى به آگاهى از آن نیاز دارد.)
2- علم الهى، نسبت به پیدا و پنهان یکسان است. «عالم الغیب و الشّهادة»
3- قدرت الهى با مهر همراه است. «العزیز الرّحیم»
4- همه‏ آفریده‏ ها نیکوست. «احسن کلّ شى‏ء خلقه» (حتّى زهر در بدن مار یک ارزش است، درست مثل آب دهان که در دهان انسان نعمت است؛ امّا اگر خارج شود، به هر کجا بیفتد یک اهانت است.)
5 - همه چیز آفریده‏ خداست. «کلّ شى‏ء خلقه»
6- ذکر جداگانه‏ انسان، در کنار همه‏ هستى، نشانه‏ اهمیّت و ارزش ویژه‏ انسان است. «کلّ شى‏ء خلقه - خلق الانسان»
7- آنچه نطفه مى‏ شود، تنها یک سلّول و اسپرم بیش نیست. «سلالة من ماء»
8 - هنرمند، خداوند است که قطره‏ اى آب ناچیز و پست، موجودى شریف و ارزشمند مى‏ سازد. «خلق... من ماء مهین»
9- آفرینش حضرت آدم با آفرینش بنى‏ آدم متفاوت است. «بدأ خلق الانسان من طین ثمّ جعل نسله من سلالة من ماء مهین» (آفرینش حضرت آدم از خاک بود، ولى نسل او از نطفه و آب آفریده شدند.)
10- دریافت کمالات الهى، به آمادگى و تعادل نیاز دارد. (اوّل اندام موزون، سپس دمیده شدن روح الهى) «ثم سوّاه و نفخ فیه»
11- از نشانه ‏هاى شرافت انسان، دمیده شدن روح الهى در اوست. «من روحه»
12- آفرینش انسان اولیه تدریجى بوده است. «بدأ خلق الانسان... ثمّ سوّاه»
13- وسعت دایره دید انسان بیش از گوش اوست. (انسان در یک لحظه نمى‏تواند دو صدا را مجزّا از هم بشنود، ولى مى‏ تواند چند چیز را با هم تماشا کند، به علاوه انسان از راه گوش تنها صداى اشیاى و افراد را مى‏ شنود، ولى از راه چشم، موقعیّت، رنگ، حجم، حرکت و سکون را مى‏ بیند.) («السمع» مفرد و «الابصار» جمع آمده است.)
14- در میان اعضاى بدن، آنچه وسیله‏ شناخت و معرفت است، مهم‏تر است. (لذا تنها نام گوش و چشم و دل برده شده است.) «السمع والابصار والافئده»
15- توجّه به دوران‏هاى پیدایش انسان، راهى به سوى خودشناسى و خداشناسى و شکرگزارى است. «قلیلاً ما تشکرون»
16- انسان باید شکرگزار باشد، وگرنه سزاوار توبیخ است. «قلیلاً ما تشکرون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:34

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی