- 5715
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 41
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ترجمه
به خاطر کارهایى که مردم انجام داده اند، فساد در خشکى و دریا آشکار شده است، تا (خداوند) کیفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حقّ) بازگردند.
امام صادق (ع) فرمود: «حیات جنبندگان در خشکى و دریا وابسته به باران است که اگر باران نبارد، در خشکى و دریا فساد مى شود و همین که گناهان انسان زیاد شد، باران نازل نمى شود».
در آیهى 30 سوره شورى مى خوانیم: «ما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم و یعفوا عن کثیر» هر مصیبتى به شما رسد به خاطر عملکرد شماست، ولى بدانید که خداوند به خاطر رحمت و لطفش از بسیارى گناهانتان مى گذرد. (اگر بخواهد کیفر همه کارهاى شما را بدهد، احدى روى زمین باقى نمى ماند.) برخى سختىها و تلخى هاى دنیوى، گوش هاى از کیفر گناهان انسان است.
پیام ها
1- شرک، سبب فساد و تباهى در زمین است. «عمّا یشرکون - ظهر الفساد»
2- اعمال انسان، در طبیعت اثر مى گذارد. اعمال نارواى انسان، مانع از سودبخشى آب و خاک و عامل بروز پدیده هاى ناگوار است. «ظهر الفساد فى البرّ و البحر بما کسبت أیدى النّاس»
3- فساد محیط زیست، به خاطر عملکرد انسان است. «ظهر الفساد... بما کسبت...»
4- همهى کیفرها به قیامت واگذار نمى شود، بلکه بعضى کیفرها در همین دنیا تحقّق مى یابد. «لیذیقهم بعض الّذى»
5 - آنجا که هدف هشدار و اصلاح است، گاهى اندکى تنبیه کافى است. «لیذیقهم بعض الّذى عملوا لعلّهم یرجعون»
6- هدف از چشاندن کیفر بعضى گناهان، توبه و بازگشت است. «لعلّهم یرجعون» (باید از بلاها درس گرفت.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ترجمه
به خاطر کارهایى که مردم انجام داده اند، فساد در خشکى و دریا آشکار شده است، تا (خداوند) کیفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حقّ) بازگردند.
امام صادق (ع) فرمود: «حیات جنبندگان در خشکى و دریا وابسته به باران است که اگر باران نبارد، در خشکى و دریا فساد مى شود و همین که گناهان انسان زیاد شد، باران نازل نمى شود».
در آیهى 30 سوره شورى مى خوانیم: «ما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم و یعفوا عن کثیر» هر مصیبتى به شما رسد به خاطر عملکرد شماست، ولى بدانید که خداوند به خاطر رحمت و لطفش از بسیارى گناهانتان مى گذرد. (اگر بخواهد کیفر همه کارهاى شما را بدهد، احدى روى زمین باقى نمى ماند.) برخى سختىها و تلخى هاى دنیوى، گوش هاى از کیفر گناهان انسان است.
پیام ها
1- شرک، سبب فساد و تباهى در زمین است. «عمّا یشرکون - ظهر الفساد»
2- اعمال انسان، در طبیعت اثر مى گذارد. اعمال نارواى انسان، مانع از سودبخشى آب و خاک و عامل بروز پدیده هاى ناگوار است. «ظهر الفساد فى البرّ و البحر بما کسبت أیدى النّاس»
3- فساد محیط زیست، به خاطر عملکرد انسان است. «ظهر الفساد... بما کسبت...»
4- همهى کیفرها به قیامت واگذار نمى شود، بلکه بعضى کیفرها در همین دنیا تحقّق مى یابد. «لیذیقهم بعض الّذى»
5 - آنجا که هدف هشدار و اصلاح است، گاهى اندکى تنبیه کافى است. «لیذیقهم بعض الّذى عملوا لعلّهم یرجعون»
6- هدف از چشاندن کیفر بعضى گناهان، توبه و بازگشت است. «لعلّهم یرجعون» (باید از بلاها درس گرفت.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است